foto's maken en op het forum zetten

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Forumleden en bezoekers,

Er zijn regelmatig vragen over het plaatsen van foto's op het forum. Vandaar dat ik dit onderwerp geopend heb, om wat meer info van jullie te verzamelen om het maken van foto's en het plaatsen er van op ons forum.
Even over het plaatsen van foto's op het forum; voor de leesbaarheid van het forum is het het beste dat de foto's naar het forum geupload worden. Zo voorkomen we in de toekomst allerlei gebroken links (zijn er nu al als je wat in de oudere berichten bladert) krijgen.
Ook ben ik benieuwd hoe jullie je foto's kleiner maken, resizen in het aantal pixels, en vooral ook hoe je de foto's maakt. Ik zelf fotografeer al jaren, maar mooie foto's van een werkstuk of een situatie die geschikt zijn om te plaatsen valt me altijd niet mee.
Dus neem de moeite en reageer, hieronder nog een keer de beknopte handleiding voor het plaaten van foto's op het forum.

jaap

==========================================================
Als je een nieuwe bericht maakt, dan krijg je het tekstvak te zien, een soort "word" om je tekst in te voeren. Als je dan wat meer naar beneden gaat, staat er in de linker kolom “bestandsnaam” en daarnaast in de middelkolom een leeg vakje met “browse” Met dit browse kun je op je eigen harde schijf zoeken naar de afbeelding. Als je deze gevonden hebt en aangeklikt, klik onder browse op het vakje “bestand toevoegen”. Het geselecteerde plaatje gaat dan van jouw computer naar onze server. Dan heb je daarna nog de mogelijkheid om op het vakje “plaats afbeelding/bestand” in de tekst. Voordat je daar op klikt moet je even kijken of de cursor op de juiste plek in de tekst staat en daarna aanklikken. En klaar ben je. Afbeeldingen moeten het liefst 800x640 pixels zijn. De website maakt er zelf grote tumbnails van, die nog groter worden als je ze aanklikt. Mocht het mis gaan, dan kun je het bericht gewoon weer wijzigen nadat je het geplaatst hebt, je blijft altijd “eigenaar” van je eigen berichten.
==========================================================
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Misschien is het nog handig te vermelden Hoe je foto's makkelijk maar vooral snel kleiner kunt maken.
De meeste toestellen maken foto's van meer als 800 x 600 pixels.
 

WR1944

Oud hout
Ik gebruik zelf al jaren Irfanview, een gratis en simpel programma. Het is wel in het Engels en dat kan voor sommige mensen wat lastiger zijn als er specifieke beeldbewerkings-termen worden gebruikt als "cropping". Maar er is altijd wel iemand op het forum die dat uit wil leggen. Ik bijvoorbeeld.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik gebruik Aperture of Photoshop om de foto's te verkleinen. Voor veel mensen zal dat overkill zijn, maar ik heb er redelijk wat ervaring mee omdat ik een tijdje vrij fanatiek met fotografie ben bezig geweest. Eerst croppen (uitsnijden) om een plaatje te maken wat er goed uitziet, en daarna resizen (vergroten/verkleinen) om dat plaatje op het goede aantal pixels te krijgen. Eventueel kan je na het verkleinen nog een keertje een onscherptefilter toepassen om het plaatje wat "op te frissen". Door het verkleinen raak je vaak een klein beetje detail kwijt.

Voor wat het maken van goede foto's betreft: gebruik een statief en de zelfontspanner (als je die hebt). Zet bij voorkeur je onderwerp bij een raam zodat je goed daglicht krijgt. Liefst geen volle zon, dat geeft teveel contrast. Hang er dan eventueel vitrage voor. Handig trucje is om een blaadje wit karton net buiten beeld te zetten zodat je wat licht in de schaduwen terugkaatst.

Resultaat is dan foto's als in dit onderwerp. Al heb ik daar geloof ik nog een beetje invulflits gebruikt om de schaduwen wat op te lichten.

Arthur
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik doe het met windows office picture manager. Zit volgens mij standaard op elke computer met windows Vista. Oudere programma's zullen ook wel een soortgelijk programma hebben.
Erg toegankelijk programma, en snel en gemakkelijk voor het resizen van foto's.
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik mail de foto gewoon naar mezelf. er wordt dan ook gevraagd in welke formaat ik de foto wil versturen.
dan gewoon het mailtje openen en de foto sla ik dan op in een aparte map.
zo heb je geen speciaal programma nodig
groet Bas
 
A

Athanor

Guest
Beste forumleden,

Ik vraag hierbij weer aandacht voor de opmerkingen en tips uit dit topic.

Vooral voor de startende gebruikers misschien een mogelijkhied om te ontdekken hoe je foto's in je berichten kunt plaatsen.

Succes en groet van Fons
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
pff alsjeblieft niet sleutelen aan je fotokwaliteit of resolutie..

gewoon imageshack en de thumbnail link gebruiken, je krijgt dan een nette kleine foto op forum en bij interesse klik je hem aan en word hij heel groot en met de originele kwaliteit.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
golddigger zei:
pff alsjeblieft niet sleutelen aan je fotokwaliteit of resolutie..

gewoon imageshack en de thumbnail link gebruiken, je krijgt dan een nette kleine foto op forum en bij interesse klik je hem aan en word hij heel groot en met de originele kwaliteit.

Dat is nou precies wat ik niet wil, ik zou graag die optie uit willen zetten of verbieden. Je ziet heel gauw dat mensen hun foto's op die fotosites veranderen, abo opzeggen of wat dan ook en dan vallen er allemaal dode gaten in de oudere postings. Doodzonde, want het haalt de archiefwaarde van het forum enorm naar beneden. Ik zag dat je het al een keer gedaan had, maar bij deze nogmaals het vriendelijke verzoek om het niet te doen en foto's te uploaden naar het forum!

Als je tips hebt hoe we betere foto's kunnen maken graag!

Bij voorbaat dank.

jaap
 

WR1944

Oud hout
En probeer de foto's maximaal 800 x 640 te houden. Als ze te groot worden moet je de foto heen en weer scrollen om alles te zien. De verticale scroll-bar zit dan wel onder de laatste foto. Dan moet je eerst naar beneden om te kunnen scrollen, dan weer naar boven en dan zie de rest van de foto. Maar ook de tekst wordt op de grotere breedte gezet, dan moet je ook heen en weer scrollen om alle tekst te kunnen lezen.
Over het resizen is hierboven al een paar keer gesproken. Mocht iemand vragen hebben dan zijn er genoeg mensen hier om het net zolang uit te leggen tot al je vragen opgelost zijn.
En er is inderdaad niets zo storend in een forum als tekst met een verwijzing naar een foto die door cyberspace opgeslokt is.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Omdat er nogal vaak vragen zijn om foto's te verkleinen heb ik gezocht naar een simpel en gratis programma.

Voor windows XP heeft Microsoft een handig programmatje: namelijk Image resizer,
deze maakt deel uit van Desktop PowerToys en is hier te downloaden:http://www.microsoft.com/netherlands/artikelen/tips/desktop_powertoys2.aspx#6
Hier staat wat extra info hoe te gebruiken: http://www.hsmarnix.nl/th/imageresizer.htm

Voor windows 7 hetzelfde aangepaste programma hier te downloaden:
http://imageresizer.codeplex.com/releases/view/30247

Met dit programma krijg je onder je rechter muistoets (als je 1 of meerdere foto's aanklikt) de optie : Resize Pictures, daarna kun je de grootte kiezen.
(Voor dit forum is small een goede keuze)
Het programma maakt dan een verkleinde foto in dezelfde map als waarin de oorspronkelijke foto staat en geeft deze dezelfde naam met achtervoeging: (small)
 

houtenhart

Actieve deelnemer
25 apr 2010
37
0
nou frank ik bedank je bij deze dan kan ik nu eens projectjes laten zien,heb nu nog meer nieuwe ideeen dus binnekort zie je wel dingen verschijnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.