Een slinger in het midden van het werkstuk

nannevanvondelen

Nieuw lid
6 okt 2014
21
0
Twisk
Hallo allemaal,

Vandaag draaide ik een iets groter werkstuk. Lengte 50 cm, dikte ongeveer 2.5 centimeter, uiteindelijk.
Hoe verder ik kwam hoe meer er een slinger kwam in het midden van het werkstuk. Steeds lastiger om een nette snede te maken, kwamen spiralen in het hout.

Wie kan mij helpen, hoe kan ik het beter aanpakken, of is dit gewoon een effect van het stukje vurenhout bij de Hubo vandaan?

Ik leer graag van jullie ervaringen en gevonden oplossingen.

Nanne
 
Bij een lengte van 50 centimeter en een diameter van 2,5 centimeter druk je met je beitel het hout in de midden van je af.
Hierdoor ontstaat trilling wat als resultaat heeft dat je het werkstuk niet glad af kan draaien.
Om dit te voorkomen kun je of moet je gebruik maken van een bril die het hout in de midden steunt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Denk ik aan een schaal. Maar ik las het niet goed 50 cm lang. Ja dan is het antwoord hiervoor al gegeven. Zoals je uit mijn antwoord kunt afleiden draai ik doosjes ennschalen maar zelden langswerk.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of weinig inspandruk gebruiken, een loeischerpe (vlakke) beitel, geen druk op de beitel (minimale afname per gang), en (voorzichtig) met de hand ondersteunen. Een andere rotatiesnelheid wil ook wel eens helpen om een reeds aanwezige spiraal weg te draaien - als die spiraal er eenmaal zit zal de reactie van de beitel op de spiraal (bij gelijkblijvend toerental) het effect alleen maar erger maken - een voorbeeld van positieve feedback, net zo als rondzingen van een geluidsinstallatie...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.