flexibele geleider/liniaal

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik weet echt niet hoe ik dit ding moet noemen (in het filmpje noemen ze het een bogenliniaal maar ik vindt alleen maar stukken rubber zonder die schroefgaten om hem vast te zetten) het ziet er reuze handig uit en ik zou er graag één hebben
Heeft iemand enig idee waar ik deze kan kopen ?
Hij wordt overigens gebruikt in dit hammer filmpje http://www.hammer-houtbewerking.nl/nl-nl/video/hammer-c3-31.html vanaf 8.43 ongeveer

bogenliniaal.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nou jaaaaaaaaaaaaa..... ik heb me eigen een bult gezocht, ook bij baptist
Bedankt !!

ik wacht nog even met bestellen, wellicht komen er nog andere bruikbare tips tegen (een beetje vergelijken kan geen kwaad toch)
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Toxiq
bij een schilder kunst tekenwinkel
is dan wel zonder schroef gaatjes
Menno
 

WR1944

Oud hout
In de scheepsbouw werden deze stroken ook gebruikt. Ze waren dan wel dunner en van plexiglas, een 5 tot 10 mm breed. Dat waren de strooklatten om de rondingen van de scheepsromp strokend te kunnen tekenen. Maar toen kwam de computer met CAD en werden die stroken nostalgie. Met loden gewichten en een pootje werden de latten in de gewenste vorm gebogen en kon de tekenpen er langs.

Strooklat.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
die van axminster kunnen niet vastgeschroefd worden en CMT, die rekenen we de hoofdprijs...
Ik denk dat het die van baptist wordt, die is vriendelijk geprijst (voor een stuk rubber :))
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Felder heeft er ook op haar webshop, als ik een boog wil tekenen dan neem ik of maak ik een beuken lat van rond de 5 mm dik. Daarmee kan je ook gladde en geleidelijke bogen tekenen.
Maar dat kan niet rechtstreeks dienen voor als geleider voor frezen, ik heb de stap nooit durven zetten naar die rubberen bogen. Die zijn erg duur en ik ben bang dat de geleider van de bovenfrees er in kan drukken. Iemand werkelijk ervaring mee?
 
A

Athanor

Guest
Ja, ik heb de geleider bij Baptist besteld en gebruikt voor het frezen van de boog voor de ovale tafel die ik het voorjaar heb gemaakt. Ik heb deze gebruikt voor het maken van de mal, waarmee ik het uiteindelijke freeswerk aan het tafelblad heb gedaan. De oplossing beviel mij goed, het werk aan de mal kan wat omzichtiger gebeuren en met de mal kan wat steviger werk aan het tafelblad worden verricht. Ik zou delicaat werk niet rechstreeks met de flexibele lineaal maken, vorig jaar al eens wat problemen met een MDF mal gehad waar het lagertje van de kopieerfrees zich invrat.....


Fons


image.jpg

image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.