Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Te koop: grote zware Geiger houtdraaibank

Te koop:

Gietijzeren houtdraaibank van het Duitse topmerk Geiger
    Centerhoogte 300 mm, lengte tussen de centers 1500 mm (het bed is 2000 mm lang)

Voorzien van:

- 3 pk motor met 900 U/min
    - 4-voudige riemenschijf aan motor en draaias
    - frequentieregelaar Siemens met afstandsbediening met magneten, werkt op krachtstroom,
    toerentallen van 2 tot 3000 toeren
    - 2 vierklauwen Vicmarc VM120
    - 1 vierklauwtje voor metaal
    - 1 opspanplaat
    - 3 leunspanen (recht lang, recht kort en gebogen) met een 32 mm schacht
    - 1.5" x 6 TPI genormde Geiger schroefdraad (daarvoor kun je in Duitsland gewoon toebehoren kopen)
    - holle as (20 mm, geloof ik)
    - 1 tap in precies die maat (1.5" x 6 TPI) om bv. je eigen toebehoren in hout te maken
    - MK3-conus in vaste en losse kop
    - de losse kop heeft een gepatenteerd Geiger ontwerp met een pinole die met schroefdraad aangedraaid
    kan worden maar ook met een hendel bewogen kan worden - boren tot 20 cm diep in één beweging
    - de draaibank staat op Azobe balken van 150x150 mm met machinevoeten (M20)
    - lagers gewisseld in 2009 door een professional

Een plaatje van de draaibank:
    http://www.houtenschalen.nl/sub/werk...draaibank.html
    http://www.houtenschalen.nl/sub/proces_optillen.html

Hier uitproberen (hier in Beneden Leeuwen) is niet alleen mogelijk, maar raad ik je van harte aan. Een mooi stuk hout heb ik nog wel....

Ik wil er 3500 euro voor hebben.

Hij kan in een paar onderdelen uit elkaar (vaste kop, bed, losse kop) maar het is een gietijzeren object van ruim 2.5 meter lang en zal
    toch gauw 500-600 kg wegen. Ik heb hier een kettingtakel, maar een aanhanger past niet in de werkplaats.
    UPDATE: ik heb het nagemeten: een aanhanger van maximaal 220 cm breed past er in!

Hij wordt verkocht wegens het in gebruik nemen van een (nog) grotere en zwaardere draaibank
    Laatst gewijzigd door Jurriaan; 13-11-14 om 22:18.

Mooie draaibank idd,
    Ik ben geheel voorzien met een VB36 en een eigenbouw draaibank, dus aan mij kun je hem niet kwijt. maar uit interesse, wat voor draaibank ga je in gebruik nemen? ben toch wel heel benieuwd.

Hertelijk,
    Rik

Ik heb een Zweede Jonsered op de kop getikt, daarvan aan de binnenkant de behuizing opgeboord, nieuwe as (met M45 schroefdraad, diameter in het midden 70 mm), nieuwe riemenschijf, nieuwe kogellagers (voor 5212E, achter NCF2914) , het bed 10 cm verlaagd en de losse kop 10 cm verhoogd, nieuwe elektromotor 3 kw, ingebouwde variomatic + frequentieregelaar, pinole 60 mm doorsnede, kortom een beest van een machine. Ik weet dat alleen het bed + poot + losse kop ruim 400 kg weegt. De vaste kop kon ik niet wegen, maar ik denk dat het geheel richting de 1000 kg gaat. Maar, eerlijk is eerlijk, 3 grote draaibanken neemt te veel ruimte in.jonsered1.jpgjonsered2.jpg

IN één woord: Wauw!!!
    Wat een monstermachine.

Helaas is de Geiger ver boven budget, anders wist ik het wel. Een droommachine.
    Nou ja, eerst maar wat kleiner dromen :-)
    Amor fati

Er komen maar weinig reacties, Jurriaan.
    Dat verbaast me een beetje met zo'n waanzinnige machine.

Ik heb absoluut het geld niet om hem van je over te nemen, maar mocht je hem ergens moeten stallen bij een lief baasje om ruimte te maken voor je nieuwe bank, dan heb ik wel ergens een plekje hoor
    Amor fati

Deze draaibank heb ik altijd al willen hebben. Een ongelooflijk mooie machine! Helaas is de prijs ietsje over mijn budget

Inderdaad,René. Ik heb er ook al eerder verlekkerd naar staan kijken.
    Ik vrees dat zo'n bank voorlopig een droom zal blijven.
    Amor fati

Ik wil hem voor Sinterklaas ook wel inpakken?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Da's wel zielig voor gele,blauwe,witte,paarse,zwarte piet......Dat hele ding is zo'n jutezak....en Pietje maar slepen....
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Ik zie nu de reacties pas... Hele mooie draaibank Juriaan!
    Wat is de reden dat je aan de voorzijde voor een dubbel gelagerde kogel lager en achter voor een rollager kiest? Zelf ook een draaibank gebouwd en weet dat ik heel lang bezig geweest ben met lager keuze, van daar.
    Zo te zien zit er ook een loopwagen op de draaibank, kan erg handig zijn.
    Zou je een keer foto's willen posten als je helemaal klaar bent met het aanpassen van je Jonsered?

Dat gezegd is die geiger natuurlijk al helemaal gebruiksklaar. Dat kost altijd erg veel tijd geld en moeite! dus voor een beginnende draaier met grote ambitie is dit een buitenkans!

Forum Rechten