Vraagje

Houtdraaier Guillaume

Actieve deelnemer
12 nov 2014
120
0
Tips zijn altijd welkom
dus laat maar komen
ik heb el een aantal werkjes gedaan maar ik wil wel wat tips
bv welke soort beitels
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    76,5 KB · Weergaven: 232
  • image.jpg
    image.jpg
    70,9 KB · Weergaven: 231
  • image.jpg
    image.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 231
  • image.jpg
    image.jpg
    78,5 KB · Weergaven: 231
  • image.jpg
    image.jpg
    89,3 KB · Weergaven: 232

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Een tip om te beginnen: maak de beschrijving van het onderwerp duidelijk. Alleen 'vraagje' prikkelt niet tot lezen/reageren
Verder zou je je even kunnen voorstellen, en beschrijven hoe je de voorwerpen op de foto's hebt gemaakt.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
En als je de titel 'vraagje' kiest, misschien dan ook je vraag stellen?

Ik begrijp het niet goed. Vraag je nu gewoon tips? Tips voor het houtdraaien? Wil je de voorwerpen op de foto's kunnen namaken? Of zijn dat projecten die je zelf hebt verwezenlijkt?

Wat is nu eigenlijk je 'vraagje'?
 

Houtdraaier Guillaume

Actieve deelnemer
12 nov 2014
120
0
Hallo
ik ben Guillaume Descheemaecker ik ben 14 jaar
ik zit in het vti menen

Het is de eerste keer dat ik iets plaats op deze site
het zijn wel mijn werken op de foto's
dus hebben JULLIE ervaren draaiers tips voor een beginnende draaier
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Hoi Guillaume,

Ik denk dat je hier op het forum meer tips kunt krijgen dan je lief is.:p

Dat is ook een beetje het probleem met je vraag.
We kunnen drie boeken volschrijven met tips en dan toch nog de tips overslaan waar jij iets aan hebt.
Misschien is het handiger om te vertellen hoe je dit hebt gemaakt, dan kunnen de deskundigen je waarschijnlijk haarfijn uitleggen wat anders zou kunnen.
Ik ben zelf geen draaier maar ik vraag me toch af hoe je dat schepje(?) hebt gemaakt.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Guillaume,
Hier Sirjacobs Didier en leerkracht houtbewerking 6de jaar beroeps en 6de technisch VTI Menen.
Kom een langs bij mij in de werkplaats. Ik zal wat uitleg geven rond houtdraaien.
Je zal in de toekomst nog les van mij krijgen.
Je kan eventueel een bij mij thuis komen om wat technieken aan te leren.
Tof wat je al gedraaid hebt.

Groetjes Sirjacobs Didier.
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum Guillaume! Leuk je enthousiasme voor het houtdraaien! Toen ik vijftien jaar was heb ik op de ambachtschool ook veel plezier beleefd aan de houtdraaibank!

Veel succes!

Fons
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Tips zijn altijd welkom
dus laat maar komen
ik heb el een aantal werkjes gedaan maar ik wil wel wat tips
bv welke soort beitels

Guillaume, je zult wel ideen en manieren van hoe en wat, krijgen va Sirjacobs, maar hier een paar van mij, Ik heb nooit les gehad en heb mijzelf moeten leren, zo doe ik sommige dingen misschien wel anders dan andere hout draaiers, en kan dat wel helpen in het proces van leren en doen, ....................misschien ;)

Eerst Ik gebruik Oneway chucks, deze hebben enkele voordelen boven andere chucks, de standart Jaws zijn patented en houden beter over grotere en kleinere maten van hout, waar de normale jaws alleen goed houden waneer ze een complete cirkel zijn, en je dus ook meerdere jaws sets moet hebben en dan nog altijd aan een strikte maat gebonden bent, terwijl de Oneway Jaws goed/beter houden over de volle maten die de chuck kan bewegen groter of kleiner.
Ook het draadstuk is op een betere manier in de chuck geplaatst, waar een ingeschroefd stuk los genoeg moet zijn om er in geschroefd te kunnen, is de Oneway adapter er conisch ingetrokken,en deze adapter kan verwisseld worden voor elke andere soort draaibank draadeinde, zo als iemand van draaibank veranderd hoeft hij alleen maar een ander adapter te kopen en niet een hele ander chuck.

Oneway chuck jaws.jpg

http://www.oneway.ca/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=80&Itemid=2

scoops/scheppen kun je op allerlei manieren maken, hier eentje die ik Beavertail/bever staart noem, dit begint met een bol draaien en nog een langere ovale bol, maar kan ook gewoon een dunnere rechte steel worden.

Ik zaag de bol en de staart in twee helften, dan klem ik een helft in een jig/kaliber en draai hem hol, de staart word in de vorm gemaakt (Ik zaag het meeste hout eerst weg met een lintzaag).

Hier een kaliber die Ik gebruikt heb, niet de beste en moest een schroef gebruiken om de halve schep vast te houden, maar het werkte, volgende keer beter :)
Ik had deze schep al gedraaid en afgewerkt maar krijgt wel het idee denk ik.

Scoop jig.jpg Scoop in jig.jpg Scoop held in jig.jpg

Voor ander scheppen en holle potten enz., gebruik ik eerst een boor om het meeste hout er all uit te verwijderen, met kops hout kun je een schraper gebruiken,maar krijg je wel ruw werk een snijdend gereedschap is beter maar moet je wel leren te gebruiken, zoals een haak of een ring, ik heb en gebruik een Termite/termiet en vind die makkelijker te leren gebruiken dan een haak, beiden zijn enkel voor kops hout.
http://www.oneway.ca/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=12&Itemid=2

Een spindel gouge kun je ook gebruiken, en die trek je van het midden naar buiten, Sirjacobs zal zeer zeker die manier van uithollen jou kunnen leren, moeilijker om uit te leggen hier op deze manier.

Nog enkele foto’s van scheppen en lepels voor ideen

different scoops and spoons.jpg Measuring scoops.jpg little scoops.jpg old fasioned scoop.jpg Spoon.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.