Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Oxaanolie voor eiken badkamermeubel

Goedenavond forumleden,

Ik heb een opdracht gekregen voor het maken van een complete op maat gemaakte slaapkamer-inrichting. Een leuke klus !! Onderdeel van de inrichting is een wastafelmeubel waarop een design waskom komt met dito kraan.

De opdrachtgever wilde voor de afwerking weten of ik ook oxaanolie ging gebruiken. Het huidige meubel (massief hout, tenminste 25 jaar oud...) is daarmee behandeld en is nog altijd goed.

Ik had nog nooit van oxaanolie gehoord. De zoekfunctie hier laat ook geen resultaten zien.

Wie kan mij meer vertellen over oxaanolie, de voor- en de (eventuele) nadelen ervan? Is het ook geschikt voor verwerking op massief eikenhout?

Hoor graag !
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Ekko
    ik ken het van vroeger, mijn vader gebruikte het om ongeglazuurde plavuizen te behandelen .
    in mijn herinnering was er weinig na behandeling nodig.

Menno

ik ken het van vroeger, mijn vader gebruikte het om ongeglazuurde plavuizen te behandelen .
    Op het web vind ik inderdaad ook behandeling van plavuizen, beton etc. Maar ook van hout... Ben benieuwd of er meer reacties op komen.
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Ik ken oxaanolie ook alleen voor het behandelen van steen achtige producten. Misschien moet je nog eens met je opdrachtgever in conclaaf wat hij graag wil. Heb je ervaring met lijnolie, tung olie en hardwax olie? Ze maken het eiken, zeker op den duur, allemaal wat gelig. En alle eiken is niet hetzelfde! Zijn proefstukjes een idee?

jaap

Volgens mij is het Oxan olie - zo'n 15 jaar geleden werd dat volgens mij op een charterschip waar ik toen bemanning op was gebruikt voor de zijzwaarden (20 cm dik tropisch hardhout). Het was een dikke, glimmende laag. Het hout had verder geen bescherming nodig, eigenlijk, dus of het bruikbaar was/is kan ik je niet vertellen.

Op internet vind ik wel oxanolie.
    Lijkt qau samenstelling op oxaanolie.
    Of het ook echt vergelijkbaar is is niet goed te zien.
    Tik in google oxanolie in en je krijgt een hele lijst

Wat me opvalt dat er veel terpentine gebruikt wordt. Het gaat ook meest over betonvloeren.
    Er wordt wel aangegeven dat het afhankelijk is van de temperatuur.
    Voor een badkamermeubel zou ik de olie liever verdunnen met een beetje terpentijn.(dennengeur) Jammer genoeg kan ik uit de gebruiksaanwijzing niet opmaken of deze olie zich daarmee verdraagt.
    Het is trouwens wel grappig als je onderhoudsmiddelen haalt voor een leisteen vloer of een geoliede houten vloer blijkt dat je bepaalde zeepachtige producten voor beide kan gebruiken.

Oxaanolie:
    http://www.kersbergen.nl/impregneren...oxaanolie-aqua
    Voor meer informatie kan met dat bedrijf contact opgenomen worden.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Oxaanolie op hout ?

Ik heb er wel een hele grote betonvloer eens mee ingesmeert maar ik ken de toepassing op hout helaas niet...

Wel een goede vraag van de klant trouwens, dit zal je gelijk bij een punt brengen waar meer houtbewerkers tegen aan lopen -> Je werkt een badkamermeubel al jaren af met product A , nu vraagt de klant opeens product B....... Wat ga je doen ? Klant overtuigen van product A want dat is een bekend geheel of ga je je eerst goed verdiepen in product B en kom je later terug met een advies naar de klant.....

Hou je ons op de hoogte ?
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Forum Rechten