Felder "dado" groef frees systeem

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik had beloofd om het systeem in beeld te zetten zodra ik het weer gebruikte want er is bijna niets over te vinden online.
Dus bij Felder en Hammer paneelzagen kan je in optie (enkel fabrieks-geïnstalleerd denk ik) een as nemen waarmee je een verstelbare groevenfrees op kan gebruiken.
In de VS zie je ze vaak dado stacks gebruiken, een soort van stapel speciale zaagbladen waarmee je brede groeven mee kan zagen, maar dat systeem is in Europa niet toegestaan. Dat komt doordat de zaagbladen binnen X aantal seconden moeten stoppen, en dus hevig geremd worden. Bij een dado stack zouden sommige van die bladen of de ganse stapel onderling kunnen verschuiven maar ook genoeg wringkracht uitzetten op de moer die ze aan de as vastzet, en die dus losdraaien.

Felder heeft hiervoor een oplossing gevonden die het veilig en legaal maakt om groeven te frezen op een zaagtafel. Rond de as zitten twee stangen die door de frees of zaagblad steken waardoor deze niet kan doordraaien op de as, maar ook de bout aan het uiteinde van de as kan niet door het bruusk remmen loskomen. De schroefdraad op die bouten is altijd links om te voorkomen dat die los zou draaien bij het opstarten, maar hier met een zwaar gereedschap dat snel moet stoppen heb je de kans dat deze los draait bij het stoppen. Hier zit de flens die tussen de bout en zaagblad/frees zit ook vast op de as zoals bij freestafels waardoor deze green wringkracht kan doorgeven naar de bout.


Opstellen van de frees:

Om de frees te gebruiken moet het zaagblad eraf, het zwarte deksel plaat, het spouwmes en de schijf die op de as zit. Daarna plaats je een houten deksel plaat erop die van beuken multiplex gemaakt is. deze moet je bij het eerste gebruik doorfrezen door de frees draaiend naar boven te doen gaan.
Daarna plaats je de twee helften van de frezen erop met de nodige tussenringen om de gewenste breedte te behalen, en dit allemaal zet je vast met een speciale flens en langere bout. De mijne kan van 12-20mm gaan, maar er is ook één van 6,3 tot 12mm.
Er zijn gewoonlijk 2 à 3 aanpassingen nodig om de exacte breedte te behalen, voordat je kan beginnen frezen moet je rekenen op minstens 10-15 minuten instellen tenzij je vaak dezelfde breedtes moet frezen en dan ergens opschrijft welke ringen je moet zetten.

Gebruik:

Felder is slim geweest om de rechterkant van de frees op ongeveer -15mm te zetten van de parallelgeleider ten opzichte van het zaagblad. Wil je dus een groef frezen op 100mm van de boord dan zet je de parallelgeleider op 115mm. In de werkelijkheid is het dichter bij 14,5mm dus moet je de geleider een halve mm meer naar links schuiven.
De maat op de afkortarm is steeds verschillend want die hangt af van de breedte van de frees.
Je mag NIET door het materiaal frezen, dus hoger dan het materiaal. En ook NIET met de frees onder een hoek werken, enkel recht op 90 graden.
Ook de hoogte is beperkt maar dat weet ik even niet meer vanbuiten, de Felder handleiding is zeer compleet en er is goed uitgelegd wat kan en wat niet kan.

Waarom?

Er is gewoonweg geen andere machine buiten een cnc frees die groeven kan frezen op zulke afstanden van de boord, en met het gemak en precisie van een paneelzaag.
het enige alternatief was met de bovenfrees of bovenfreestafel, maar daar heb je problemen met de niet instelbaarheid van de breedte, en het veel te lange instelwerk bij serie werk. Wil ik één groef frezen op 20cm van een boord dan ga ik zeker de bovenfrees nemen en het in 2-3 gangen doen, maar als je tientallen groeven moet maken dan is dit systeem zeer interessant.
Hiervoor had ik zulke constructies gemaakt met domino's, maar dit gaat bij serie werk toch sneller en het is ook preciezer. De constructie is ook veel steviger en je gebruikt geen schroeven of nagels.

Voordelen:
-Staat je toe om andere/meer methodes te gebruiken bij het maken van meubels, die zonder dit systeem niet betrouwbaar of snel genoeg waren om productief te zijn.
-Staat je toe om zeer precies groeven te maken zonder uitbreeksel.
-Kan samen met de afkortarm gebruikt worden als pennenbank, al heb ik dit nog nooit gedaan.

Nadelen:
-het opstellen neemt tijd in waardoor je het niet zo vaak gebruikt terwijl het juist vaak handig zou zijn.
-De frezen zijn aan de dure kant, maar ze zijn met wisselmessen en ze kunnen in theorie ook gebruikt worden op een gewone freesbank.
-Panelen of werkstukken moeten mooi plat zijn of aangedrukt tegen het oppervlak om aan een egale diepte te kunnen frezen

De optie om het gebruik toe te staan van deze frezen op je machine is eerlijk geprijsd ivm de totaal prijs van de machines, ik raad het dus zeker aan ook al denk je niet meteen dit nodig te hebben.

Timothy
 
A

Athanor

Guest
Mooi verslag van deze optie! Ik heb vorig jaar op mijn Hammer groeven gezaagd voor het blokrooster dat ik voor een sleepboot heb gemaakt. Ik heb toen een set van Stehle gebruikt, moest deze echter zelf voorzien van de gaten voor de meenemers op de as.

Wil je dat ik de links/foto's en youtube filmpje in je topic toevoeg? Ik heb ook een filmpje over het zagen van pennen.

Fons
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wil je dat ik de links/foto's en youtube filmpje in je topic toevoeg? Ik heb ook een filmpje over het zagen van pennen.

Fons

Ja hoor, doe maar. Ik herinner mij dat rooster maar wist niet dat het hiermee gemaakt was.
Alle info over dit systeem is welkom, er is namelijk weinig te vinden over het systeem online. Ik kon geen andere film erover vinden dan in een algemene film van Felder over een combiné waar ze onder andere toonden hoe het te monteren.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Hallo Timothy,

Een mooi en duidelijk filmpje. Bedankt daarvoor.
Je kunt de optie ook later (laten) inbouwen. Ik heb een Felder zaag-/frees en de as laten vervangen door een as waar deze frezen op passen.

Mvg.
Martie
 
A

Athanor

Guest
Hierbij dan een tweetal filmpjes over het gebruik van de frees op de zaagas. Voor de kepen van het blokrooster heb ik een afzonderlijk hulpstuk op de roltafel gemaakt om de spatiering van de kepen goed te regelen. In het tweede filmpje zie je op 40 sec. het frezen van pennen aan de poten voor de ovale tafel.

Fons



 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
950
Riemst
Mooi!
Het lijkt me inderdaad een fijn systeem om met plaatmateriaal snel stevige verbindingen te maken.
Je haalt de vergelijking aan met domino's. Is een plaat-in-groef verbinding even sterk als met lammelo's of domino?
Trouwens erg mooie machine!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk dat lamellen of domino's sterk genoeg zijn, maar dit is volgens mij veel sterker. Hier is de verbinding even sterk als het materiaal zelf en dit over de ganse lengte, bij lamellen is de verbinding even sterk als de lamello zelf en dit enkel waar er ééntje is.

Maar ik gebruik het vooral voor het gemak, eens goed ingesteld kan je grote series maken die steeds exact hetzelfde zijn.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
ook goed te gebruiken voor...

zelf gebruik ik dit ook; heb geen 'mooi' voorbeeld bij de hand maar bijv. voor het maken van laden is dit heel bruikbaar, zeker bij wat grotere aantallen (je hebt hiervoor een eenvoudige 'mal' nodig; stukje resthout en een deuvel is al voldoende)

afb1.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik was gisteren weer aan het frezen hiermee en ik stoorde mij aan het feit dat het afstellen van de parallelgeleider nogal omslachtig was. Minimum 3-4 tests zijn nodig bij iedere her-instelling om de afstand exact juist te krijgen.
Ik moest namelijk groeven maken op 14 verschillende afstanden op een 20-tal platen, dan ben je tientallen minuten bezig met afstellen en rekenen. Plus een hele berg aan teststukken.
Toen kreeg ik een idee zo eenvoudig dat ik me ervoor schaam dat ik het niet eerder gedaan heb!
Gewoon een lat maken die exact het verschil opvult, ik wist dat het ergens tussen 14 en 15mm lag dus heb ik een lat zitten schaven totdat ze exact de spatie opvulde. Wat uiteindelijk 14,3mm is.
Wil ik bijvoorbeeld een groef maken op 70mm van de boord, dan leg ik die lat tegen de aanslag en stel die af tot ik 70mm aflees langs de lat, gedaan met rekenen en bijstellen!

P1000281.jpg
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Benchwork,

IK heb een vraag. Welke groeffrees gebruik je precies? En kan je hem ook gebruiken in je freesmachine of past dat niet?

Bedankt!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Benchwork,

IK heb een vraag. Welke groeffrees gebruik je precies? En kan je hem ook gebruiken in je freesmachine of past dat niet?

Bedankt!

Sorry voor de late reactie, ik zie dit nu pas.
Ik gebruik de speciale frezen van Felder
Die hebben gaten die passen op de pennen die langs de as uitsteken. Het asgat is 30mm dus deze passen ook op een freesmachine met asgat 30.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Sorry voor de late reactie, ik zie dit nu pas.
Ik gebruik de speciale frezen van Felder
Die hebben gaten die passen op de pennen die langs de as uitsteken. Het asgat is 30mm dus deze passen ook op een freesmachine met asgat 30.

Alsnog dank voor je reactie. De link werkt niet. Maar je bedoeld deze toch: Verstelbare groeffrees, WPL-HW.
Ik ben me aan het orienteren voor een Hammer B3. En vraag me welke opties de aanschaf waard zijn. want het kost allemaal wel echt geld. 670 euro voor alleen een groefzaag vind ik wat te veel voor een hobbyst. Zie nu ook dat er ook niet verstelbare groeffrezen zijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ja de nieuwe Felder webshop is sterk verbeterd maar je kan niet meer linken naar pagina's.
Je moet zoeken onder "zagen" en dan "sleuf en groefzagen" daar heb je inderdaad ook niet-verstelbare die ook op normale assen werken.
Maar voor de verstelbare frezen moet je de speciale as hebben, ik denk dat dat een optie was van "amper" €150, dus zeker erbij nemen ook al denk je niet meteen dit nodig te hebben.

De frezen zijn erg duur, zeker voor hobby gebruik niet makkelijk goed te praten. Ze profiteren er waarschijnlijk een beetje van, maar ze kunnen ook dienen op de freesmachine ook al zijn ze aan de grote kant.
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Leuke topic! Ik heb me altijd afgevraagd waarom die amerikanen zo zot zijn van hun 'dado'? Maar inderdaad, als je veel groeven op grote afstand moet doen is het inderdaad handig...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.