Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Erik Anton Berg beitels

Hallo Allemaal,

In mijn tuin ben ik een schuur aan het bouwen waarin ik een beetje aan kan rommelen en een poging ga wagen om meubeltjes te maken (tuinset e.d.).
    Nu leek het mij leuk om een nooitgedagt werkbank aan te schaffen, van mijn opa heb ik een set met 6 nieuwe Erik Anton Berg beitels gekregen welke volgens hem een leuk bedrag opbrengen waarvan ik de werkbank kan kopen.

Nu vroeg ik mijzelf af of ik de beitels niet beter zelf kan houden en sparen voor een nieuwe werkbank. Hierbij moet ik wel vertellen dat nu ik weet dat deze beitels wel wat waard zijn, ik ze zelf niet meer durf te gebruiken aangezien ze nog nieuw zijn en ik bang ben dat ik ze verpruts.

Wat zouden jullie doen? En hebben jullie een idee wat de beitels waard zijn, want op MP kom ik ze niet tegen.

Groeten Ronald.

OP ebay kun je ze wel vinden, bijvoorbeeld deze gebruikte set beitels aan ~550 dollar. Als het je alleen om de gebruikswaarde gaat kun je ze naar mijn mening beter verkopen en een normale set beitels kopen. Het geld dat je over houdt kun je dan in een werkbank steken.
    Maar zelf zou ik ze denk ik houden (en dan ook gewoon gebruiken) omdat het leuk is om de beitels van je opa te hebben. Dat ze veel waard zijn moet je dan verder vergeten. Op beitels moet je hoe dan ook zuinig zijn
    Laatst gewijzigd door Erik_O; 12-11-14 om 11:51.

Ik heb geen idee wat zo'n set waard is, maar ik weet wel dat ze van goede kwaliteit zijn.
    Zelf heb ik er ook 1, een oude, maar hij is goed scherp te krijgen en houdt z'n scherpte ook lang.

Als ik voor de keuze zou staan, zou ik zelf een werkbank gaan maken en daar ook die beitels bij gebruiken.
    Je kan de beitels wel op MP zetten, maar ik denk dat als iemand € 100,- of € 200,- voor een set beitels wil betalen hij/zij ze ook gewoon nieuw kan kopen. Dus veel meer dan € 75,- zal er niet in zitten.

Groeten, Raymond

Ik kan alleen voor mezelf spreken, wat ik zou doen is de beitels netjes in de olie zetten en nog even bewaren, bij de lidl voor tientje een oefensetje halen en vervolgens daarmee voor weinig geld een eigen werkbank in elkaar knutselen. Een werkbank bouwen als eerste project klinkt ambitieus, maar dat valt erg mee. Ik zou durven stellen dat het gemakkelijker is dan een tuinsetje maken.
    Als de werkbank klaar is heb je het begin van een werkplaats en heb je tevens voldoende ervaring met het slijpen en gebruiken van beitels om met vertrouwen je mooie set Berg-beitels tevoorschijn te halen. Waar je dan de rest van je leven plezier van gaat hebben.

Toegegeven, ik ben bevooroordeeld wat betreft zelfbouwvan werkbanken. Ik heb mijn eigen werkbank gemaakt en dat is nog steeds het project waar ik met het meeste plezier aan terugdenk.

Als je later wat meer met hout gaat doen en ervaring hebt vinden veel mensen het jammer dat ze zo'n unieke set verkocht hebben. Zelf je werkbank maken geeft veel voldoening. Ook zou je kunnen kijken naar een gebruikte werkbank flink schuren en schaven en weer als nieuw.

Als je ze van je opa hebt gekregen dan zou ik ze sowieso niet verkopen.

Foto? Ik zou inderdaad ook niet verkopen. Straks word je goed en krijg je spijt. Werkbanken bouwen doen we zelf he.

Hoe handig ben je met hout?

Een werkbank kopen kan altijd.

Wat zijn de eisen die je er aan stelt?

Hebben die beitels emotionele waarde?

Verkopen kan altijd. Ze zijn nieuw en als het zo'n set is als op eBay, dan praten we over $500. Heb ja daar een nieuwe nooitgedacht werkbank voor? Volgens mij niet.

Je kan voor weinig geld wel iets fatsoenlijks in elkaar zetten, waar heel goed mee te werken valt.

Ben je niet bekend hoe een werkbank te bouwen. Heel YouTube staat er vol mee.

http://www.youtube.com/playlist?list...B2S3FX0BdSuajP

Bedankt voor al jullie berichten.
    Volgens mij zijn de beitels in betere conditie dan welke op ebay aangeboden staan, hierbij de foto's: IMAG0159.jpgIMAG0161.jpgIMAG0162.jpgIMAG0163.jpg.

Ik had altijd in m'n hoofd om een tweedehands werkbank van nooitgedagt via marktplaats te kopen omdat ik de sfeer van zo'n oude werkbank leuk vind. Na jullie berichtjes begin ik toch hevig te twijfelen of ik er zelf niet één zal proberen te maken. Hierdoor krijg ik ook meteen wat ervaring.

Van welk hout hebben jullie je werkbank gemaakt? En welke afmetingen hebben jullie gehanteerd?

Gr. Ronald
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Ah...

Setje van 6 AE-Berg-beitels, ongebruikt, originele verpakkking, beschermende papiertjes nog aanwezig.
    Hmm, wat zou zoiets waard zijn. Kan niet veel zijn. Ruilen voor mijn werkbank?

Forum Rechten