Oxaanolie voor eiken badkamermeubel

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedenavond forumleden,

Ik heb een opdracht gekregen voor het maken van een complete op maat gemaakte slaapkamer-inrichting. Een leuke klus !! Onderdeel van de inrichting is een wastafelmeubel waarop een design waskom komt met dito kraan.

De opdrachtgever wilde voor de afwerking weten of ik ook oxaanolie ging gebruiken. Het huidige meubel (massief hout, tenminste 25 jaar oud...) is daarmee behandeld en is nog altijd goed.

Ik had nog nooit van oxaanolie gehoord. De zoekfunctie hier laat ook geen resultaten zien.

Wie kan mij meer vertellen over oxaanolie, de voor- en de (eventuele) nadelen ervan? Is het ook geschikt voor verwerking op massief eikenhout?

Hoor graag !
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Ekko
ik ken het van vroeger, mijn vader gebruikte het om ongeglazuurde plavuizen te behandelen .
in mijn herinnering was er weinig na behandeling nodig.

Menno
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik ken oxaanolie ook alleen voor het behandelen van steen achtige producten. Misschien moet je nog eens met je opdrachtgever in conclaaf wat hij graag wil. Heb je ervaring met lijnolie, tung olie en hardwax olie? Ze maken het eiken, zeker op den duur, allemaal wat gelig. En alle eiken is niet hetzelfde! Zijn proefstukjes een idee?

jaap
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Volgens mij is het Oxan olie - zo'n 15 jaar geleden werd dat volgens mij op een charterschip waar ik toen bemanning op was gebruikt voor de zijzwaarden (20 cm dik tropisch hardhout). Het was een dikke, glimmende laag. Het hout had verder geen bescherming nodig, eigenlijk, dus of het bruikbaar was/is kan ik je niet vertellen.
 

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
Wat me opvalt dat er veel terpentine gebruikt wordt. Het gaat ook meest over betonvloeren.
Er wordt wel aangegeven dat het afhankelijk is van de temperatuur.
Voor een badkamermeubel zou ik de olie liever verdunnen met een beetje terpentijn.(dennengeur) Jammer genoeg kan ik uit de gebruiksaanwijzing niet opmaken of deze olie zich daarmee verdraagt.
Het is trouwens wel grappig als je onderhoudsmiddelen haalt voor een leisteen vloer of een geoliede houten vloer blijkt dat je bepaalde zeepachtige producten voor beide kan gebruiken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Oxaanolie op hout ?

Ik heb er wel een hele grote betonvloer eens mee ingesmeert maar ik ken de toepassing op hout helaas niet...

Wel een goede vraag van de klant trouwens, dit zal je gelijk bij een punt brengen waar meer houtbewerkers tegen aan lopen -> Je werkt een badkamermeubel al jaren af met product A , nu vraagt de klant opeens product B....... Wat ga je doen ? Klant overtuigen van product A want dat is een bekend geheel of ga je je eerst goed verdiepen in product B en kom je later terug met een advies naar de klant.....

Hou je ons op de hoogte ?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dank voor alle reacties tot dusver.

Wel een goede vraag van de klant trouwens, dit zal je gelijk bij een punt brengen waar meer houtbewerkers tegen aan lopen -> Je werkt een badkamermeubel al jaren af met product A , nu vraagt de klant opeens product B....... Wat ga je doen ? Klant overtuigen van product A want dat is een bekend geheel of ga je je eerst goed verdiepen in product B en kom je later terug met een advies naar de klant.....

Ik sta altijd open voor nieuwe ideeën en andere inzichten. Omdat ik nog niet eerder van het product gehoord had, ben ik er open ingestapt. Ben vooral ook benieuwd naar zaken als geur etc. Het meubel komt op de slaapkamer en het moet niet zo zijn dat de klant de eerste week high wordt van de dampen van oxaanolie (voor zover van toepassing...).

Hou je ons op de hoogte ?

Ik spring zo op de fiets naar de klant (bedrijfsauto is besteld...:eek:) en dan ga ik het met hem bespreken. Wordt vervolgd...
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Met de klant nog even gesproken over de oxaan-olie. Grappige was dat hij het juist weer niet kende als toepassing voor het veredelen van beton- en natuursteen. Hij gebruikte het vroeger altijd om hout mee te bewerken.

Hij heeft "ergens" nog een restant in een blik staan en gaat ernaar op zoek. Ben benieuwd naar de inhoud (lees: de samenstelling) ervan. Nu maar hopen dat het blik gevonden wordt...
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Hij heeft "ergens" nog een restant in een blik staan en gaat ernaar op zoek. Ben benieuwd naar de inhoud (lees: de samenstelling) ervan. Nu maar hopen dat het blik gevonden wordt...

Was al bang dat het topic een beetje een stille dood zou sterven... komt de klant toch nog met het blik op de proppen ! :)

Helaas leid ik nergens uit af of hier ook daadwerkelijk sprake is van oxaan-olie, maar wellicht kan het web en/of iemand hier a.d.h.v. de foto's uitsluitsel geven.

20150222_154736.jpg __ 20150222_154845.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.