WOODWORKING.NL HAMER by dutchtools.nl

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mooie steeltjes !! Ik heb al een proefje gedraaid voor mijn messing kloppertje..ligt heerlijk in de hand....dit weekend er nog maar eens 1 maken...kijken of t uitmaakt wanneer ik de vorm iets aanpas...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mijn messing hamertje is binnen, maar ik zit meteen met een vraag.
Waarom is de boven en onderkant souverein ingefreesd?
De steel sluit hier door niet mooi aan met de boven en onderkant. Zie foto's Roeland en Jan.
Door de steel licht excentrisch te draaien, zal dit misschien op te lossen zijn.
Graag jullie mening.

Nico, we hebben ook dit detail van het origineel overgenomen. Met de korte dikke steel valt het niet op, maar ook een lange steel kan natuurlijk best sluitend gemaakt worden. Ik heb er eerlijk gezegd nooit over nagedacht om het anders te doen. Het souverein gedeelte, de schuine kant, is ook een volle cirkel. Eenzelfde schuingedraaide borst aan de steel zal de hamerkop keurig moeten vullen. Denk ik....
Ben heel benieuwd wat je gaat maken Nico!
Ter aanvulling 2 foto van het origineel, met korte en lange steel. De maker hoort bij de groep leerlingen uit begin jaren van de School of the Redwoods in Fort Bragg.

jaap

messing hamer korte steel.JPG

messing hamer lange steel.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Nico, dat lijkt mij een geweldige uitdaging!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kom op schaf je zo'n hamertje aan en laat zien wat je kunt. De ultieme "woodworking.nl" hamer.
Ik doe dan ook weer mee, natuurlijk.
Die Lauro Faia is natuurlijk voor Jaap, dat had iedereen wel door.
Daarom had ik die steel aangepast aan zijn gevoelige hobbyhanden: tere tikjes die aankomen zal ik maar zeggen....
Misschien niet zo goed te zien, maar de ebben uitvoering heb ik precies (excentrisch) aangepast aan de vorm van mijn hand.
Goed ik hoor jullie al zeggen: ik wist niet dat er iets mis was met je handen................
Mooi project. Helemaal eens met Nico!!!!!!!!!!!!!
vr.gr. Jan Pranger.

Ik ben er erg blij mee Jan!! En met die gevoeligheid valt het wel mee :D. Met zo'n hamer sla je je voor je plezier op de duim!


jaap
 
Vandaag maar eens mijn hamertje gedraaid. Een paar proef steeltjes van waaibomenhout gemaakt, maar dit modelletje (niet erg origineel) lag het fijnst in de hand.
Houtsoort: Gonzales Alves ook wel Kingwood genoemd. Het spietje zit verwerkt onder het knopje.
Afwerking: secondelijm en friction polish.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    70 KB · Weergaven: 253
  • image.jpg
    image.jpg
    57,4 KB · Weergaven: 254

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Prachtig, Nico!! Al die andere zijn ook zeer geslaagd, leuk om de variaties te zien!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.