Digitale zweihaak

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hallo, ik ben nieuw hier, mijn verleden ligt in de scheeps en winkel betimmeringen maar daar gaat het niet om.
Ik zie persoonlijk niet de toegevoegde waarde in van een digitale zweihaak.
Een zweihaak is mijn inziens meer een kopieer instrument.

Groet,
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Nova,voor mij is het ook een kopieer instrument,en aangezien de metabo de graden niet van klopt is dit een uitkomst.
Toxiq,lijkt mij niet verkeerd,ook baptist heeft een grote en kleine voor bijna hetzelfde geld.
Mooi voor sinterklaas....
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Die HBM en Peaktool van Baptist zijn dezelfde Chinese, enkel die met de peaktool sticker erop is 2x zo duur.
Zelf heb ik deze van Clarke die toen ik hem kocht een stuk goedkoper was daar, dezelfde kan je vinden met mooiere stickers erop en de prijs die erbij hoort. De mijne had ik zo'n €20 betaald, en de richtprijs van de CMT versie is €108!

Het is wel een handig ding om te hebben, je kan hoeken meten op een 100ste van een graden, zo kan je machines zeer precies afstellen. Die van HBM en Baptist geeft maar tot een tiende mm aan blijkbaar.
 
Laatst bewerkt:

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
Die HBM en Peaktool van Baptist zijn dezelfde Chinese, enkel die met de peaktool sticker erop is 2x zo duur.
Zelf heb ik deze van Clarke die toen ik hem kocht een stuk goedkoper was daar, dezelfde kan je vinden met mooiere stickers erop en de prijs die erbij hoort. De mijne had ik zo'n €20 betaald, en de richtprijs van de CMT versie is €108!

Het is wel een handig ding om te hebben, je kan hoeken meten op een 100ste van een graden, zo kan je machines zeer precies afstellen. Die van HBM en Baptist geeft maar tot een tiende mm aan blijkbaar.

Bij die van CMT vermelden ze nochtans ook 'nauwkeurigheid 0,1°', of vergis ik me?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Bij die van CMT vermelden ze nochtans ook 'nauwkeurigheid 0,1°', of vergis ik me?

nauwkeurigheid en weergave is niet hetzelfde he.

Ik kan gerust weergeven tot 0.001°, met een nauwkeurigheid van 0.1°. Je ziet dan bijv 89.165° maar de hoek kan in werkelijkheid alles tussen 89.065° en 89.265° zijn...
 

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
nauwkeurigheid en weergave is niet hetzelfde he.

Ik kan gerust weergeven tot 0.001°, met een nauwkeurigheid van 0.1°. Je ziet dan bijv 89.165° maar de hoek kan in werkelijkheid alles tussen 89.065° en 89.265° zijn...
dat begrijp ik. Al lijkt een weergave van één duizendste met een nauwkeurigheid van één tiende vrij zinloos, dan kan je aan die laatste twee cijfertjes na de komma niet veel waarde hechten. Niet?

Bovenstaande zweihaak heeft een weergave van 0,05°, nauwkeurigheid van 0,1°. Dus vandaar... ik zie niet meteen hoe je daarmee op een 100ste van een graden kan meten :)


Ik ben ook nogal een pietje precies en zou maar al te graag op 0,01° kunnen meten (liefst niet enkel weergegeven maar ook nauwkeurig), maar ik vrees dat een zweihaak die dat doet wel heel wat meer zal kosten?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Die wat ik heb geeft de honderdsten inderdaad maar aan per 0,05, maar de marge is van 0,1 graden, terwijl die andere aangeeft tot 0,1 maar een marge heeft van 0,3.
Bij verstekwerk verdubbeld de foutmarge bij elke verbinding, dus als je er twee maal 0,3 langs zit dan heb je een probleem.

Die 0,05 graden is verwaarloosbaar want zo gevoelig, maar het gaat het om de precisie van 0,1 graden
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Mijn gereedschap koop ik op http://www.sautershop.de/messen-und-markieren/ veel gerief van Trend (UK), ben best wel tevreden, hou wel rekening met 9,90 Euro extra per zending (België)
op deze pagina staat een zwaaihaak (de rode) van Angelo met een nauwkeurigheid van 0,05 ! , wel duurder als de rest, hoewel ....

Deze zijn geen 20cm maar 10cm per deel,ook wel handig maar wel duurder.
Moet bij hbm nog wat dingen bestellen,dus neem de gok maar.
Neusschaafje voor 5euro is ook wel handig.
https://www.hbm-machines.com/producten/uitverkoop/hbm-mini-neusschaaf
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.