Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Welke afstandmeter?

Welke afstandmeter?

Hallo allemaal,

Ik denk er over om een afstandmeter te kopen, is zo'n ding vooral geschikt om makkelijk en vlot ruimtes op te meten voor de globale maten of kan je er ook metingen mee doen voor timmerwerk?
    Ik zou hem dan ook willen gebruiken om plafonds nauwkeurig op te meten.

Welke zou een goede zijn?

Groeten, Bjorn

Hoi Bjorn,

ik gebruik op het werk een Leica disto 210. Op zich een prima meter, wel vrij basic. Hij meet behoorlijk nauwkeurig, prima genoeg voor timmerwerk.

Nadeel is dat er geen waterpas ingebouwd zit en je dit model niet op een statief kan schroeven. Vooral dit laatste is toch een gemis. Ik heb hem nu met klittenband op een statief maar dat maakt het wel wat moeilijker om een handrail te raken op 20 mtr afstand. Gelukkig maakt voor mij meestal een meter meer of minder niet zoveel uit

Groet,

Joris

Zag laatst bij de Apple winkel een Leica die je koppelt met je iphone, kun je meteen al je metingen opslaan, oppervlaktes tekenen en doorrekenen etc.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Ik heb er een gekregen toen ik een abonnement nam op het 'doe het zelf' blad hier.
    Ding voelt plastic aan, gebruik 'm vaak voor grof werk.
    Toevallig vorige week had ik een maat tussen 2 muren genomen voor een indicatie van de maat.
    Later toen ik serieus ging meten mijn stanley powerlock ( 5meter exemplaar) kwam ik op een andere maat.
    Toen ben ik eens gaan testen met mijn duimstokken en rolmaten.
    De powerlock bleek niet te deugen!

Conclusie: ook een no-name afstandmeter doet het perfect.
    Kan ook in dat ding omtrek of oppervlakte of inhoud berekenen, maar ik ben sneller met hoofdrekenen dan met de juiste knopjes te vinden. ( voor hoofdrekenen heb ik mijn leesbril niet nodig en het traint mijn hersens)

Ik weet niet hoe nauwkeurig timmerwerk moet zijn, maar de meeste hebben wat verschil in meten (mm).
    Ik heb een Leica gehad en nu een Bosch. Wat ouder type.
    Ik meet globaal voor m3, m2 en m1.
    Het fijne werk blijf ik met mijn rolmaat doen, omdat ik het gewend ben en niet digitaal werk in de werkplaats.

Ik vind de nieuwe uitvindingen met het implementeren van meetgegevens een mooie stap voorwaarts in sneller werken, maar
    ik ben nog niet zo handig met de snelle technieken.

Ook Bosch heeft een nieuwe afstandmeter met een app functie. Ik ga er op de aankomende bouwbeurs eens naar informeren.

Met mijn telefoon bel ik alleen en ik gebruik de zaklamp die erop zit, en ik ben ook meer vaan het hoofdrekenen dan knoppen in toetsen. Het gaat mij vooral om nauwkeurigheid en gebruiksgemak.
    Ik heb zelf nog nooit met zo'n ding gewerkt.

Tussen de muren met Bosch 40,
    495,5 en met rolmaat 495,3 das het verschil bij mij op 5 meter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bobmartin Bekijk Berichten
    Tussen de muren met Bosch 40,
    495,5 en met rolmaat 495,3 das het verschil bij mij op 5 meter.
    Welke rolmaat heb je gebruikt en welke ijking heeft hij. er kan ook iets in je rolmaat zitten

Bedankt Jefmen, weer wat geleerd en dat op mijn leeftijd.

Ik vind het verschil in eerste instantie niet belangrijk, omdat ik altijd met een en dezelfde rolmaat werk.
    De afstandsmeter gebruik ik voor ruwe inschatting. Je kan er snel een heel pand mee opmeten.

Door jouw opmerking ben ik gaan googelen. Ik heb natuurlijk gewoon zo'n ding van de Bouwmaat. Sola popular 5m classII. En toen ik dat las en jouw opmerking dacht ik van hè, morgen eens een nieuwe class I gaan halen.

Ben benieuwd of er verschil is. Misschien nog een tip voor een merk waarmee ervaring is?

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Ik heb net even mijn eigen posting teruggelezen. Was bang dat ik in het noors geschreven had, maar het is toch echt nederlands.
    Volgens mij meld ik daar ook al dat ik een stanley powerlock had die een foute maat aangaf.
    Laatst gewijzigd door lemen; 14-11-14 om 12:11. Reden: typo

Forum Rechten