Stofafzuiging slangkeuze?

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Dit onderwerp is al verschillende keren behandeld, maar ik kan het antwoord op mijn vraag er niet tussen vinden.
Ik heb een stofafzuiger van Elektra Beckum SPA 1000. Zuigt als een tierelier op van vlak vandiktebank, maar ik wil er ook andere machines op aan gaan sluiten, waaronder mijn tafelzaag en lintzaag.

Tot zover geen probleem.

Mijn idee was/is ook om er kleinere machines op aan te sluiten, zoals een bovenfrees, invalzaag, decoupeerzaag e.d (eigenlijk alles was stof produceert)
Nu meen ik ergens te hebben gelezen dat als je op deze stofafzuiger die ik heb (met een slang van 100mm diameter) een kleinere slang op wil aansluiten (stofzuigerslang formaat) dat dan de zuigkracht er terugneemt en dus niet meer voldoende afzuiging hebt.

Hoe zou ik dit eventueel op kunnen lossen om dezelfde zuigkracht te kunnen houden met deze machine? Ik kan natuurlijk ook nog een kleinere afzuiger bij kopen, maar als dat niet hoeft, doe ik dat liever niet.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
zelf geprobeerd, werkt voor geen meter, gebruik hem ook alleen voor de schaafbank.
en voor de rest een festool ctl33.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Als je voor bijvoorbeeld de invalzaag de buis opsplitst in één kleine vertakking naar de kap (stofzuigerslangformaat) en een tweede grote vertakking achter het blad dan werkt het wel en kan het resultaat beter zijn dan met een stofzuiger. Of het handig is weet ik niet.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Voor een stationaire zaag lijkt me dat wel handig, maar voor een invalzaag niet omdat je dan met 2 slangen zit te klooien. Maar als ik het goed begrijp word de zuigkracht wel beter als je meerdere kleine slangen gebruikt ipv 1 kleine?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.