Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Eiken buitentafel

Eiken buitentafel

Volg al geruime tijd het forum, maar heb eigenlijk nog niet eerder iets van mijn werkstukken laten zien. Hierbij de eiken buitentafel die ik van de week heb afgemaakt. Het is een tafel van 240x86 cm.
    Poten en liggers zijn met pen-gat en toognagels verbonden. Tafelblad bestaat uit drie planken, waarbij de buitenste twee (net als de boom) van breed naar smal lopen (van 30 naar 26 cm). Omdat de leuningen van de stoelen onder de tafel moesten passen, zijn de liggers op de lange kant van de tafel wat uitgezaagd met de lintzaag (mooi klusje voor de nieuwe Felder 510). Opdrachtgever heeft hem gezien en vindt het zonde om hem buiten te zetten...

Met dank aan Jaap van Leersum voor het mooie eikenhout.

Mooiere foto's volgen als de tafel in een wat grotere ruimte staat

Groet,

Wouter

IMG-20141116-WA0002.jpgIMG-20141116-WA0004.jpg
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Ik vind het een mooie tafel.
    Het eiken werkt alleen zo erg buiten.

Dank je wel. De planken van het blad hebben de ruimte om te werken, de bevestiging hiervan ook. Tafel zal in ieder geval nog met olie worden behandeld. Zelf ben ik fan van tungolie, maar ivm de kleur stem ik eerst nog even af met opdrachtgever. Verder komt de tafel nog een paar mm los van de grond met kunststof doppen, om optrekkend water enigszins te beperken.

Prachtige tafel Wouterh, en je bent ook al lang lid!! Mooi om nu eens wat te posten. Je zou het eiken nog met een kleurbeits kunnen behandelen voor het olien. Dat is iets waar ik zelf ook nog graag wat mee zou willen experimenteren. Heb ook als eens krijtverf gekocht voor dat doel, maar het staat er nog steeds.

jaap

Heel mooie tafel, te mooi om hem buiten te zetten...

Das een hele mooie tafel!

Forum Rechten