Maatwerk !!!

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
ik heb er ook een langer filmpje van gezien. Daar kon je ook de voorbereidende werkzaamheden zien. Als je dit korte filmpje ziet wil je het bijna niet geloven dat het echt is, maar dat is het wel!
 

WR1944

Oud hout
Inderdaad is dat knap gedaan. Je moet heel precies de V-naad richten en daarnaast hopen dat de wind geen spelbreker is.
Maar een beetje geluk er bij is natuurlijk nooit weg.
Toen ik in Nieuwegein woonde hadden we in het mini voortuintje een blauwspar staan. En elk jaar werd de boom groter tot die uiteindelijk tot boven de derde verdieping kwam en meer en meer licht wegnam uit de huis- en bovenliggende slaapkamers. Dus een kapvergunning aangevraagd. Na de bezwaarperiode zaagde ik alle takken van de boom en werd de stam meter voor meter ingekort met een grove handzaag. De laatste 10 meter kon naar mijn idee in één keer. De kale stam moest wel in een bepaalde richting vallen om niet het tuinhekje te vermorzelen. Maar er stonden ook geparkeerde auto's in de valrichting. Na drie keer alles gemeten te hebben kwam ik op 20 tot 25 cm ruimte tot de dichtstbijzijnde auto. Dat was onze auto maar ik had voldoende vertrouwen in m'n opmeting. De stiefzoon zou met een touw de boom een handje helpen bij het vallen. Na de zaagsnedes in de juiste richting gemaakt te hebben viel de boomstam precies in de gewenste richting. Alleen bleek de speling beduidend minder, slechts 5 cm. Ik had de lengte van de stam uitgemeten vanuit het midden van de stam maar als de boom valt scharniert hij als het ware om een punt aan de omtrek en dat was precies het verschil met m'n berekening. Ik heb m'n partner na afloop maar niet gezegd hoeveel geluk ik heb gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.