Welke schuurmachine? (stationair combi band en schijf)

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hoi hoi,

Een kleine vraag waar ik denk ik het antwoord wel op weet, maar toch twijfel ik nog teveel :)

https://www.baptist.nl/houtbewerker...n/woodfast-bds610-band-en-schijfschuurmachine

en

http://www.alphametal.be/nl/shop/product/28091-hbm-200-band-en-schijfschuurmachine


De eerste heeft 800watt vermogen de tweede maar 550watt (de bandschuurmachine die ik momenteel op zijn kop zet, heeft al 600watt). Verder zijn de afmetingen van de schurende delen nagenoeg gelijk, al heeft de eerst een schijf van 250mm (courant), terwijl de hbm er eentje heeft van 225mm (wat betekent dat ik elke nieuw schuurpapiertje op maat moet snijden).

Enfin volgens mij ga ik meer plezier hebben van de woodfast BDS610, maar ik ken dat merk verder niet. Is dat degelijk genoeg om pakweg een paar uur achter elkaar te draaien en hardhout te schuren?
 

tuoh

Oud hout
Woodfast is een Australische machinebouwer, hier bekend van hun houtdraaibanken. Veel van hun producten worden tegenwoordig in China gemaakt, zo ook de bandschuurmachine. Deze heeft evenwel een zwaardere motor dan zijn HBM neefje. Kwaliteitsverschil zal er niet of nauwelijks zijn tussen die twee lijkt me.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik vind het bijzonder dat je op een plaatje kan zien of iets is wat het lijkt.
Opgegeven motorvermogen zegt weinig over wat een machine kan. Zelfde als Kw (Pk) bij een auto. Het koppel telt.
Ik denk dat het prijsverschil wel degelijk uit te leggen is.
Ik zou ze gaan bekijken. Ik heb die Woodfast gezien en dat ziet er degelijk uit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Er kan zelfs bij gelijke specificaties verschil tussen de machines zitten. Juist bij langdurig gebruik kan het belangrijk zijn om een motor te kiezen die geschikt is voor continue gebruik. Gebruik je hem kort zoals de meeste hobbyisten dan maakt het niet zo veel uit.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Heb je er al eens aan gedacht om de machine op de zijkant te leggen.
Ik heb bij mijn Makita een plaat gemaakt zodat ik hem op de zijkant kan leggen. Is makkelijk tegenaan duwen.
Ik vind die eerste winkel zowieso leuker. Maar die kost dan wel €230 meer uit de zak. Die heeft ook het geheel omkast.
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
Eneen holzstar bst250?
imagejpeg

Is wel iets duurder dan de woodfast.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik vind het bijzonder dat je op een plaatje kan zien of iets is wat het lijkt.
Opgegeven motorvermogen zegt weinig over wat een machine kan. Zelfde als Kw (Pk) bij een auto. Het koppel telt.

En meer nog dan dat: het type motor. Als de topicstarter de HBM (met synchroonmotor) en zijn handbandschuurmachine (ongetwijfeld met koolborstelmotor) vergelijkt dan is het verschil in motortype belangrijker dan het verschil in vermogen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bij Axminster zie je een aantal van de hier boven genoemde machines weer voorbijkomen, de Jet in Nederland lijkt een koopje. De combi uit de Trade series bij Axminster lijkt me ook een goede keus, is allemaal net wat forser.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.