Bosch/Makita/Festool

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
Omdat ik door het bos de bomen niet meer zie zou ik jullie deskundig advies eens willen inroepen :)

Eerst even voorstellen; ik ben een student uit Belgisch Limburg, en heb de voorbije jaren al wat (eerder eenvoudige) meubels gemaakt uit plaat materiaal. Gereedschap dat ik hiervoor ter beschikking heb is wegens beperkt budget eveneens erg eenvoudig; een B&D cirkelzaag, groene Bosch decoupeerzaag, verstekzaag van Dewalt, een schuurmachientje en Milwaukee boormachine en slagschroevendraaier (die laatste 2 zijn zowat het enige deftige, maar niet van mij zelf). Daar staat tegenover dat ik graag precies werk, en dan vormt het gereedschap dat ik heb al wel eens een handicap.
Volgend jaar ga ik het huis uit, en ik zou daarbij graag zoveel mogelijk meubels zelf kunnen ontwerpen en bouwen. Een cursus meubelmaker of iets dergelijks volgt misschien nog wel.

Nu wordt het dus stilaan tijd om m'n eigen gereedschap aan te schaffen, en bij voorkeur gereedschap waar ik wél precies mee kan werken en alle basisbewerkingen kan uitvoeren, én gereedschap dat voor heel wat jaren mee gaat.

In eerste instantie wil ik nu een invalzaag aanschaffen, om deze later (over een jaartje ofzo) aan te vullen met een bovenfrees, een lamello/domino etc.
Ik ben nog niet merkgebonden, en kan in principe nog alle kanten op. Voor m'n accugereedschap ben ik best onder de indruk van die Milwaukee 18V, dus grote kans dat ik het ook in die richting ga zoeken; voor houtbewerkinggereedschap ben ik voornamelijk aan het twijfelen tussen Bosch Blauw, Makita en Festool. Bedoeling is wel om bij één merkt te blijven, of op z'n minst gereedschap in huis te halen dat met elkaar compatibel is (en als ik op het internet en op dit forum lees wordt daarvoor vooral het Festool 'systeem' aangehaald, al zie ik bij Makita ook wel een zekere onderlinge uitwisselbaarheid van het lineaalsysteem ed.)