Accuboor/schroeftol keuze....

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Hoi
Mijn zoektocht duurt alweer bijna een week, nu wil ik jullie hulp vragen
Mijn trouwe Panasonic ey 6432 is bijna dood, de koolborstels zijn op, nu moet ik vaak het apparaat een mep geven.
Panasonic_Accu_Schroefboormachine_EY_6432_NQKW@@9wbaep08.jpg
ik heb m al met contactspray behandelt maar is geen duurzame oplossing. de accuus zijn ook aan het eind van hun energieopslag.
3,5ah x 15,6v was zijn kracht, dit in NiMh elementen en 35 nm of zoiets.

Wat is een trouwe opvolger. 14,4 of 18v ? ik neig naar 14,4v, maar kan soms wel het uiterste van mijn powertools vragen. Prijs verschil is miniem.

Hitachi DSDL 82 nm!! 4,0 of 5,0ah accu
Panasonic ey 79 serie = klusvisie kampioen??? prijs/kwaliteit= goed.
of Festool T15 impact, 100 nm, maar kan dat ding wel boren? 13mm? (ik ben eigenlijk verliefd op de cxs maar heb al een hitachi DS12DVF3 12V met net nieuwe accuus)

en dan ook nog
de walt
makita
milwakee
enz enz enz

help mij het woud aan keuzes door en mijn dank zal groot zijn.
groetjes Blom
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Weet je zeker dat de koolborstels op zijn? Ik heb hier ook een schroefmachine die ik soms een klap moet geven, maar daar maakt de batterij niet goed contact.

Als je nog steeds verliefd bent op die panasonic is koolborstels en batterij vervangen geen optie?
Ben me bewust dat batterijen soms een schroefmachine econmisch totall-loss maken, maar als je het batterij huis open kan maken zou je wellicht de cellen kunnen vervangen. Even neuzen bij Conrad ofzo.

Oké, geen antwoord op je vraag, 't is maar een overpeinzing.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik vind een 18v een betere combi met een 12v hitachi dan een 14,4 v, ik zou de 18v van fein ook zeker overwegen, met name om het hoge toerental dat je kunt instellen.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
@ Lemen
ik ben verliefd op de cxs van festool is een klein maar fijn apparaatje. Repareren is ook een optie, koolborstel zullen niet zo duur zijn. Maar een 3,5 NiMh accu is ook ± 90 euro nieuw? en mijn apparaat is gewoon op zn einde.
iemand ervaringen met een Hilti?
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
@ Lemen
ik ben verliefd op de cxs van festool is een klein maar fijn apparaatje. Repareren is ook een optie, koolborstel zullen niet zo duur zijn. Maar een 3,5 NiMh accu is ook ± 90 euro nieuw? en mijn apparaat is gewoon op zn einde.
iemand ervaringen met een Hilti?

Ga voor een li-ion accu. Zijn iets duurder maar gaan langer mee.


Persoonlijk zou ik voor een lichte machine gaan, qua gewicht en iets van torque van minimaal 30 nm. Ik heb zelf een Makina en heb ook gewerkt met Panasonic dat zijn beide fijne machines.
Denk je niet dat de CXS wat licht is machine is qua vermogen. Is wel deze prijs klasse als de Makina en panasonic. Als je voor Festool gaat zou ik wel een zwaardere kiezen als je er ook grover werk mee wil doen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Recentelijk heb ik een Milwaukee M12 CDD gekocht. Dat is niet de goedkoopste, maar klein en krachtig (37Nm). Lekker licht en ligt lekker in de hand. Deze valt onder de FUEL lijn, wat betekent dat hij geen koolstofborstels heeft. Te koop met 2 x 2.0 Ah accu's of 2 x 4.0 Ah. Milwaukee is in NL niet zo heel bekend, maar wordt in de VS meestal net boven DeWalt geplaatst.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ben zelf fan van Panasonic, de 14,4volt kan veel hebben, maar voor het echte beulwerk zou ik voor 18 volt gaan.
Milwaukee hoor ik goede verhalen over net als Hilti (smokkelen wel met een extra cel in het accupack als ik me niet vergis). Festool is best mooi, ook goede berichten, maar vind ik overpriced.

Als ik 1 tol zou moeten kiezen zou ik een 18volt Pana kopen.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Even ter verduidelijking ik hoef geen cxs, maar ik ben wel verliefd... Maar dat fast fix systeem van ze is wel erg interessant. Ik ben en er ook erg flauw van dat mn bitjes steeds uit mn houder vallen. Maar dat komt om dat ik alle merken door elkaar gebruik denk ik.
Wauw mooie site
http://www.fein.nl/nl_nl/specials/accuschroefmachines/

En heeft het zin om de watts uit te rekenen
De oude panasonic van me had 15,6v x 3,5 ah = 54,6w
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Ik zou kiezen voor een merk of systeem waarvan dezelfde batterijen ook in een andere machine kunnen dienen. Daar denk je niet altijd aan wanneer je je machinepark uitbouwt maar krijg je misschien later spijt van. Zijn er geen andere machines die je later wil aanschaffen misschien die op accu lopen?
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Er zijn wel meerdere merken die verwisselbare koppen hebben. Festool, Metabo, Fein, Milwaukee, AEG, Kress om er zo een paar op te noemen.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Even ter verduidelijking ik hoef geen cxs, maar ik ben wel verliefd...

En terecht :p
Ik heb de CXS indertijd bijgekocht omdat mijn 18v Makita nogal zwaar werd na langdurig gebruik.
Nu betrap ik me erop dat ik altijd naar de CXS grijp.
Ik heb de set gekocht, dus heb ook de chuck om in kleine hoeken te boren. Dacht altijd dat ik dit nooit nodig ging hebben, maar heb er intussen al zeer veel gebruik van gemaakt :)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Qua prestaties zijn er met mooiere cijfers, maar qua gebruiksgemak komt er toch geen merk in de buurt van Festool op dit vlak.
De Impact is niet meteen hun beste, maar als allrounder is de T15 of eventueel de 18 een topper.
Eens je het centrotec systeem gewoon bent is terug gaan naar een klassieke boor alsof je weer spankoppen moest gebruiken met een sleutel, je moet dan wel investeren in centrotec boren e.d. om er voluit van te profiteren.
De verschillende koppen, offset, hoek en klassieke spankop maken dat er bijna geen limiet is in wat je ermee kan doen waar je bij andere merken een kleinere boormachine of een hoekboormachine moet bijkopen voor sommige taken.
Het is ook één van de weinige merken (de enige?) waar je de batterijen van 14,4 volt ook op hun 18 volt machines mag gebruiken, en ook die van vorige generaties pre-LI-ion werken op de huidige machines en laders. Waar andere merken om de X jaren alles vernieuwen en je onderling geen batterijen kan wisselen.
Dan misschien nog het ethische aspect, wil je fabrikanten laten weten dat je graag hebt dat ze in Europa produceren dan ken ik maar één merk... zelfs Hilti komt nu uit China en net zoals bij panasonic voel je het stilaan aan de kwaliteit die momenteel nog rust op een goed imago van het verleden.
Milwaukee is het ergste voorbeeld, een chinees bedrijf heeft gewoon de naam overgekocht met de technologie en alles verhuisd naar China, daarom zie je het merk hier nu ook omdat die hier al een distributie netwerk hebben, met hun vorig topmerk dat ze uitgemolken hebben totdat je het zelf niet meer kon vinden bij DHZ zaken: AEG...
Tenzij je zeker bent dat er geen Chinees is die in de toekomst jouw werk goedkoper kan doen dan zou ik hiermee rekening houden.

Nu als het is voor hobby en/of grof werk dan is een machine van plus €500 aanraden een beetje zeer veel gek, dus ik ga zeker geen kritiek geven op mensen die bewust voor iets anders kiezen. Zolang het bewust is en niet op basis van bedrog zoals mijn tante die vorig jaar een Chevrolet kocht en er zeker van was dat het een "echte" was, tot ik haar vertelde dat dat een Koreaans merk was dat de naam Chevrolet had overgekocht en hier gebruikt omdat Daewoo hier niet het beste imago heeft.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Na jaren trouwe dienst de Makita (met die lange greep) vervangen door de Festool T15 +3 set en zeer tevreden. Laat je het per ongeluk in het water vallen niets aan de hand, blijft het gewoon doen. Alle extra koppen hebben hun gemak al ruimschoots bewezen en komen vaker van pas dan je denkt. Zou niet anders meer willen. Is heel mooi af te stellen, ook voor het hele fijne werk al zou ik daar liever het kleinere model voor gebruiken als m'n handen niet zo groot waren.
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik gebruik sinds 2 jaar voor het fijnere schroefwerk ook de Festool T15+3, ben er erg tevreden over, vooral de hulpstukken, zoals de haakse kop en de excenterkop gebruik ik regelmatig. Ik ben nog niet helemaal over op centrotec, terwijl ik wel bijna alle maten centrotecboren heb maar grijp toch nog regelmatig
nog naar de spankop.
Alleen laatst op 6 meter hoogte op de ladder was deze op den duur wel wat zwaar, maar dat was toch eenmalig.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Na veel youtube filmpjes ben ik al weer een stapje dichterbij keuzes..
koolborstel loos wordt het waarschijnlijk alleen is er nog niet echt een duurtest van een paar jaar..
en de t15 impact wordt m ook niet, het ding kan niet goed boren. (althans in een paar test op youtube)
Milwakee schijnt toch niet slecht te zijn.
makita overtuigd niet.

en bedankt voor de reacties
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Wat een Festoolgeweld weer :)
Om even in te haken op de kwaliteit van de Panasonics, die is gewoon goed, zijn al een paar keer gestuiterd en alle 4 werken ze nog gewoon. De nieuwere types zijn ook behoorlijk waterdicht, wat wel een voordeel is t.o.v. de oudere exemplaren. Daar heb ik als enige defectje mee gehad dat de tol zowel in de vooruit- als achteruitstand vooruit bleef draaien na een dag zeiknat te zijn geregend. Dat loste zich na een nachtje staan/drogen vanzelf weer op trouwens. Maar die types zijn al niet meer te koop.
Daarbij is Panasonic erg goed qua accuproductie en dat is toch wel één van de belangrijkste dingen, ik heb de machines al jaren en heb nog steeds dezelfde accu's die nog steeds goed werken.
Kreeg pas de opmerking van een timmerman dat hij normaal een jaar met een tol deed en nu na 3 jaar gebruik de koolborstels van zijn pana's had vervangen en ze weer volle kracht gaven. Hij stelde de nieuwe aanschaf dus maar weer een tijdje uit.
Of je ze prettig vind is uiteraard eigen voorkeur, maar kwalitatief zijn ze gewoon prima.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Wat voor mij 1 van de hoofdafwegingen is bij het aanschaffen van accuspul is wat ze allemaal hebben op accu. Makita heeft heel veel, ook tuingereedschap.
Milwaukee heeft heel veel in de 12 v lijn, heb ik zelf ook. Decoupeerzaag, oscilerende machine, boorhamertje, slagschroevendraaier en 2 boormachines in 1 systainer, bij bv het plaatsen van een keuken hoef ik maar 2 systainers te pakken, 1 accuspul en 1 handgereedschap.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
budget voor die zware 18v festools heb ik niet....
Voor mij is dat geen doorslaggevende koopmotivatie
het enige wat me leuk lijkt is een accu heggeschaar , reciprozaag en of decoupeer zaag, maar als ik dat ook nog moet gaan uitzoeken dan wordt ik gek.:p

En dan ook nog het idee dat je tegenwoordig overal een powertool voor nodig schijnt te hebben , van tandenborstel, tot bladblazer (zag laatst een stuk of 5 gemeente mannen bladblazen op een paar vierkante meter, bestaat de hark niet meer?)

Waar ik ook over na denk met betrekking tot het festool systeem is dat het uit veel dingen bestaat centrotech dit en dat chuck,
als ik kijk hoe ik nu werk; soms wordt mijn werk oppervlak wel een chaos van hout, lijmklemmen, hamers, bitjes, boortjes, schuifmaat, enz
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als je die machine wilt hebben is dan niet ergens nog een uitlopende Protool op de kop te tikken? Let wel op dat al je bitjes/boortjes etc. toch wel een stukkie duurder zijn als je binnen het systeem wilt blijven.

De meeste merken hebben trouwens wel een aardige range machines op accu tegenwoordig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.