Frees,afkort en zaag tafel

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Beste Mensen,

Ik woon ik de stad en heb het volgende probleem: Ik heb geen ruimte voor grote machines, Nauja misschien 1.
Van het voorjaar heb ik een project waarbij ik een freestafel en een goede afkortzaag nodig heb. Ik ben al een tijdje aan het rondkijken wat ik het best kan kopen.
Mijn voorkeur gaat naar een alles in 1 machine, omdat dat het meest compact is.
Volgens mij de enige machine die daaraan voldoet is de Mafell Erika 85. Maar deze is best prijzig en bijna niet gebruikt te vinden. Een andere optie is iets zelf maken. (Ik heb toegang tot een volledig uigerusten metaalwerkplaats)

Beide oplossingen zijn niet ideaal. Dus suggesties voor alternatieve?

Bedankt!
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Wat wil je graag gaan maken? Festool heeft ook een handig modulair systeem, het cms systeem, maar ik zag deze op marktplaats staan, volgens mij ook echt een koopje.

jaap

Ik heb naar de PRECISIO CS 70 gekeken, maar vond het allemaal niet zo stevig en dan zou je ook nog een freesmodule moeten kopen waar allleen een festool bovenfrees oppast. Het sprak me allemaal niet zo aan. Als je dan kijken naar alle losse onderdelen die je er dan nog moet bijkopen, die echt duur zijn, kom je ook op heel veel geld uit.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
je kunt ook alleen de cms modules met machine kopen (worden dikwijls aangeboden) en dan zelf een tafel maken
Mijn CMS modules hangen ook in een eigen tafel en dat werkt prima
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Stefan er zijn meerdere merken die dergelijke machines verkopen. Tendo tools is er een van. Ik zou bij deze kwaliteit wegblijven.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb naar de PRECISIO CS 70 gekeken, maar vond het allemaal niet zo stevig en dan zou je ook nog een freesmodule moeten kopen waar allleen een festool bovenfrees oppast. Het sprak me allemaal niet zo aan. Als je dan kijken naar alle losse onderdelen die je er dan nog moet bijkopen, die echt duur zijn, kom je ook op heel veel geld uit.

De link verwijst niet naar een Precisie CS 70, maar naar CMS, wat gezien je ruimte probleem reuze handig kan zijn. Ik heb overigens jaren met heel veel plezier een CS 70 gehad. Maar wat wil je gaan maken?? Toxiq geeft ook een prima oplossing.

jaap
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
De link verwijst niet naar een Precisie CS 70, maar naar CMS, wat gezien je ruimte probleem reuze handig kan zijn. Ik heb overigens jaren met heel veel plezier een CS 70 gehad. Maar wat wil je gaan maken?? Toxiq geeft ook een prima oplossing.

jaap

Ik denk dat het platenzaag niet echt geschikt is voor een zaagtafel en ik weet dat het vloeken is op dit forum is. Ik ben niet zo'n fan van het festool systeem. Dus ik ben vooral opzoek naar sugesties anders dan van het F woord.
Ik wil er meubel gaan maken. In het voorjaar kozijnen en deuren, gereedschapkoffers en lades met verschillende houtverbinden.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Tsjaaa... dat festool spul is ook helemaal niet voor meubelwerk en krappe ruimtes bedoeld natuurlijk.....

Wat heb je voor ervaring met gereedschap?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Mafell Erika 85 met afkortgeleider zo'n €3000.
En je kan er alleen mee zagen.

Ik zou eens naar een combi machine kijken. Ik ken iemand die werkt er al jaren mee in een ruimte van 4 x 4. Op 220.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Mafell Erika 85 met afkortgeleider zo'n €3000.
En je kan er alleen mee zagen.

Ik zou eens naar een combi machine kijken. Ik ken iemand die werkt er al jaren mee in een ruimte van 4 x 4. Op 220.

En een hele duren steun voor een freestafel. Ik hoor graag welke combi machine je bedoeld.

Ik werk in de tuin. Mijn trap is te smal om zonder beschadigingen een grote machine naar boven te brengen en de schuur is te vochtig.
Onder de trap zou ik 1 machine kwijt kunnen.
Zagen en vooral afkorten met een groeffunctie is een probleem. Afkorten is de kern van het probleem een afkortzaag met groeffunctie is groot en lastig zelf te maken en dat zou een erika kunnen.


Ik heb ook al zitten denken aan zelf iets maken. Ik heb de faciliteiten. Alleen moderne machines hebben allemaal beveiligingen dat ze niet vanzelf aangaan als je er spanning erop zet. En dat is wel een probleem. Of ik moet ze modificeren en dat vind ik wel een beetje zonden. Of je moet iedere keer onder je werkbank kruipen om de machine aan te zetten en dat vind ik ook niks.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik heb de Mafell erika, daarvoor de Festool precisio c70 gehad. Ze hebben allebei hun sterke kanten en minpuntjes. Voor mij telt dat de erika sneller op te zetten is, steviger staat op wisselende ondergronden en meer capaciteit heeft. Maar jaren met de precisio gewerkt, met veel plezier, die heeft veel fijnere geleiders, fijne motorrem, in principe dezelfde mogelijkheden op wat capaciteit na.
Ik kan niet zeggen wat de betere machine is, voor mij de Mafell, het sneller opzetten weegt zwaar, doordat ik in de renovatie werk en het anders niet loont de zaagmachine uit de bus te halen, voor de kleine klussen.
Met 1 van die 2 zaagtafels heb je al heel wat mogelijkheden qua groeven en sponningen zagen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Lastig praten op afstand om uw situatie in te schatten.

Ik heb het bv over Robland of zoiets. Die kan je uit elkaar halen en naar boven bv. Wel een heel gedoe. Zo'n 400 kg.
Die schuur, zit daar geen ventilatie. Ik bedoel is daar niets van te maken.

Is het beroepsmatig of hobby?
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Lastig praten op afstand om uw situatie in te schatten.

Ik heb het bv over Robland of zoiets. Die kan je uit elkaar halen en naar boven bv. Wel een heel gedoe. Zo'n 400 kg.
Die schuur, zit daar geen ventilatie. Ik bedoel is daar niets van te maken.

Is het beroepsmatig of hobby?

Zo'n machine zou top zijn. Maar helaas denk ik geen optie. Schuur is lek,fundering gebroken en echt te klein. Moet afgebroken worden en weer opgebouwd. Staat over 2 jaar op de planning.
Op de eerste verdieping zou ik wellicht ruimte kunnen maken. Maar hoe krijg ik dan hout naar boven om te verwerken. Maar dit is de eerste reactie die een andere kant op denkt en dat wordt gewaardeerd. Hier ga ik nog wel even over nadenken.
Ik heb ook al zitten kijken of ik iets kan huren maar dat wordt voor hobbymatig gebruikt echt te duur.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik weet niet aan wat voor groeven u denkt, maar kan dat niet met een bovenfrees.
Ik frees zelfs in azobe balken van 9 x 9 een groef met de zijgeleider.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik weet niet aan wat voor groeven u denkt, maar kan dat niet met een bovenfrees.
Ik frees zelfs in azobe balken van 9 x 9 een groef met de zijgeleider.

De vorige keer heb ik een brug gemaakt en een uitsparing gefreesd. Wat ik het probleem vond dat je zo slecht zicht hebt op je werk. Maar als je daar een suggestie voor hebt hoor ik het graag.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als het repetitiewerk betreft, maak ik een mal. Geen direkt zicht nodig.
Met de zijgeleider ook niet.
Lange sleuven in plaatwerk met houten plank als geleider ook niet.
Misschien een foto wat u bedoeld?
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Als het repetitiewerk betreft, maak ik een mal. Geen direkt zicht nodig.
Met de zijgeleider ook niet.
Lange sleuven in plaatwerk met houten plank als geleider ook niet.
Misschien een foto wat u bedoeld?

Ik heb niet echt een foto want van. Wat ik lastig vind, is te zorgen dat je precies bij je lijntje begint met frezen. Als je daar een zaagsnee kan zetten, die strak op het lijntje is en haaks op je hout. kan je daartussen makkelijk uitfrezen. Maar ik hoor graag andere manieren.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Snap je niet precies wat ik bedoel met een plank als geleider.
Als je bv een plaat hout hebt waar je een rechte groef in wilt frezen, dan span je gewoon een plank over je werkstuk op een bepaalde afstand van je lijn. Dat is de ruimte van de buitenkant van je frees tot de kant van je freeszool waarlangs je gaat frezen.
Of je spant hem tussen twee planken, dan kan je ook niet weglopen.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.