Faceplate centeren

ah nu weet ik wat je bedoelt:)

ik gebruik net als Jurriaan een grote kraspasser om een cirkel te tekenen.
om het middelpunt van een blok hout te vinden gebruik ik vaker een plaat plexiglas waarop ik om de 1-15, cm een ring heb getekend. in het middelpunt van de plaat heb ik een gat geboord waar een priem of een stiftje doorheen pas zodat als ik het plexiglas op het blok leg het middelpunt ongeveer kan vinden door de ringen op het plexiglas.

maar... precies het middelpunt vinden is eigenlijk overbodig. bij houtdraaien werk je meestal(meestal dus niet altijd) met ruwe stukken hout die toch niet volledig rond zijn. Gewoon laten draaien op 'ongeveer' het midden en zelf ronddraaien dus
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Guillaume Ik gebruik een passer om het midden van het stuk te vinden, Ik zal hier een paar foto’s bij doen, maakt het makkelijker om het uit te leggen voor mij.

Hier heb ik dus het center/midden van het hout gevonden.
center vinden.jpg

Ik gebruik deze plat en de losse center met een punt die vervangen kan worden en Ik er langer of korter uit kan laten steken, ja Ik weet dat jij dit niet gebruikt, daar komen we later op terug.
Faceplate and loose center.jpg

De losse center punt er in geklopt, Ik heb die expres los gemaakt omdat je het midden niet kan zien of vinden als de punt in de plaat zit, probeer maar onder de plaat te kijken en zien waar dat puntje in het hout moet :rolleyes:
Center punt er in.jpg
Hier is dus de plaat over de losse center gezet en toen vast geschroefd.
centered faceplate er op.jpg\\

Nu moet jij een stuk rond hout draaien dat precies in jou plaat past, met in het midden een scherpe punt die je in het midden van jouw stuk hout kan kloppen, dan de plaat eroverheen schuiven en dan schroef je de plaat vast, losse center die je gemaakt hebt er uit trekken en away you go ;) 1thumb.gif
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.