Accuboor/schroeftol keuze....

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Even ter verduidelijking ik hoef geen cxs, maar ik ben wel verliefd... Maar dat fast fix systeem van ze is wel erg interessant. Ik ben en er ook erg flauw van dat mn bitjes steeds uit mn houder vallen. Maar dat komt om dat ik alle merken door elkaar gebruik denk ik.
Wauw mooie site
http://www.fein.nl/nl_nl/specials/accuschroefmachines/

En heeft het zin om de watts uit te rekenen
De oude panasonic van me had 15,6v x 3,5 ah = 54,6w

Ik gebruik bithouders van Wera die je vastklikt en daardoor nooit meer last gehad van bitjes die eruit vallen of in de schroef blijven "plakken" (Torx heeft daar nog wel eens last van).
En een setje met Bitjes & bithouder is stukken goedkoper dan overgaan op Centrotec :p .

Ben zelf erg tevreden met mijn Bosch 14,4v set, maar zag eergisteren een klusvisie review van een 10volt apparaatje van Metabo die er wel erg charmant uit zag.
Al moet ik wel zeggen dat ik gisteren bij de Praxis het 10v segment zag en de machines toch stukken groter zijn dan verwacht. Dan is mijn slagschroevendraaier nog korter, en daar zit wel vaak mijn probleem. Dat de schroef/boormachine net te lang is om ergens bij te kunnen.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het centrotec systeem zorgt niet echt voor meer rommel, enkel voor meer gemak. Van gereedschap wisselen is zo gemakkelijk als een waterslang vastklikken aan een kraan. Alle bits passen erop maar de boren moeten van het systeem zijn. Maar die zijn door Duitse en Zwitserse topmerken gemaakt, Wiha, Zobo enz dus je krijgt wel goed spul voor je geld.

Werken met machines die dezelfde accu's hebben heeft vooral zin als je een voordelig combo pack koopt, maar dan heb je vaak maar 2 of 3 batterijen voor twee machines en één lader. het is goedkoper maar minder handig.

Maar toen het voor mij een hobby was voelde ik mij rotziek toen ik in de winkel besloot om mijn eerste accu tol te kopen, een blauwe Bosch 1,5Ah 14,4v van €180 of zo.
Dat was voor mij toen extravagant veel voor een machine, nu dat het mijn werk is kan ik gelukkig meer investeren in gereedschap. Als je de ganse dag machines gebruikt dan streef je naar het wegwerken van alle mogelijke frustraties en limitaties, ander wordt het werk frustrerend.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Heb je deze ook al overwogen? https://www.festool.nl/Products/Pag...name=Boormachines-QUADRILL-DR-18-4-E-FFP-Plus

Als je er alle dagen het dak mee op moet is het niet wat, maar voor in de schuur en in huis....

Ik zou voor mezelf de afweging maken van hoe vaak je de oude panasonic gebruikt en waarvoor tov de hitachi die je al hebt. Koop je de machine alleen voor het zware werk omdat je voor de lichtere klussen al , met tevredenheid, de hitachi gebruikt?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het centrotec systeem zorgt niet echt voor meer rommel, enkel voor meer gemak. Van gereedschap wisselen is zo gemakkelijk als een waterslang vastklikken aan een kraan. Alle bits passen erop maar de boren moeten van het systeem zijn. Maar die zijn door Duitse en Zwitserse topmerken gemaakt, Wiha, Zobo enz dus je krijgt wel goed spul voor je geld.

Werken met machines die dezelfde accu's hebben heeft vooral zin als je een voordelig combo pack koopt, maar dan heb je vaak maar 2 of 3 batterijen voor twee machines en één lader. het is goedkoper maar minder handig.

Maar toen het voor mij een hobby was voelde ik mij rotziek toen ik in de winkel besloot om mijn eerste accu tol te kopen, een blauwe Bosch 1,5Ah 14,4v van €180 of zo.
Dat was voor mij toen extravagant veel voor een machine, nu dat het mijn werk is kan ik gelukkig meer investeren in gereedschap. Als je de ganse dag machines gebruikt dan streef je naar het wegwerken van alle mogelijke frustraties en limitaties, ander wordt het werk frustrerend.

Die is met stroomkabel en dat lijkt mij onhandig.

Kijk ook eens naar de prijs van een losse accu en neem die mee in de overweging. Het is meestal het eerste onderdeel dat vervangen moet worden. Festool accu's zijn duur, net als de meest Makita's. Bosch, AEG en Milwaukee zijn bv een stuk goedkoper.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
kleine hitachi gebruik ik om voor boren en verzinken en ook boven het hoofd schroeven op trappen ladders enz , de panasonic voor dikke schroeven, grote gaten boren, oude latex verf mengen, kleine emmers cement mengen.

@Benchwoks
de wisselwerking rommel/spullen/gereedschappen/bewaren en gemak is er een om over na te denken, ik verzamel op rommelmarkten houten schaven, kosten geen drol, slijpen is veel werk. maar handig is het om ze allemaal operationeel te hebben. qua tijd is dat erg lastig en opslag cq rommel ook.

stand nu
Festool t15+3
Panasonic 74a1 met cobalt li ion accu
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Met een t15 set zit je niet vast aan centrotec, al werkt het handig.. De lepel/ijzer en slangenboren gaan gewoon in de spankop. Dat is ook wat de festool zo universeel maakt. De opmerking 'wat een Festool geweld', benadrukt alleen maar dat dit merk gewoon aan de weg timmert en menigeen er voor kiest om met dit merk te werken. Dat zou beduidend minder zijn als het niet voldoet aan de eis van..

Neemt niet weg dat er meer merken prima voldoen en daarom moet je denk ik gewoon diverse merken bij je dealer uitproberen en op zijn minst in je handen hebben gehad. Los van alle technische snufjes is de ergonomie en het gewicht net zo belangrijk. Over de kracht van een T15 hoef je je geen zorgen te maken, mits goed ingesteld zul je verbaast staan van de kracht.

Over andere merken kan ik geen advies geven. Alleen nog over deze makita.jpg Makita die toen een topper was. Bergen werk mee verzet en blijft in de collectie om zo nu en dan van stal te worden gehaald. Ook werken met oude tools heeft wel iets.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Zo wat een afwegingen, ben er helemaal moe van geworden, de knoop is door gehakt en het wordt een 18+3 set. Met al die haakse en excentrische rommel. Prijs verschil tussen de 15v en 18v is klein en als ik uiteindelijk toch de toebehoren nodig heb ben ik een dief van mn portomonee.
Nu ga ik proberen om bij mn favorite winkel Kroon een internet prijs te bedingen...

Mijn panasonic is dood verklaart, zn motor is op en dat kost 80 euri.
wordt nog vervolgd...
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Duidelijke zaak als je 80 euro in een machine moet stoppen dat je 'm dood verklaart!
Dan kan je nog beter 2 no-names kopen ipv repareren want na de motor geeft er wel ergens een lager de geest ofzo.

Succes met de handel, en hopelijk een hoop plezier van de nieuwe aankoop!
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik heb m (en gelijk ff gepersonificeerd met stickertjes)


nou ja flinke korting, ik heb m 20 euro duurder dan de scherpste internet prijs, maar mn geld is naar Duitsland en in het noorden van Nederland gegaan. Dit naar aanleiding wat benchworks zei. Ook heb ik de set versie gekocht, je bent al snel dief van je portemonnee als je het niet doet.
Op de foto een snelle test met wat zeskant houtdraadbout gedaan, maar met een bijna lege accu krijgt de machine de bouten van bijna 1 cm dikte er niet in, maar wel erg overtuigend, de langer en dunnere draait ie kapot..(niet voorgeboord!)

Nu zit ik in mijn maag met een tloc systeener, ik heb al mijn losse gereedschap in aluminium koffertjes. Natuurlijjk een erg mooi systeem maar je zeult vrij veel lucht mee. Ook grappig is dat je niet met een systener samen door een deur kan. Je kunt hem niet als een koffer tiillen. Waar ik mij helemaal roodgroengeel aan erger is de metabo koffer van mijn klopboor het snoer past er altijd net niet in.

Wat mij op valt is dat bij de meeste merken de accu nogal losjes zit, zelfs bij de dure Fein. (ik heb wel nog ff de prijsvraagkaart ingevuld) die was ook een beetje zwaarder in gewicht geloof ik, en de ergonomie van Festool is gewoon het best. Wat mij ook opvalt is dat de bedrijven best veel voorraad hebben, ik was bij fabory in Groningen en mocht boven even in de outlet kijken, daar stond best veel gereedschap. vooral Hitachi, Bosch blauw.
Hitachi heeft een raar tiptoetsen systeem op de accu, wat wel leuk lijkt maar niet erg praktisch naar mijn idee.
groet
 

Bijlagen

  • IMG_3950.jpg
    IMG_3950.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 321
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik heb m (en gelijk ff gepersonificeerd met stickertjes)



Nu zit ik in mijn maag met een tloc systeener, ik heb al mijn losse gereedschap in aluminium koffertjes. Natuurlijjk een erg mooi systeem maar je zeult vrij veel lucht mee. Ook grappig is dat je niet met een systener samen door een deur kan. Je kunt hem niet als een koffer tiillen.
groet

Voor sys 1 en sys 2 is er ook een zijhandgreep
http://www.geerdinkbv.nl/producten/...ys-1/2-tl/1/?gclid=COKx46bv28ICFSYTwwod2yEAkg
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Waar ik mij helemaal roodgroengeel aan erger is de metabo koffer van mijn klopboor het snoer past er altijd net niet in.
Misschien moesten we maar eens een zelfhulpgroep oprichten voor Metabo-snoeropbergers... Om zot(ter) van te worden dat ding (die Metabo opbergkoffer, niet een eventuele zelfhulpgroep)!

En de uitsmijter is natuurlijk dat je net na de trekontlasting een zeer onnatuurlijke bocht in de kabel moet wringen. De ingenieur in mij zegt dan “ontworpen om kapot te gaan”...

(Gelukkig luister ik nooit naar mezelf en na even te zijn gaan liggen gaat het alweer veel beter)
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Of je zet de Systainer en Inlay apart op Marktplaats, krijg je zo € 40,- tot € 50,- voor. Verzacht de pijn van aanschaf wellicht weer een beetje ;)

Interessant verhaal inderdaad van Benchworks over Europese productie. Volgens mij wordt Makita wel nog in Japan gemaakt en niet in China. Maar het is zeker een factor waar ik eerder niet zo over heb nagedacht en wat ik nu toch wel iets vind om mee te nemen in de overweging.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Eens je meerdere of hogere systainers hebt zal geen nood meer ondervinden aan het zijwaarts dragen. Dan koppel je ze op elkaar om in één keer je spullen mee te nemen, dat moeilijk door een deurgang lopen neem je er dan graag mee als het je een paar trips kan besparen.

Ik denk dat de L-boxx koffers van Bosch standaard een greep hebben vooraan, maar die koffers zijn dan ook groter en meer bestemd voor constructie machines met snoer. De koppel functie heeft daar weinig nut, je moet ze namelijk ontkoppelen wil je één in het midden van de stapel open doen.

Waarom de rode sticker?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ja misschien zet ik de systener wel een x op de verkoop hoek hier! Vervoer van je gereedschap blijft altijd evolureren. Zo heb ik al een gereedschapkar voor dop/sleutels en spuitbussen(vaseline/imal etc) Ik zit er nu over te denken om een gereedschap kruiwagen te maken, het onderstel heb ik al. Vroeger heb ik een transportfiets gemaakt voor kleine klusjes in de stad. Ik was de parkeergarage en de kleine stukjes rijden met de auto helemaal zat. Ik heb ook al wat flightcases gemaakt voor audioapparatuur maar die dingen zijn erg zwaar.
systeners heb ik ook al voor of 1010 en ts 55 en schaaf maar deze neem ik niet elke dag mee. Soms gooi ik de dingen die ik nodig denk te hebben in een groenten krat van 40 x 60. Je kunt nooit al gereedschap bij je hebben op de klus locatie.
@ Benchworks, de fel rode sticker is mijn kleur, anders kunnen mensen denken dat het van hun is op lokatie. Ook voor mezelf want ik raak nogal wel eens wat kwijt en vind het dan jaren later bij een klusmaat terug...
Rode sicker is ook een beetje tegen merken vermoeidheid. op mijn computer is het fruit logo ook verandert.

Duur ding die handgreep voor €15,70 !
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik merk dat ik aan het overlopen ben van Makita naar Festool waarom ik weet het eigenlijk niet.
Makita is gewoon een wereld merk ik heb er een schaaf van een bandschuurmachine , accutollen,kantenfreesje ,handcirkelzaag, klopboor en dit allemaal 27 jaar oud en nog volop onderdelen van te krijgen o ja laats nog een accutol gekocht 18v.
Kunnen we dat over 27 jaar ook bij Festool beleven.
..
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bij Festool geven ze je 8 jaar gegarandeerd reserve onderdelen na aankoop dacht ik, indien ze binnen die tijd de onderdelen niet meer hebben krijg je de nieuwe uitvoering van dat gereedschap cadeau.
Dat wil zeker niet zeggen dat je na 8 jaar niets meer kan vinden, heb vorig jaar nog een oude "Festo" pre-festool bovenfrees gerenoveerd met een 10-tal nieuwe componenten, alles was beschikbaar. Ze was intern nog als nieuw, maar ik heb de lagers en plastieke behuizing volledig vervangen.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Grrr potvergloeiende garantie

laatst is mijn t18+3 gevallen met de haakse kop en is er van de gietstalen ring een nokje afgebroken. hij viel niet eens van erg hoog.
Maar omdat ik een cxs heb besteld bij mn dealer dacht ik bestel de borg ring er bij a 20 pleuro. later ben ik gaan kijken of ik nog garantie heb en ja hoor nog een week.
bij mn winkel, toen ik vroeg naar de garantie kwam er niet echt een duidelijk antwoord. Vandaag heb ik maar eens gebeld met festool en er bleek GEEN garantie te zitten op assecoires.
een ander ding is de bevestiging van de stalen riem houder, een plastic klipje is afgebroken. dat ga ik nog wel proberen om te vinden. want op een accu zit gelukkig wel garantie
grr even mn frustraties kwijt hoor....
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Grrr potvergloeiende garantie

laatst is mijn t18+3 gevallen met de haakse kop en is er van de gietstalen ring een nokje afgebroken. hij viel niet eens van erg hoog.
Maar omdat ik een cxs heb besteld bij mn dealer dacht ik bestel de borg ring er bij a 20 pleuro. later ben ik gaan kijken of ik nog garantie heb en ja hoor nog een week.
bij mn winkel, toen ik vroeg naar de garantie kwam er niet echt een duidelijk antwoord. Vandaag heb ik maar eens gebeld met festool en er bleek GEEN garantie te zitten op assecoires.
een ander ding is de bevestiging van de stalen riem houder, een plastic klipje is afgebroken. dat ga ik nog wel proberen om te vinden. want op een accu zit gelukkig wel garantie
grr even mn frustraties kwijt hoor....

5 dingen.
1e: klote.
2e: valschade zou normaal nooit onder garantie vallen. Dat valt onder oneigenlijk gebruik van de machine. Maar het kan natuurlijk dat er iets anders afgesproken is (wat ik denk omdat je garantie verwacht) en dat het wèl onder garantie zou moeten vallen. Ik ben niet bekend met mestool maar in de folder zou kunnen staan dat ze onbreekbaar zijn ofzo.
3e: Garantie is garantie en dat het niet voor accessoires valt is nonsens. Boortjes zijn verbruiksvoorwerpen daar zit geen garantie op. Proberen ze de andere accessoires daaronder te schuiven? Klopt natuurlijk niet.
4e: Garantie is iets anders als "recht op een deugdelijk apparaat". Het verhaal van een koelkast met 1 jaar garantie, maar geacht wordt veel langer dan 1 jaar mee te gaan. Na een jaar heb je nog steeds rechten.
5e: In principe blijft de winkel degeen die de service/garantie e.d. moet nakomen. Hij moet dat maar uitvechten met de importeur of fabrikant. Maar soms kan het practischer zijn om naar de importeur te stappen, maar geheel correct is dat niet.

Mijn tip: ga eens neuzen op de garantiewijzer.nl en vraag ze eventueel om raad. (ik heb daar goede ervaringen mee)
Meld je garantie wel even per mail, en zet daarin wanneer je telefonisch contact gehad hebt en met wie. Dan heb je in ieder geval bewijs dat je het op tijd gemeld hebt. Afpoeieren per telefoon is hier een mooie truc om tijd te rekken door mestool om je buiten de garantie te krijgen.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Goede keuze om voor de 18 volt te gaan. Zoiezo qua kracht, maar ook de 14,4 V accu’s gaan er langzaam uit bij alle merken heb ik me laten vertellen. Dit omdat door steeds betere accu’s en motoren. De verschillen tussen 10/12 volt en 14,4 te klein worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.