combinee ?

Peter 1962

Nieuw lid
1 mrt 2010
4
0
Goeienavond, ik ben nieuw hier op dit forum. Vraagje : voor iemand die wil zijn eerste stapjes wil zetten in houtbewerking, en kijkt naar een budget combinee eerder dan afzonderlijke toestellen : wat is binnen een budget van +/- 2500 euro de beste keuze : Profi tech http://www.profitech.be/product_detail. ... machine=90 of eerder Tendotools : http://www.tendotools.com/documents/orp ... ml?lang=nl of Rojek KPSN 400A : http://www.lismont.be/documents/machine ... ml?lang=nl

Zijn er nog andere merken in dit prijsgamma ? Ik besef goed dat dit instap toestellen zijn hoor, maar ook binnen een beperkte budgetruimte kan gekozen worden op kwaliteit/prijs.

Dank bij voorbaat voor jullie advies.

Peter
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Peter, welkom op ons forum. Je vraag is wel een vaker gesteld, en je moet je zelf vooral afvragen wat je met je machine wilt gaan doen. Wil je schuren bouwen, of ben je modelbouwer? Hard hout of zacht hout, wat voor zaagdiepte, formaat van het hout dat je zaagt, wil je ook frezen, of ga je dat met een bovenfrees in een tafel doen, schaven etc. etc.?
Ik zou me niet blind staren op de folders van nieuwe machines, maar mezelf goed afvragen wat je wilt en dan ook eens kijken naar een gebruikte machine van een goed merk. Zag gisteren een oude Martin zaagtafel op het forum voorbij komen waar lovende dingen over werden geschreven. Ook onze super meubelmaakster Annette is een groot voorstander van de oude degelijk gebouwde machines.
Veel succes,

jaap
 

Peter 1962

Nieuw lid
1 mrt 2010
4
0
De zaken waar ik naar kijk om te bouwen zijn eerder met dik hout, zoals een tuinprieel franse stijl met dikke balken, massieve carport, en een kloostertafel in volle eik om maar deze als voorbeeld te noemen. Ik zie graag dingen in massief hout. Meestal zaken die ik zag in het franse doe-het-zelf blad Systàme D wat ik al lang koop. Daar staan soms ongelooflijk mooie realisaties in van partikulieren met steeds een detailplan erbij. (ik ben in alles zo : een plan volgen).
Dus zagen en schaven belangrijk, frezen ook maar beperkt tot eenvoudige handelingen (verbindingen). Mooie klassieke houtverbindingen is iets waar ik met respekt kan naar kijken. Zoals de meeste mensen : niet teveel plaats om in te werken (kelder).
Naar tweedehands toe : ik besef dat daar mooie zaken zullen bijzijn, maar vermoedelijk ook veel mensen die hun bijna-defekte toestellen nog maar snel op kapazaa of zoiets gooien. Als ik zie wat men tweedehands bij de motorfietsen durft verkopen... Laat ons zeggen dat ik als klantenprofiel een typische nieuwkoper ben in alles.

Eigenlijk zou ik waarschijnlijk de vraag moeten stellen : kun je de nodige houtbewerking doen vanaf ruwe balken voor de konstrukties die ik op oog heb met dergelijke instap combinees ?
(ik zit bv zelf met de vraag of ik daar een lange balk van pakweg twee meter wel op ga kunnen schaven)
Van de drie merken/types die ik opgaf, welke zouden jullie weerhouden ?

Dank bij voorbaat & groeten,
Peter
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Hoi Peter, het eerste wat bij me opkomt als ik jouw verhaal zo lees is koop een 2e hands robland machine van marktplaats. Dan heb je een goede degelijke machine voor zo'n 2000 euro. Hiermee kun je zeker wat dikkere balken zagen en schaven.
Het voordeel van een robland is dat als er iets stuk zou gaan(wat overigens niet vaak gebeurt) dit altijd kunt bijbestellen, robland wordt in Belgie gemaakt. Mij lijkt dat je met deze machine beter af bent dan met een nieuwe doet er niet toe welk merk van rond de 2500 euro. En als je wat rond kijkt, er worden vaak nog frezensets bij de koop aangeboden ook, mooi meegenomen. Succes.
 

Peter 1962

Nieuw lid
1 mrt 2010
4
0
Nol, die suggestie ga ik toch zeker eens heel grondig bekijken. Gaan ze bij mij in de familie nooit geloven : "heb JIJ iets tweedehands gekocht ?" :mrgreen:
groeten,
Peter
 

tuoh

Oud hout
Hallo,

van de drie opgesomde machines zou mijn voorkeur uitgaan naar de Rojek machines, robuust gebouwd,
"lange" vlakbank, veel gietijzer in de constructie.
Tendotools zou ik een grote boog rondlopen, Profi Tech is te klein voor hetgeen je ermee gaat doen.

Maar ik zou inderdaad ook eens kijken naar een tweedehandse Robland, tweedehands vallen de prijzen heel goed mee, er staan mooie koopjes tussen.
Nog een andere optie is om eens te kijken naar tweedehandse professionele machines, voordelen: zwaar gebouwd, lange vlaktafels, zware motor, en oerdegelijk.

Merken als Danckaert, De Cock, Van den Abeele, Constant Philips, Ducuroir,etc...... die gaan nog
jaren mee.

Zeker voor het bewerken van zware houtsekties is een robuuste machine een must, anders word het een constant geworstel tussen de machine en de man.

Bij het vlakken van lange balken rust op een gegeven moment de hele balk op de achterste vlaktafel, dan moet je eens zien hoe bij sommige merken de tafel gewoon vervormd, dat wil je niet meemaken, juist vlakschaven kan je dan wel vergeten.


Mvg,

André
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Heb recent deze schaafbank aangeschaft:

371173033.jpg


Heeft me 450 euro gekost en kan er niet anders dan positieve dingen over zeggen, het ding is ijzersterk en is na al die jaren nog heel precies. Las op andere fora 'horror' verhalen over nieuwe vlakbanken die om het spreekwoordelijk te zeggen als je ze nog maar aan de tafel vastneemt al niet meer in lijn staan. Deze bank is tijdens het transport van de vorkheftruck gevallen, vorige eigenaar heeft met een of ander koevoet systeem dat hij onder de tafel plaatste de bank zo 30mtr verplaatst, en nog is alles mooi in lijn, allé om een lang verhaal kort te maken, deze oude machines zijn oerdegelijk!
Ik ben ook van het principe van goedkoop is meestal duurkoop maar voor deze oude machines gaat dat niet op!

Ook nog ik weet niet of je er de nodige ruimte voor hebt maar ik zou je aanraden om aparte zaagtafel en vlak/vandiktebank te kopen, indien mogelijk zelfs aparte vlakbank en vandiktebank. De dankaert machine die ik heb is de combinatie valk/vandikte en het is nu al vaak lastig om telkens om te schakelen van vlakken naar vandikte schaven. Kan me voorstellen dat dat met de combinatie vlakken, vandikte en zagen nog vele malen irritanter is.
 

Peter 1962

Nieuw lid
1 mrt 2010
4
0
@ tuoh : bedankt voor je advies, dat ga ik zeker in detail bekijken. Duidelijk dat ik nog wat studie en opzoekwerk te doen heb alvorens de bankkaart boven te halen.

@ chris belgium : prachtige machine, duidelijk iets dat gemaakt is om de tand des tijds te kunnen doorstaan. Als leek zou ik zeggen : niet te geloven dat zo een mooi toestel voor slechts 450 euro kan gekocht worden. Indrukwekkend.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Peter 1962 zei:
@ tuoh : bedankt voor je advies, dat ga ik zeker in detail bekijken. Duidelijk dat ik nog wat studie en opzoekwerk te doen heb alvorens de bankkaart boven te halen.

@ chris belgium : prachtige machine, duidelijk iets dat gemaakt is om de tand des tijds te kunnen doorstaan. Als leek zou ik zeggen : niet te geloven dat zo een mooi toestel voor slechts 450 euro kan gekocht worden. Indrukwekkend.

'voordeel' van deze machine is dat hij zo groot is, niet alleen voor het gebruiksgemak maar ook omdat veel mensen geen plaats hebben voor zo'n grote machine, waardoor de afzetmarkt voor zo'n tweedehands machine relatief klein is, waardoor de prijs op zen beurt ook binnen de perken blijft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.