kopie stoel

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Bijgaand een stoel gemaakt voor een kennis die graag een kopie wilde hebben van een stoel die reeds binnen de familie vergeven was.
De oorspronkelijke stoel is schat ik van eind 1800 en was ook van iepen zo begreep ik heb hem echter nooit gezien.
 

Bijlagen

  • stoel.jpg
    stoel.jpg
    42,4 KB · Weergaven: 545
  • stoel 2.jpg
    stoel 2.jpg
    44,5 KB · Weergaven: 543

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Netjes hoor!
Ga je zelf ook het zitting raam maken en bekleden? ben benieuwt naar het uiteindelijke resultaat wel schellak gebruiken voor de afwerking of anders smeltwas.

Het is een hollandse biedermeier en werd inderdaad uitgevoerd in iepen al dan niet aangekleurd naar mahonie.
Deze stoelen behoren vaak tot een set van zes stoelen waarvan twee met armleggers en vier zonder armleggers, periode 1845 tot 1885.

groet Roeland
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Mooi gemaakt hoor, en zoals Roeland aangaf hoort het in een set van zes dus nog 5 te gaan;)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
effe gegooglet met de info van Roeland vond ik dit.
http://www.antieksite.nl/a-21060814/antieke-meubelen-archief/antieke-eetkamerstoelen-6-mahonie-eetkamerstoelen-1-armstoel-hollands-ca-1850-no86557/
full18444792.jpg


Mooi hoor !!!!!!!!!!!
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ja vertel er is wat meer over en niet zo zuinig met tekeningen ,fotot's en film mooi stoeltje verdient veeeeeeeeel meer aandacht !!!!
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
zitting raamwerk is ook gemaakt maar niet zo interessant om te tonen. Ik ga hem niet bekleden daar heb ik minder lol in.
Graag had ik 'm op de verbindingen iets dikker gemaakt en dan verjongen naar uiteinden poten (om 'm iets steviger te maken) maar de kennis wilde graag zo dicht mogelijk bij het origineel (wat hij had overgetrokken op stevig plastic) blijven.
Mogelijk kan ik de mallen nog wel achterhalen als iemand daar echt in geïnteresseerd is.
 
Laatst bewerkt:

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Die zet ik toch graag op mijn to do lijstje ... moest er ooit eens iemand een tekening / schets / plan van kunnen boventoveren dan hou ik me aanbevolen ... met name een paar tips en tricks om die mooie schuinte er in over te brengen dat zou ik graag wel eens horen / zien.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.