Frees,afkort en zaag tafel

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Misschien eerst eens een budget voor ogen halen en kijken wat binnen het budget past, is ook een optie.
Ivm met je verstekken: voor mijn eiken binnnendeuren heb ik eerst een profiel gefreesd met de bovenfrees en die heb ik dan met een zelfgemaakt "verstekbakje" in verstek gezaagd voor de verbindingen in de hoeken. Mijn verstekbakje had ik van 2 stukjes afval mdf gemaakt, en wat niet 100% paste wat bijgewerkt met schuurpapier en blijven passen tot het helemaal naar het gedacht was. Zoals eerder gezegd in dit draadje, je kan voor duizenden euro's aan machines kopen voor een klus, of gewoon vindingrijk zijn en de klus klaren met wat je voorhanden hebt.
Wat is het verschil dan? Wel met de dure machine stel je die af en maak je 10 stukken die identiek zijn in 1 bewerking en in een minimum van tijd. Als je je redt met de middelen die je hebt moet je soms veel passen en bijschaven, en nog eens passen en maak je 1 stuk in meerdere bewerkingen en ben je veel tijd kwijt...
Als je het voor de hobby doet, hou je het beperkt en is de tijd die je er in steekt "gratis" en beleef je er plezier aan. Als je er moet van leven moet je dure machines kopen want alles moet zo snel mogelijk af zijn om niet te duur te zijn voor de klant toch nog iets te kunnen opbrengen voor degene die het maakt...
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik wilde eerst eens weten wat dat dan voor een tafel was, die Mafel en met simpel google kwam deze link er als 2e uitrollen.
http://www.gereedschappro.nl/nieuws/vergelijk-review-mafell-erika-85-ec-vs-festool-precisio-cs-70/53

De conclusie van die test verbaasde me vwb festool niet zo erg eigenlijk.

De reacties in de topic overigens ook helemaal niet en ze zijn zo waar!

Zelf heb ik een stevige verzameling grijs groene kistjes verzamelt de afgelopen 3 jaar. Ook staan hier 2 festool tafels. Heeft het me beter gemaakt ? Nope... Het probleem met die machines is idd de compromissen die je hebt met de machines. Het een kan wel, het ander niet...mmm en nu ?

Persoonlijk heb ik heel veel geleerd bij wat trainingen bij de Schrijn waar je minimaal met machines werkt. Dokter het zelf maar uit hoe je het doet. Ook vreet ik informatie van anderen op over inventieve oplossingen. Neem die oplossing van de ronde tafel met een 30 graden rand... In het verleden zocht ik stad en land af voor een frees met die hoek. Nu maak ik een mal en doe het met een standaard sleuven frees.

Ook ik heb met ruimte gebrek te maken. Binnenkort verplaats ik mijn klus ruimte naar een andere kamer waar ik net wat meer ruimte heb. Die festool tafels ga ik daar ws niet gebruiken. Ik maak mijn eigen oplossingen en combineer diverse dingen zodat ik flexibel ben. Die freesmodule? Die hang ik wel in een werkblad. Veel steviger en stabieler en het neemt geen ruimte in.

Eigenlijk kom ik ook tot de conclusie dat er eigenlijk maar een oplossing is voor TS. Een veel grotere locatie waar speciale profi machines hun plek kunnen krijgen. Nauwkeurigheid komt met grote en massa als ik althans op mijn ervaring mag vertrouwen inmiddels. Dat kost echter serieus knaken.

TS heeft een van die elementen niet maar wil wel een machine hebben die dat gat vult. Die is er gewoon niet. Was die er wel dan was het een no brainer en zou iedereen dat ding hebben staan....

Misschien is dat wat ik ga doen een optie... In een lege ruimte heel kritisch de boel opnieuw gaan inrichten en voor je het maakt, koopt en plaatst eerst vanuit elke hoek hebben gekeken of het niet ergens gaat bijten...
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Zit met het zelfde probleem qua ruimte.

Meest handige om plaatwerk zuiver te zagen is een goede invalzaag en liniaal. Maak zelf een paar stevige schragen van hout en je hoeft niet op je knieën te werken. Wil je dat toch dan zijn een paar balkjes voldoende.

Persoonlijk zou ik onderstaand gereedschap niet willen missen en werden als eerste aangeschaft. Vraagt weinig ruimte en aan dit gereedschap heb je meer dan voldoende om in het begin je werkbank/tafel, schragen, futselplank en andere hulpjes zoals een freestafel te maken. Kozijnen en een deur is ook geen probleem met onderstaand gereedschap.

Met dit gereedschap is volgens mij TS probleem voor het overgrote deel opgelost.

1. goede invalzaag + linialen.
2. bovenfrees
3 STOFZUIGER!
4. accu schroef-boor machine.
5. Handgereedschap zoals; beitels, goede hand en kapzaag, paar schaven, winkelhaak, lijmtangen en ander klemspul. Later op je gemak uitbreiden.
6. wat bitjes, lepel, hout en slangenboren.

Als het niet lukt met dit gereedschap zuiver te werken dan lukt het ook niet met de duurste zaag/frees,vlak,schaaf combinaties

Oeps, duimstok en rolmaat vergeten en (school)potlood met puntenslijper.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ik ben al een jaar of 15 aan het hobbien met hout. Ik heb wel enige ervaring in het gebruik van mijn gereedschap. Dat wil niet zeggen dat ik het op de beste manier doe. Wat ik vooral wil doen is nauwkeuriger werken en daar wil ik in investeren. Maar wat is de beste manier? Ik kom vaak wel tot de conclusie dat "dit" niet de beste was.

Ben wel nieuwsgierig of je na al deze reacties wel tot een conclusie komt wat het beste voor je is en een keuze kunt maken.
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ben wel nieuwsgierig of je na al deze reacties wel tot een conclusie komt wat het beste voor je is en een keuze kunt maken.

De beste keuze is een grotere/echte werkplaat en meer tijd om te knutselen. Maar dat is niet haalbaar.

Voor nu ga ik opzoek naar een afkortzaag die door mijn trapgat kan. Zit te denken aan de AEG ps254 of de DEWALT DWS778. Even kijken waar ik beide machines kan bekijken.
en later(voorjaar) ga ik een zelf een frees/zaag tafel maken met wat Incra spulletjes. Zit te denken aan 3 alu platen 1 van 45x90 cm waar een freesmachine / handcirkelzaag / decoupeerzaag in kan. En 2 groef platen van 45x90 die parallel of haaks op de machinetafel kan zetten. Op deze platen kan je haakse- en hoekaanslag zetten en ook een wagentje. Dan heb je echt een mooie free/zaag tafe(denk ik)l en kan je het allemaal heel compact uit elkaar halen. Zit nog te twijfelen of ik er een trekfunctie in moet maken. Wil het eigenlijk eenvoudig houden (fail).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Als je al twijfelt of een afkortzaag door je trapgat kan, lijkt mij een invalzaag met rails de enige goede oplossing.
Al vraag ik mij af hoe het werkstuk daarna door het trapgat moet?
Mvg. :)
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
Ben zelf ook een beetje zoekende naar wat voor gereedschappen voor mij handig zijn om wat dingen te kunnen maken thuis, kom zelf uit een meubelmakers opleiding en heb nu werk zodanig dat ik geen toegang heb tot een machinale of ander relevant gereedschap. Wil uiteindelijk een verbouwing kunnen doen en meubels kunnen maken. Heb zelf wel voor Festool gekozen niet omdat ik denk dat zij de enige zijn die kwaliteit gereedschap maken(persoonlijk draag ik een warm hart voor Metabo gereedschap). Maar omdat ze mooie systemen hebben om stationaire gereedschappen te omzeilen. Heb ondertussen een ct-22 stofzuiger, oude festo handzaag, oude geleider van festo. festool of-1400 bovenfrees en een festo RO 150 e rotex. Wil die bovenfrees uiteindelijk i.c.m. de liniaal gebruiken. Ook met zn langsgeleider (los) en in een zelfgemaakte freestafel kunnen gebruiken. Wel ga ik een oude metabo zaagtafel met afkortgeleider en tafelverbreding nog ophalen voor de platen. Omdat ik nu verwacht veel zaagwerk te krijgen en omdat ik verwacht dat het makkelijk is voor de toekomst en eventuele creatieve zaagbewerkingen t.o.v. verbindingen e.d.

Voor mij is ruimte wel een beperkende factor maar kan tijdelijk bij mn ouders de schuur lenen. Voor langere tijd of als ik teveel verzamel kan ik het ook naar een stalling rijden mocht dat zover komen. Als ik echt maar 1 machine kon gebruiken zou ik zelf toch voor die festo-ol zaagtafel gaan en daar dan werkelijk alles bij verzamelen wat er maar voor te krijgen is. Heb er zelf niet mee gewerkt maar de basistafel is erg compact, kunt ze vinden met trekzaag functie om af te korten en je kan andere festool apparaten monteren. Hecht zelf niet zoveel waarde aan een afkortzaag a.t.m. omdat ik geen goede heb en hem eigenlijk niet voor netto zaagsnedes wil gebruiken. Een goede afkortzaag vreet mij te snel door mn budget voor wat ik er daadwerkelijk meer mee kan maken.

maar als je denkt dat er afkortzagen zijn die niet door je trapgat passen zou ik misschien de haalbaarheid van je plannen eens goed tegen het licht houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.