Erik Anton Berg beitels

Hamma

Nieuw lid
3 aug 2014
19
0
Harderwijk
Hallo Allemaal,

In mijn tuin ben ik een schuur aan het bouwen waarin ik een beetje aan kan rommelen en een poging ga wagen om meubeltjes te maken (tuinset e.d.).
Nu leek het mij leuk om een nooitgedagt werkbank aan te schaffen, van mijn opa heb ik een set met 6 nieuwe Erik Anton Berg beitels gekregen welke volgens hem een leuk bedrag opbrengen waarvan ik de werkbank kan kopen.

Nu vroeg ik mijzelf af of ik de beitels niet beter zelf kan houden en sparen voor een nieuwe werkbank. Hierbij moet ik wel vertellen dat nu ik weet dat deze beitels wel wat waard zijn, ik ze zelf niet meer durf te gebruiken aangezien ze nog nieuw zijn en ik bang ben dat ik ze verpruts.

Wat zouden jullie doen? En hebben jullie een idee wat de beitels waard zijn, want op MP kom ik ze niet tegen.

Groeten Ronald.
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
OP ebay kun je ze wel vinden, bijvoorbeeld deze gebruikte set beitels aan ~550 dollar. Als het je alleen om de gebruikswaarde gaat kun je ze naar mijn mening beter verkopen en een normale set beitels kopen. Het geld dat je over houdt kun je dan in een werkbank steken.
Maar zelf zou ik ze denk ik houden (en dan ook gewoon gebruiken) omdat het leuk is om de beitels van je opa te hebben. Dat ze veel waard zijn moet je dan verder vergeten. Op beitels moet je hoe dan ook zuinig zijn
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik heb geen idee wat zo'n set waard is, maar ik weet wel dat ze van goede kwaliteit zijn.
Zelf heb ik er ook 1, een oude, maar hij is goed scherp te krijgen en houdt z'n scherpte ook lang.

Als ik voor de keuze zou staan, zou ik zelf een werkbank gaan maken en daar ook die beitels bij gebruiken.
Je kan de beitels wel op MP zetten, maar ik denk dat als iemand € 100,- of € 200,- voor een set beitels wil betalen hij/zij ze ook gewoon nieuw kan kopen. Dus veel meer dan € 75,- zal er niet in zitten.

Groeten, Raymond
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik kan alleen voor mezelf spreken, wat ik zou doen is de beitels netjes in de olie zetten en nog even bewaren, bij de lidl voor tientje een oefensetje halen en vervolgens daarmee voor weinig geld een eigen werkbank in elkaar knutselen. Een werkbank bouwen als eerste project klinkt ambitieus, maar dat valt erg mee. Ik zou durven stellen dat het gemakkelijker is dan een tuinsetje maken.
Als de werkbank klaar is heb je het begin van een werkplaats en heb je tevens voldoende ervaring met het slijpen en gebruiken van beitels om met vertrouwen je mooie set Berg-beitels tevoorschijn te halen. Waar je dan de rest van je leven plezier van gaat hebben.

Toegegeven, ik ben bevooroordeeld wat betreft zelfbouwvan werkbanken. Ik heb mijn eigen werkbank gemaakt en dat is nog steeds het project waar ik met het meeste plezier aan terugdenk. :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Als je later wat meer met hout gaat doen en ervaring hebt vinden veel mensen het jammer dat ze zo'n unieke set verkocht hebben. Zelf je werkbank maken geeft veel voldoening. Ook zou je kunnen kijken naar een gebruikte werkbank flink schuren en schaven en weer als nieuw.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Foto? Ik zou inderdaad ook niet verkopen. Straks word je goed en krijg je spijt. Werkbanken bouwen doen we zelf he.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Hoe handig ben je met hout?

Een werkbank kopen kan altijd.

Wat zijn de eisen die je er aan stelt?

Hebben die beitels emotionele waarde?

Verkopen kan altijd. Ze zijn nieuw en als het zo'n set is als op eBay, dan praten we over $500. Heb ja daar een nieuwe nooitgedacht werkbank voor? Volgens mij niet.

Je kan voor weinig geld wel iets fatsoenlijks in elkaar zetten, waar heel goed mee te werken valt.

Ben je niet bekend hoe een werkbank te bouwen. Heel YouTube staat er vol mee.

[video]http://www.youtube.com/playlist?list=PLAFF-7UHyuqEptIHtNpB2S3FX0BdSuajP[/video]
 

Hamma

Nieuw lid
3 aug 2014
19
0
Harderwijk
Bedankt voor al jullie berichten.
Volgens mij zijn de beitels in betere conditie dan welke op ebay aangeboden staan, hierbij de foto's: IMAG0159.jpgIMAG0161.jpgIMAG0162.jpgIMAG0163.jpg.


Ik had altijd in m'n hoofd om een tweedehands werkbank van nooitgedagt via marktplaats te kopen omdat ik de sfeer van zo'n oude werkbank leuk vind. Na jullie berichtjes begin ik toch hevig te twijfelen of ik er zelf niet één zal proberen te maken. Hierdoor krijg ik ook meteen wat ervaring.

Van welk hout hebben jullie je werkbank gemaakt? En welke afmetingen hebben jullie gehanteerd?

Gr. Ronald
 

Bijlagen

  • IMAG0160.jpg
    IMAG0160.jpg
    59,2 KB · Weergaven: 306

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ah...

Setje van 6 AE-Berg-beitels, ongebruikt, originele verpakkking, beschermende papiertjes nog aanwezig.
Hmm, wat zou zoiets waard zijn. Kan niet veel zijn. Ruilen voor mijn werkbank? :p
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Je moet een beetje geluk hebben en geduld, dan kan je op diverse advertentie site wel een mooie werkbank scoren.
Er zijn nog wel meer merken dan Nooitgedagt. Ulmia bv
Welke maat kan je kwijt?

Een eenvoudige manier om snel en goedkoop een werkbank te maken is een oude multiplex deur zoeken. Die zijn vaak gratis op te halen. Een paar palen van 10 x 10 als poten, een frame eromheen op twee hoogtes, het blad erop en je kan werken.

Dat is met huis tuin en keukengereedschap.
Eea is afhankelijk van je vaardigheden en gereedschap. Je kan het zo mooi maken als je wil.

Ik heb bv een werktafel met als onderstel een op hoogte gezaagde palletstelling, met op twee hoogtes de liggers. Maat 90 x 270. Daar ligt 4 cm multiplex op, hoogt 94 cm. Bladmaat 320 x 120.
en op de hoeken bankschroeven.
Zat snel in elkaar en werkt voor mij praktisch. Mijn droom werkbank komt nog weleens, maar die heb ik nog niet ontworpen. Daar denk ik al een jaar of 10 over na.

Succes!

Ps: die beitels deed ik mooi niet weg. Ik kende het merk niet, maar een beetje googelen zegt me dat het goed spul is. Moderne goede beitels met lange standtijd zijn niet goedkoop.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dat is een hele mooie set beitels. Probleem is, zo gauw je ze gaat gebruiken is de verzamelaarswaarde weg. En dit zijn fijne beitels, maar er zijn zat andere fijne beitels die niet zo duur zijn. Narex is een goed budget merk. Ashley Iles zijn ook heel goed, maar duurder. Zelf zou ik ze op ebay verkopen met een flink hoge reserve. Ebay, voor een internationaal publiek.

Mijn werkbank is van doodgewoon vuren gemaakt met de bankschroef van een plank essen. Voldoet prima.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Kijk hier dan, ik zou voorlopig geen lot kopen in de lotterij weinig kans dat je nog een keer geluk hebt.

Werkbanken kan je uit van alles en nog wat maken. Zoals gezegd, check youtube. Persoonlijk vind ik een groot blad (1200x2500/3000) ideaal en de hoogte van 1000 ideaal maar dat is net de ruimte die beschikbaar is. En die gaten in de werkbank als gereedschap bakjes vind ik juist weer onbenullige dingen maar andere zweren erbij. Iedereen zo zijn ding. Trouwens flink gaan beitelen, krijg je zelf de aantrekkelijkheid van een oude werkbank!
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
er was toch zo'n mooi verhaal over mr Berg gepost in het verleden: http://www.woodworking.nl/showthread.php?5925-Erik-Anton-Berg&highlight=anton+berg

For what its worth, ik zou eerst beginnen met de aanschaf van een set van de lidl of een basis set van Narex. Dan een werkbank bouwen en na verloop van tijd zien of je het echt leuk vind of niet. Dan kun je altijd nog besluiten om die set te verkopen (of te gaan gebruiken natuurlijk). Een van mijn eerste projectjes zou een mooi kistje zijn om ze in ten toon te stellen ';)
 

Hamma

Nieuw lid
3 aug 2014
19
0
Harderwijk
Leuk om te lezen zo'n verhaal!
Ik ben blij dat ik het eerst hier even heb gemeld, anders had ik ze waarschijnlijk voor een habbekrats verkocht op marktplaats. Ik heb jullie advies opgevold en eerst even een setje bij de lidl gekocht:IMAG0416.jpg
Het setje was 8 euro, dus dan kun je nog eens een miskoop doen. Ik ga nu eerst de schuur afmaken en daarna eens rustig kijken of het houtbewerken ook echt iets voor mij is. Dit ga ik denk ik proberen door zelf een werkbank te maken. Vind ik het leuk dan houd ik de beitels, vind ik het niet leuk, dan verkoop ik ze.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Mooi uitgangspunt,
Gebruik even de zoek optie, over beitels slijpen of wetten of scherp houden. Dat is minstens zo belangrijk. Mocht je nog niet op de hoogte zijn, er is een topic over Lidl beitels.
 

tuoh

Oud hout
Staar je niet blind op die hoge vraagprijs voor dat aangeboden setje op E-Bay, dat is namelijk een zeldzame serie zogenaamde socketbeitels, heb ik zelf nog nooit gezien.
Deze kan je niet vergelijken met de set die je zelf hebt. De beitels die je hebt zijn zeer goed, mijn set gebruik ik al 45 jaar, maar 550 dollar ga je er nooit van krijgen.

De prijs die je maximaal kan vangen voor het setje zal in buurt liggen van de nieuwprijs voor een kwalitatief gelijkaardig setje denk ik. Ik zou zeggen, hou wat je hebt en verzorg ze goed, je hebt namelijk al topbeitels in handen.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.