Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: OSB plaat

OSB plaat

Hallo,
    Ik wil een meubel maken met osb, maar ik vind 18mm te dun. Nu vroeg ik mij af of osb platen te verlijmen zijn tot 36mm?
    Dus ik wil 2 platen op elkaar lijmen kan dit?
    Gr thomas

ja, met houtlijm, bisonkit, bisontix, epoxy etc dat kan allemaal. Maar bedenk dat je de sterkte uit de constructie haalt, niet altijd uit de dikte.

jaap

Opletten dat er geen vernis opzit die kan je soms ook kopen zo.
    groetjes Patrick.

De hoofd reden om te verlijmen tot 36mm is massa ik wil een simpel maar stabiel audio meubel. En met simpel bedoel ik 2 planken en een stel beton blokken

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ik zou dan de boord op verstek verbinden, de binnenkant van OSB is erg ruw. Die wil je liever niet zichtbaar hebben.
    het is misschien ook handig te zeggen dat daar gewoonlijk formaldehyde lijm in zit, net zoals bij mdf, multiplex en vezelplaat, dus als je een éénvoudige of ruwe look wil zonder dat spul, den kan je je nog altijd keren naar een stel dennen planken of gebruikt steigerhout.

Boord op verstek verbinden?
    Wat houdt dat in?

Hoi Thomas, ik heb zelf in het verleden - voordat ik een "echt" audio meubeltje heb gemaakt - iets soortgelijks gedaan; ik zou zelf alleen geen OSB gebruiken maar (bijv) 2 of meer lagen MDF verlijmen; dat laat zich ook nog eens veel gemakkelijker afwerken mocht je dat willen. Groet, Erik

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    De randen van de planken worden onder 45 graden gezaagd en met de "korte" zijde op elkaar gelijmd. Hierdoor omtstaat een V-groef van 90 graden. Hier kan je een strook met een rechthoekige driehoeksvorm in lijmen.
    Zie dit draadje bij het eerste bericht voor de bedoeling.
    http://www.woodworking.nl/showthread...king-multiplex

ik wil juist OSB gebruiken vanwege zijn grove structuur, en onbehandeld MDF vind ik persoonlijk niet veel aan.

Je schrijft er geen maten bij.

Forum Rechten