Een bril voor mijn Nova 1624-44

nannevanvondelen

Nieuw lid
6 okt 2014
21
0
Twisk
Dankzij het forum ben ik er achter gekomen dat bij langere werkstukken een bril een oplossing kan zijn voor instabiliteit in het midden van het werkstuk tijdens het draaien.

Ik heb een Nova 1624-44 draaibank en ik zag dat er geen 'orgineel' brilletje te koop is voor deze draaibank.
Wel bestaan er allerlei universele brillen.

Heeft iemand hier ervaring mee. Heeft een collega draaier met een Nova bank hier misschien wijze woorden aan toe te voegen? Is er een bril met goede prestaties te noemen?

Kortom, ik probeer tussen de bomen door het bos weer te vinden.


Nanne
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Hoi Nanne,

Ik heb zo'n universele bril en woon in Hoorn, niet ver van Twisk. Je kunt 'm, als je wilt, lenen om uit te proberen.

Paul
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb een goedkope universele van Buitelaar, die ik heel af en toe gebruik. Hij werkt wel, maar is lastig in te stellen. Ook heb ik nog een setje skate-wieltjes liggen omdat ik er nog eens zelf een wil maken, vergelijkbaar met het model dat Nico laat zien. Als ik een universele bril zou moeten kopen zou ik zeker goed kijken naar de 'steady rest' van Oneway... Overigens, als je op steady rest googlet vind je legio voorbeelden van zelfbouwbrillen.

Oh, FWIW, ik heb ook een Nova 1624
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Vaak kan je in plaats van 1 dun stuk van 70 cm ook 2 stukken van 35 cm draaien en die dan in elkaar lijmen. Werkt vaak nog sneller ook! Meestal is er wel een plek in het werkstuk te vinden waar makkelijk de onzichtbare koppeling gemaakt kan worden. Tenzij je bezemstelen draait natuurlijk...
 

nannevanvondelen

Nieuw lid
6 okt 2014
21
0
Twisk
Dank, hartelijk dank voor alle tips.

Zelf bouwen wordt de uitdaging met de bouwtekening als basis. We zijn houtmannen toch.

Ik houd jullie op de hoogte.

Nanne
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.