Bosch/Makita/Festool

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
Omdat ik door het bos de bomen niet meer zie zou ik jullie deskundig advies eens willen inroepen :)

Eerst even voorstellen; ik ben een student uit Belgisch Limburg, en heb de voorbije jaren al wat (eerder eenvoudige) meubels gemaakt uit plaat materiaal. Gereedschap dat ik hiervoor ter beschikking heb is wegens beperkt budget eveneens erg eenvoudig; een B&D cirkelzaag, groene Bosch decoupeerzaag, verstekzaag van Dewalt, een schuurmachientje en Milwaukee boormachine en slagschroevendraaier (die laatste 2 zijn zowat het enige deftige, maar niet van mij zelf). Daar staat tegenover dat ik graag precies werk, en dan vormt het gereedschap dat ik heb al wel eens een handicap.
Volgend jaar ga ik het huis uit, en ik zou daarbij graag zoveel mogelijk meubels zelf kunnen ontwerpen en bouwen. Een cursus meubelmaker of iets dergelijks volgt misschien nog wel.

Nu wordt het dus stilaan tijd om m'n eigen gereedschap aan te schaffen, en bij voorkeur gereedschap waar ik wél precies mee kan werken en alle basisbewerkingen kan uitvoeren, én gereedschap dat voor heel wat jaren mee gaat.

In eerste instantie wil ik nu een invalzaag aanschaffen, om deze later (over een jaartje ofzo) aan te vullen met een bovenfrees, een lamello/domino etc.
Ik ben nog niet merkgebonden, en kan in principe nog alle kanten op. Voor m'n accugereedschap ben ik best onder de indruk van die Milwaukee 18V, dus grote kans dat ik het ook in die richting ga zoeken; voor houtbewerkinggereedschap ben ik voornamelijk aan het twijfelen tussen Bosch Blauw, Makita en Festool. Bedoeling is wel om bij één merkt te blijven, of op z'n minst gereedschap in huis te halen dat met elkaar compatibel is (en als ik op het internet en op dit forum lees wordt daarvoor vooral het Festool 'systeem' aangehaald, al zie ik bij Makita ook wel een zekere onderlinge uitwisselbaarheid van het lineaalsysteem ed.)


Om nu op de invalzaag terug te komen, budget ligt rond de 500€. Ik heb besloten goedkope varianten als Scheppach, Triton, Spero etc. links te laten liggen, aan de andere zijde van het spectrum is een Mafell me ook duidelijk te duur. AEG heeft een vrij schappelijk geprijsde invalzaag waar ik echter heel weinig over terugvind, en van Dewalt ben ik helaas geen fan, dus deze vallen ook beide af.

Zijn in de running (vermelde prijzen komen van toolnation):

Bosch GKT55
prijs met 2 geleiderails (1,6m), draagtas en systainer: 486€
Degelijk gebouwd, sterke motor (1400W), zou volgens sommige een vereenvoudigde Mafell zijn. Voor de rest nog niet zoveel over dit toestel gelezen, maar wel als algemene opmerking gekregen dat de service en beschikbaarheid van wisselstukken bij Bosch niet op hetzelfde niveau staan als bij de 2 andere merken (geen idee of deze opmerking terecht is). Eveneens kortste garantieperiode (3 jaar).

Makita SP6000
prijs met 2 geleiderails (1,4m), draagtas en systainer: 478€
+ iets sterkere motor dan de Festool, 1300W
+ voorritsfunctie (maar ik denk dat deze eenvoudiger is dan op de Mafell waar de zaag ook opschuift?)
+ omvalbeveiliging voor verstekzagen
- geen spouwmes (voorlopig niet heel belangrijk aangezien ik enkel met plaatmateriaal werk, maar kan nog veranderen)
-toestel heeft net wat meer ruimte nodig op de rail, waardoor 1,4m heel nipt is voor standaard 122cm-platen?

Festool TS55-REBQ+
prijs met 2 geleiderails (1,4m), systainer: 514€
+ meest uitgewerkte systeem
+ spouwmes
+ kwaliteit, 5 jaar garantie (toch bij aankoop via toolnation)
+stofafzuiging
- zwakste motor, 1200W (maar ook hier weer, niet doorslaggevend voor plaatmateriaal)


Bovenstaande zijn uiteraard maar wat afwegingen op papier, praktijkervaringen zijn veel belangrijker. Ik weet dat er hier vooral veel gebruikers zijn van de Festool, maar dat is in mijn ogen ook logisch gezien dit toestel al veel langer op de markt is dan de Makita, en aldus veel meer bekendheid heeft.
Belangrijkere vragen voor mij dan bovenstaande puntjes...

-zagen de Makita en de Bosch even nauwkeurig en strak als de Festool?
-hoe zit het met verschillen in kwaliteit en service? Welk toestel zal bij hobbymatig gebruik probleemloos 10 a 20 jaar meegaan?
-hoe zit het met het lineaalsysteem (accuraatheid gekoppeld en grip op hout zonder klemmen)?
-is een Festool OF1010 EBQ nadien ook merkbaar veel beter dan de Makita en de Bosch?
-vormt dat vermogensgebrek van de Festool TS55 in de praktijk ooit een probleem?
...


In gelijkaardige topics waren de meeste overwegingen tot nu toe om niét voor de Festool te gaan gebaseerd op het prijsverschil, maar Toolnation biedt een redelijk scherpe prijs voor de Festool. Eigenlijk vind ik die 36€ tussen de Festool en de Makita eerder verwaarloosbaar, zeker gezien de eventuele herverkoopwaarde en het extra jaar garantie.

Dus gesteld dat de prijs geen bepalende factor is, hebben jullie dan nog argumenten om voor de Makita of de Bosch te gaan, of ga ik achteraf spijt krijgen als ik niet gewoon voor de Festool ben gegaan?
Let wel: het is de bedoeling om ook op z'n minst een bovenfrees van hetzelfde merk te kopen, en dan worden de prijsverschillen wel groter in het nadeel van de Festool...
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Voor 36€ zou ik inderdaad voor de Festo gaan.
Als het compatibaliteit gaat dan is Festool wel één van de doordachtste.
Zelf, voor mijn gebruik, zal ik denk ik wel voor DeWalt gaan.
Ik weet niet of het jou uitmaakt, maar ik ga/wil mijn tools allemaal van hetzelfde hebben.
En dan wordt Festool aardig prijzig vergeleken met Bosch of DeWalt.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Voordat je, je afvraagd welke zaag je wil kopen. Moet je je afvragen wat je allemaal verder wil. BV wil je alleen zagen of wil je de rail ook voor frezen gebruiken. Het festool systeem is het meest kompleet maar als ik naar de prijzen van de accessoires bekijk, is dat niet echt haalbaar voor de hobbiest. Ik heb de bosch invalzaag en de pof 1600 bovenfrees met rail. Moet zeggen dat is echt goed spul. Alleen bij Bosch moet je wel een beetje kijken welk product je koop en idd je Service is niet echt helemaal top.

Ik denk dat je aan alle 3 geen slechte koop hebt. Het is vooral wat je er verder meewil en hoeveel geld je ervoor over hebt. Maar laat je vooral niet verleiden door de festool hallelujah van dit forum.
En vergeet niet gelijk een goed zaagbladen te kopen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik zou kijken voor 2e hands festool. Scheelt aardig wat en machines zijn bijna niet kapot te krijgen bij enigszins normaal gebruik. Problemen met een zaag pik je er vrij makkelijk uit als je een stukje proef mag zagen.
 

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
Het is inderdaad m'n bedoeling om meerdere machines van hetzelfde merk te kopen, maar zeker niet alle. Bijvoorbeeld bovenfrees en invalzaag wel omwille van railsysteem/accessoires. Schuurmachine en decoupeerzaag hebben daar al minder profijt van tenzij de stofafzuiging (correct me if wrong) en van je boor- en schroefgereedschap van hetzelfde merk te kopen zie ik al helemaal niet de noodzaak in.

Die invalzaag zou als een samengelegd kerstcadeau kunnen komen, en dan is het fijner om iets nieuws te geven (en te krijgen ;)). Ik vind een invalzaag ook iets delicaat, m'n huidige cirkelzaag staat een tikje uit de haak van eens te vallen en die krijg ik niet recht.
Maar de rest van het gereedschap kan gerust tweedehands aangeschaft worden. En da's dan weer een positief gevolg van de populariteit van Festool, je vindt er quasi alles van tweedehands, en ook op ebay zijn nieuwe accessoires vrij voordelig aan te schaffen.
Voorbeeldje: http://www.ebay.de/itm/Festool-Fest...mwerker_Elektrowerkzeuge_&hash=item1e738c662b (het gradenhulpstuk van Bosch vind ik niet aan zo'n prijs...)
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mijn meeste festool machines zijn van 1992 werken alle prima. Alleen de schuurmachines gebruik ik nu nu professioneel. Alle reparaties die ik heb gehad kwamen Door vallen. Andere merken zijn zeker niet slecht. Het belangrijkste verschil zit 7n de toebehoren. Je kan een goede zaagtafel kopen en je bestaande zaag er onder hangen. Dit geldt ook voor de bovenfrees. De toebehoren zijn algemeen verkrijgbaar. Voor mij was de keus toen heel makkelijk als dealer van festool. Mijn laatste aankoop was de rotex 90 . Ook de onderdelen zijn jaren later nog verkrijgbaar. Kom daar maar eens om bij de meeste andere merken. Nadelen hogere prijs en verslavend.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Mijns inziens zou de enige reden om Festool te kopen het systeem zijn, niet de mogelijkheid om de liniaal voor meerdere zaken te gebruiken maar het Basis of CMS systeem met de inlegstukken en tafels. Dit is namelijk heel krachtig, maar helaas ook heel duur.
ik de loop van de jaren heb ik het 2e hands bij elkaar gewinkeld en dan is het goed te toen, alleen kost het nog steeds een hoop geld.

Dus wil je niet van het CMS of Basis systeem gebruik maken en maak je bijv. je eigen freestafel, dan hoef je niet voor Festool te kiezen. Het is wel heel fijn gereedschap om mee te werken, alleen is het niet zaligmakend. Stationaire machines zijn bijvoorbeeld nog weer fijner om mee te werken.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gewoon voor Festool gaan. Wel uitkijken voor verslaving aan dit mooie gereedschap.

Eerste aankoop was een ts55 rebq met mft 3 tafel en midi stofzuiger. Een genot om lekker schoon mee te werken en je kan er al heel veel mee.

Inmiddels zo goed als compleet met alle festool tools en moet zeggen dat het een plezier is om mee te werken. Bij festool kies je voor een systeem, zeker als je het gereedschap in de cms modules gaat gebruiken. Lekker mobiel en weinig ruimte.

Natuurlijk werken vaste machines vaak makkelijker maar voor half stationair werken is het cms, mft, en kapex gebeuren een perfecte oplossing. Meestal staat alles opgesteld maar indien nodig is op locatie geen enkel probleem.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Wat mij wel een voordeel lijkt van de bosch zijn de beter/makkelijker te koppelen rails.

Valt reuze mee bij Festool rails. Bij Bosch moet je eerste de kunstof eindstukken verwijderen, strip erin en ook aandraaien met een muntstuk/schroevendraaiers. Bij festool zitten de strips al in de rail, schroeven los en vast en klaar. Zie niet echt veel verschil.

Het beste is om je keuze te bepalen nadat diverse machines in je handen hebt gehad en welke richting je op de lange termijn kiest. Op het FOG forum zie veel homemade oplossingen, zoals inbouwen van de cms frees/zaagmodule in een tafel en niet in het originele onderstel. Teveel op zo 123 op te sommen.

Zeker niet onbelangrijk is dat Festool een behoorlijke restwaarde heeft bij verkoop.

Om terug te komen op de ts55. Je zou ook aan de invalzaag van mafell kunnen denken, een oerdegelijke machine die je heeeeel lang werkplezier zal geven volgens de tevreden gebruikers.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Valt reuze mee bij Festool rails. Bij Bosch moet je eerste de kunstof eindstukken verwijderen, strip erin en ook aandraaien met een muntstuk/schroevendraaiers. Bij festool zitten de strips al in de rail, schroeven los en vast en klaar. Zie niet echt veel verschil.

Probeer het maar een keer in het echt en laat dan weten of je verschil merkt.... echt niet te vergelijken het verschil en de precisie van koppelen tussen de Bosch/Mafell linialen en de Festool.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Onzin dat je Festool rails niet zuiver kan koppelen, dan is er toch echt iets mis met je manier van werken. Moet je veel en vaak koppelen dan zou ik persoonlijk een langere rail overwegen ;-)

Overigens bouw je een systeem niet om een paar rails heen maar moet je het totaal zien. Daar onderscheid Festool zich in. Wat niet wil zeggen dat er geen beterde decoupeerzagen zijn dan die van festool, om even een zijstraat op te noemen. De keuze hang samen met wat voor werk je doet en vooral je manier van werken.

Herhaal nogmaals het advies om zelf het gereedschap bij een leverancier te beoordelen en het liefst bij een leveranciers die alle merken in huis heeft waar je belangstelling naar uit gaat. Dus niet bij een verkoper die je naar een merk toe lult. Wordt je blij van Bosch/Mafell/Makita,DeWalt enz.. lekker doen.

Zelf kan ik alleen maar oordelen over een groot deel van het Festool assortiment en een makita vandiktebankje. Tot nu toe zeer tevreden.
 

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
Bedankt voor de reacties!

@Klaas; ik had gedacht zelf een werkbank te maken, eventueel met frees- en zaagmodule van Festool. Moet ik me nog eens in verdiepen. Zoals Huib hierna ook al aanhaalde :)

@Huib; Ik geloof graag dat Mafell nog een klasse beter is, maar het is gewoon te duur voor mij, je moet ergens een lijn trekken. Ook minder dealers in de buurt, minder ervaringen etc.


Ik ga zaterdag eens naar het dichtstbijzijnde festool-verkooppunt hier in de buurt (Bimac, heeft het volledige Festool- en Makita-assortiment, ik geloof ook Dewalt. Helaas geen Bosch Blauw, ware anders handig geweest om de vergelijking compleet te maken). Als zij qua prijs kunnen concurreren met Toolnation zou ik liever daar kopen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Als zij qua prijs kunnen concurreren met Toolnation zou ik liever daar kopen.

Toolnation heeft inderdaad scherpe prijzen.

Tip! Zelf neem ik contact op met mijn vaste leverancier en vraag dan netjes of ze het voor de prijs van Toolnation kunnen leveren. Wonderwel krijg ik dan een offerte die slecht een luttel bedrag hoger is. Nooit meer dan een paar briefjes van tien.

Voordeel is dat het bedrijf in mijn woonplaats is gevestigd en omruilen of bij gebreken er direct wordt gehandeld zonder opsturen enz.. Inmiddels een dusdanige relatie opgebouwd dat ik standaard een korting krijg op alle artikelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Steeneik

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
Ik heb zelf een Makita SP6000 en ik vind het een prima ding. Ik gebruik hem zeker niet professioneel dus voor mij was het ook een keuze tussen de festool en de makita. Er zal in de praktijk echt vrij weinig verschil zijn tussen de twee en dan komt het op details. Ik vind het schuifje dat de makita heeft voor als je onder een hoek zaagt erg prettig in gebruik bijvoorbeeld.

Als je nog niet onder een grijs/groen dekbed slaapt zou ik voor de goedkopere optie van de twee gaan en het verschil in prijs besteden aan een extra zaagblad, klemmen oid. Nu zag ik net wel op toolnation dat je bij een zaagmachine tot het eind van het jaar een extra zaagblad krijgt dus is dat misschien een overweging waard.
 

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
Ik ben net al eens gaan horen bij een Raedschelders-filiaal hier in de buurt. Die hebben Makita, Bosch blauw, DeWalt, Festool, Metabo, Hitachi, ...
Enkel de Makita komt qua prijs in de buurt van TN (459€ vs. 407€, incl. 1 rail). De Bosch was er 105€ duurder dan op TN, de Festool 165€ duurder. Uiteraard kreeg ik het argument dat je met een internetshop veel slechtere service terugkrijgt, maar ik weet niet of dat opgaat bij Toolnation met hun pick-up & return garantie en verlengde garantie....Als het maar over een klein bedrag gaat koop ik liever in een fysieke winkel - ik heb respect voor die mensen in deze moeilijke internettijden - maar 165€ extra is me wat teveel van het goede :)

En uiteraard vermelden ze dat Festool beduidend veel beter is dan de concurrentie. Maar dat had ik wel verwacht.
Ook de toestellen zelf eens vastgehad, maar ik heb er geen ervaring mee dus dat zegt niet zoveel. Wel verbaasd door bijvoorbeeld de accuraatheid en stevigheid van de aanslag op een Festool Precisio zaagtafel... bij de meeste toestellen waar ik tot nu toe mee gewerkt heb kan je best de aanslag met één hand vasthouden als je wil dat die niet wegloopt :D


@Starf; die laatste aanbieding is erg scherp! Het geschreven aanbod komt wel niet volledig overeen met de afbeelding (extra zaagblad, 2 geleiderails, verbindingsstukken), dus ik ga eerst eens horen of dat effectief klopt.
Alleszins bedankt :)
 
Laatst bewerkt:

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Nee ik wil geen reclame maken voor Toolnation.
Iedere winkel heeft zijn eigen manier van verkoop.

Toolnation is echter groot bedrijf met een filiaal in Beek en in Nederweert waar je vrijwel alles in de winkel kunt zien en kopen. Of het nu om een pennenbank van Mafell gaat of een Festool Bovenfrees of een Bessey lijmtang, in Beek staat het gewoon. Normale winkel met deskundig personeel, een eigen reparatieafdeling en megamagazijn.
Och ja ze verkopen ook via internet. Omdat ze zo groot zijn hebben ze goede prijzen. Het gaat bij verkoop om volume en marge. Daarnaast zijn ze van vele merken premium dealer waardoor ze scherpe prijzen hebben en een goede aftersales.
Nu lijkt het toch weer reclame maar dat is niet de bedoeling van dit commentaar. Het ging erom dat Toolnation als een webwinkel met mindere service wordt afgeschilderd. Het is dus net zo'n fysieke winkel als vele anderen.

Ik persoonlijk vind een vaak gebruikt argument dat de middenstand te lijden heeft van internet maar gedeeltelijk waar en zal ook niet zomaar voor weinig verschil de plaatselijk middenstand omzeilen.
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Hallo Fiddy, ik heb redelijk wat gereedschap van dewalt en ik werk regelmatig in de bouw en ik ben zeer tevreden over dewalt, je kan ook eens gaan informeren in je omgeving waar er een cvo (centrum voor volwassenenonderwijs) is en daar is het gereedschap meestel voorhanden. Het zou best kunnen dat je vanaf 1 januarie opnieuw kan inschrijven. De kostprijs is ergens rond de 1,5 € per lesuur en als je werkent bent kan je een opleidingspremie aanvragen via de VDAB en dan kan je de helft terug krijgen. Voor werklozen zijn er nog een grotere korting mogelijk.

Groetjes Patrick.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.