Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Aanpassing aan m.n mft peet

Beste forummers

Ik lees en leer veel op dit forum, het word is tijd om wat te delen, een paar jaar geleden heb ik op mijn
    manier een variant van de mft 3 gemaakt. Nu heb ik ondertussen een afneembare freestafel bij gemaakt.
    En de Festool lineaal er op bevestigt, nagemaakt van gudo henn hoop er een paar foto,s bij tedoen
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Volgens mij zaag je zo in die aluminium T-track?
    En hoe houdt je de liniaal echt haaks op de T-track?

Hoi ja maar dat is maar 1 keer de lineaal kan niet links of rechts schuiven. Heb de lineaal haaks bevestigt Op de t track.

Je kunt het geheel prima haaks op elkaar krijgen door gebruik te maken van de gaten in het festool blad. Als de T track daarop is uitgelijnt en vervolgens is dit ook gedaan met de linieaal is het in principe haaks. Persoonlijk zou ik daar ook meer gebruik van maken en op vertrouwen dan de rest. Hoe goed en nauwkeurig ook, het massief stukje hout zal werken en is hoe dan ook onderhevig aan temperatuur. Dat kan gewoon schelen. Op zeer kleine stukjes zul je het niet snel merken maar een halve graad op 2 meter tikt flink door.

Je vindingrijkheid krijgt wel een complimentje, zelf zo'n festool onderdeel namaken is vaak een flinke besparing.

Wat ik, maar dat is mijn mening, wel direct aan de kant zou schuiven is die Festool zwaai haak. Dat ding is zo onnauwkeurig als de pest. Ook op FOG is dat ding al regematig helemaal afgebrand.
    Die lineaal moet je stellen op de zwaaihaak, daar zit al marge, en dan het afleesstukje. Dat is door de dikte niet nauwkeurig. Die fractie die je er dus eigenlijk altijd naast zit is funest als je het voor de lineaal gebruikt waar je dus grotere stukken moet zagen.

Beste gompy58

Bedankt voor je reactie en tips.
    Het probleem met de gaten is dat ze niet helemaal zuiver geboord zijn.die heb ik toen uitgetekend en met de hand geboord ik schrok er van er moet eigenlijk een nieuw blad in. Mischien moet ik het hout aan de lineaal dan ook gelijk vervangen voor aluminium. Aangezien ik een klein enkel steensoorten schuurte heb heb je inderdaad veel last van temperatuur schommelingen.

Wat die festool haak betreft daar was ik ook achter gekomen. Er klopte geen snars van in vergelijking met m.n schrijfhaak. Dat is wel jammer tis een duur ding. Het had zo makkelijk geweest als je met bv 45 Graden moet zagen je stelt hem in je materiaal ertegen en gaan maar ja. Het zei zo.
    Groeten peter

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Mag ik een tip geven?

Ik heb dat onderdeel van Guido Henn ook nagemaakt om de rail op te bevestigen.
    Je moet aan de andere zijde ook een balkje vijzen met een bout oid. met de exacte breedte van de gleuf onderaan de rail.
    Wanneer je de rail dan laat zakken, valt de gleuf in de bout, en staat hij 90° perfect recht.

Beste rhynix

Tips zijn altijd welkom. Is een goed idee, ga ik doen dan zit je altijd goed.
    Bedankt

Niet slecht Rhynix, maar dan kan je wel geen platen op de werkbank leggen die breder zijn dan de tafel zelf...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kemo Bekijk Berichten
    Niet slecht Rhynix, maar dan kan je wel geen platen op de werkbank leggen die breder zijn dan de tafel zelf...
    Mijn werkbank is 1m diep (ipv de 80cm van guido henn). Voorlopig nog weinig hinder van ondervonden.

En anders kan je het balkje, net als het stuk dat de rail vasthoudt, ook laten zakken tot onder de werkbank.
    Je moet het zowiezo kunnen instellen wanneer je platen van bv 8mm of 22mm wil zagen.

Is er een handleiding/bouwbeschrijving voor de montage van het geleiderailonderdeel van Guido Henn?

Forum Rechten