Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Opbergbakken op de werkbanken

Goedemorgen allemaal,

Deze week ben ik begonnen met een projectje waar ik al tijden graag mee bezig wilde : Opbergbakken onder de werkbank thuis...

Dat is echt zo'n verzamelplek voor rommel , tevens kom ik wat effectieve bergruimte tekort (nu een deel van de zolder bij de houtwinkel is aangetrokken) dus wilde ik graag een mooie oplossing. Het materiaal was al snel gekozen : kwartiers gezaagd europees eiken. Waarom eiken ? Nou...daar had ik nog een aantal honderd meter van liggen

Ik heb de minst mooie delen uit de stapel gezocht.....en dat was relatief lastig...op een gegeven moment besloot ik gewoon maar te beginnen...
    De planken zijn mooi recht dus vlakken was niet nodig.Bij dergelijke klussen is het fijn dat je beschikking hebt over een zware vandiktebank want naast mijn eigen plankjes heb ik ook een dikke stapel planken geschaafd voor mede forummers. De planken waren tussen de 16-18 mm dik. Ik wilde graag 12mm overhouden voor de bakken dus dat ging makkelijk.

Daarna alles grofweg op lengte afgekort -> en dan naar de vlakbank om 1 zijkant strak te krijgen want hierna moest er gezaagd worden -> plankjes op juiste breedte +8mm gezaagd -> Naar de vandiktebank om alles netjes op breedte te schaven....

Nu had ik dus een stapel planken die geschaafd waren maar nog niet op juiste lengte gezaagd waren

20141113_093332.jpg

Richting de formaatzaag om alles netjes af te korten (voor het andere zaagwerk gebruik ik het liefste de "grovere" machines , ik vind de formaatzaag echt iets voor precieze werk)

20141113_093327.jpg
    Altijd eerst 1 kant haaks zagen,dan omkeren en met behulp van de aanslag op lengte zagen....

Man,man...wat een heerlijke machine...echt een fijn idee dat je weet dat elke zaagsnede gelijk haaks is.....en dan bedoel ik echt haaks

Alles ligt nu klaar, straks neem ik alles mee naar huis en dit weekend ga ik samen met de kinderen de bakken in elkaar schroeven.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

schroeven???
    is het niet veel leerzamer voor je kinderen om zwaluwstaarten te gaan zagen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman Bekijk Berichten

Man,man...wat een heerlijke machine...echt een fijn idee dat je weet dat elke zaagsnede gelijk haaks is.....en dan bedoel ik echt haaks.
    Een Altendorf? Ik heb sinds kort de beschikking over dezelfde machine, heerlijk werken he?

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Lekker bezig !!!!!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meron Bekijk Berichten
    schroeven???
    is het niet veel leerzamer voor je kinderen om zwaluwstaarten te gaan zagen?
    Als je een groefzaag of freestafel hebt kun je ook met een simpel hulpstuk vingerverbindingen maken.
    Die zijn net zo sterk als zwaluwstaarten en bijna net zo mooi.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    @meron : Nou....Dat klinkt leuk maar de voorkeur gaat naar gaatjes boren en schroeven... Het gaat niet om leerzaam maar het is vooral erg gaaf om samen met de kinderen bezig te zijn.

@hans b : Klopt maar ik hou persoonlijk niet van vingerverbindingen..
    met vriendelijke groet,
    rick

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    20141115_190256.jpg
    Zo....daar kan mooi een partij spullen in....

20141115_190250.jpg

Er komt nog een plank kwartiers eiken voor, deze plank wil ik zo gaan verwerken dat de nerf helemaal door loopt in de frontjes van de bakken...Tja...t oog wil ook wat... Heerlijk project trouwens....gewoon eens lekker simpel schroeven draaien......
    met vriendelijke groet,
    rick

Sam en Eva ook lekker bezig geweest

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Ha die Rick,
    Leuk hoor die verschillende greepjes op die laadjes. (de middelste vind ik super)
    Op de onderste laden komen toch wel weer andere he'?
    Mvg.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, mvg .

Kan je er niet een klein propje inlijmen anders, das toch een kleine moeite die wel te doen is?

Forum Rechten