houten hanglamp, zelf maken?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo allemaal

Ik ben nog relatief groen hier!
We zijn momenteel de verlichting aan het kiezen voor onze nieuwe woning. Onlangs kwam ik op internet deze mooie lamp tegen om boven het bureau te hangen.

quub_lamp.jpg


OM te kopen, vind ik ze veel te duur. Dus ik vroeg me af hoe je er aan zou beginnen om dit zelf te maken?
Ik denk er aan om een balk (am. eik, beuk, berk, kastanje?) te laten verzagen in balk. Daarna infrezen en een aluminium U-profiel inplakken. Daar dan een LED strip in zetten. Twee stalen kabels naar het plafond en klaar...of is dat iets te optimistisch?
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Wat mij betreft helemaal niet te optimistisch. Dit project is goed te doen. Makkelijker zou zijn (als je zelf niet kunt verzagen en vlakken) om het geheel uit vier onderdelen te maken. Maar eerlijk is eerlijk, het resultaat uit 1 geheel zou natuurlijk het mooiste zijn. Vanzelfsprekend in meerdere (ondiepe) malen uitfrezen!

Success!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Kan prima uit een balk hoor. Gewoon een langere vinden en een die zeker droog is! Lampwarmte laat je hout verder drogen, maak je het uit een balk, niet te diep frezen dus en zeker led op aluminium plakken voor het koelen. Zeer zeker géén tl gebruiken. Gewoon een mooi plekje voor je trafo zoeken :rolleyes: en niet te ver naar de kant frezen.
Maaaaar als ik deze lamp had moeten maken was het uit gefineerd multiplex geworden dat in verstek gezaagd is..
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Leuk idee en wel redelijk te doen . Goed idee dat je een aluminium profiel gebruikt , zowel warmte als lichtreflectie .
Let wel op de breedte en of diepte van de te frezen groef , die bepaald de breedte van je lichtoppervlakte .
In ieder geval veel succes er mee .
Foto van mijn koof in de lengte van de woonkamer .
Groeten Willem
LED.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Denk in ieder geval aan warmte afvoer voor zowel de lichtbron en het vsa. Zoek je een reflector kijk dan eens bij aquariumzaken. Een van de weinige reflectoren die je op de buis kan klikken.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
dat hangt af van de ledstrips .
de laatste Samsung strips geven zeer veel licht voor de warmte die ze ontwikkelen
( goede bron voor ledstrips en dergelijke http://samenkopen.net/action_products/687160/228463 )
ik heb er eentje gemaakt van 2 x 1 m ledprofielen ingefreest in een plank van een pallet , en deze met 2 schuivende zwaluwstraart blokjes tegen de plafont gehangen . hiet steken 2 Samsung ledstrips 8,6 watt / stuk in met de 12 volt omvormer er boven op .
ding geeft eigenlijk enorm veel licht .
ga er nu nog een set maken voor de gang
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Let idd goed op met het soort ledstrip wat je erin wilt steken. Veel van die strips zijn gemaakt voor sfeerverlichting/accent, ze lijken veel licht te geven maar dit is een verstrooid licht. Zeker boven een tafel heb je veel licht nodig, een equivalent van 100W is zeker niet verkeerd. Tenminste, als je je krant of boek goed wilt kunnen lezen ;) Ook de afstand van de leds ten opzichte van de randen en/of een diffuser is bepalend voor de hoeveelheid licht die je op het te beschijnen oppervlak overhoud.
De voeding is daarbij ook belangrijk, je hebt daar al (te)veel verschillende mogelijkheden in. Wil je kunnen dimmen bijvoorbeeld dan heb je natuurlijk een dimbare voeding (driver) nodig en een dimmer waarbij de rang (bijv. 10 - 60W) erg belangrijk is.

Leuk project om te doen !
 

Leodijk

Nieuw lid
2 mrt 2018
4
0
Iemand nog deze lamp gemaakt en wil zijn resultaat showen? Ben heel benieuwd. Ik vind hem zelf erg mooi en zou hem ook wel willen maken. Dus tips zijn zeker welkom
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Momenteel heb ik ter vergelijking diverse ledstrip gekocht om in een lamp te bouwen van 14,95 ,24,95(oinkitoinky chinees) ikea en Phillips hue. Deze laatste 2 komen het beste uit de test. Ikea geeft dan weer niet het voordeel van rgb
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.