frezen ruimte klokmechanisme hardhout

koenmeloen

Nieuw lid
19 nov 2014
23
0
Hallo,

Ik ben bezig met klokken van meranti. De klokken zaag ik uit een meranti plank van 28 mm. In het stuk hout moet en ruimte gefreesd worden voor het mechanisme. Ik heb het geprobeerd met een losse bovenfrees. Maar dan is het haast onmogelijk om het mooi recht te krijgen ook met mal. De klok is 28 x 17 cm en wat klein voor een mal.

Ik ben benieuwd of iemand op dit forum tips heeft voor mij. Zou dit bijvoorbeeld beter kunnen op een freesmachine met kruistafel?

Groet,

Koen
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een foto zou wel helpen koen, met deze afmetingen moet er toch wel wat mogelijk zijn. Je kunt b.v. ook een malletje maken om een scharniertje in een sigarenkistje te frezen.

jaap
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Waarschijnlijk maak je de mal te klein. Maw je mal moet groot genoeg zijn om met de frees vrij te kunnen bewegen zonder dat hij kantelt.
bv je werkstuk is 28 x 17 cm, dan maak je de plaat 40 x 40 en dan randen aan de onderkant rondom je werkstuk zodat het goed opgesloten zit. Dan moet het goed gaan.
En als het een probleem is dat het freesgat in de mal te groot is om overheen te bewegen, maak je er gewoon een paar passtukken bij, die je steeds weghaald naarmate je opschuift.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Bij veel klokken is misschien dit een oplossing. Werkt makkelijk, instelbaar tot sleuf en heeft meer mogelijkheden dan alleen als mal te gebruiken.
 

koenmeloen

Nieuw lid
19 nov 2014
23
0
Bedankt voor alle tips!

Een kolomboor met kruistafel lijkt met het meest makkelijk. Ik wil eerst wat modelletjes maken, om daar een aparte machine voor aan te schaffen wordt een beetje kostbaar. Mocht er iemand in de omgeving Groningen zijn met een kruistafel, dan zou ik het graag eens willen proberen (eventueel tegen een kleine vergoeding) :)

De tip van bobmartin ga ik maar eens proberen. Dat klinkt niet zo gek. De ruimte die gefreesd moet worden is 55x5mm en 18mm diep. Met de ruimte die het blad van de freesmachine nodig heeft, is de opening van de mal groter dan de klok. Ik moet dan de ruimte rondom de klok opvullen, zodat de freesmachine genoeg ruimte heeft voor het gat van 55x55mm. Ik ben bang dat de machine niet soepel over de randen tussen de klok en opvulling heen loopt. Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.

Het is in ieder geval het proberen waard.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Je mag altijd een kruistafel kopen. Lijkt mij niet nodig.
De mal is een plaat hout met gat erin. In gebruik meestal betonplex. Je kan het op twee manieren doen. Of je laat een kopieerfrees binnen het bepaalde gat bewegen of je laat de freeszool binnen een bepaald kader bewegen.
Dat kader moet je zelf bepalen eea is afhankelijk van de frees diameter en freeszool.
Met kopieerfrees idem, alleen dat is iets lastiger uitmeten.

Dat kader is in dit geval dus een vierkant frame aan de plaat bevestigd, waarin je de frees 55 mm naar boven, onder links en rechts laat bewegen.
Ik kan straks een foto voorbeeld laten zien, ligt in de werkplaats.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dag Koen,

Geef maar een seintje als het allemaal niet lukt zoals jij het wilt hebben. Misschien kan ik iets voor je betekenen met een cnc frees.
Vanuit de stad Groningen naar mij toe is het ongeveer 25 km.

Groet,
Jan
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hey Coen,

het is niet de bedoeling om de hele freeszool in een mal te doen, maar een kopieer ring.
dan hoeft het gat in de mal ook niet zo veel groter te zijn dan de sparing die je wil frezen

groet john
 

koenmeloen

Nieuw lid
19 nov 2014
23
0
Hartstikke bedankt voor de reacties jongens. De filmlink beschrijft precies wat ik nodig heb.
Ik denk dat ik nu en aardig beeld heb van hoe het kan. Kopieerring kende ik niet, maakt het wel en stuk eenvoudiger. Volgens mij moet het met een mal zoals bobmartin het beschrijft en kopieerring wel lukken.

Ik hou de cnc nog even in gedachten Jan.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Aangezien dit het gedeelte over handgereedschap is, mag je die bovenfrees helemaal niet gebruiken! Gewoon met een scherpe beitel en afwerken met een grondschaaf. Makkelijk zat! :D
 

koenmeloen

Nieuw lid
19 nov 2014
23
0
Ik ben van de patatgeneratie. Dacht dat elektrisch gereedschap dat met de hand bediend wordt ook onder deze noemer valt ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.