maken metalen schaaf

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Hallo Allemaal,

ik heb laatst besloten een schaaf af te maken waar ik in 2010 al eens aan was begonnen. Aangezien ik destijds met een paar dingen niet tevreden was ben ik in 2013 opnieuw begonnen met een vergelijkbare schaaf, maar heb de originele schaaf nooit weggegooid. De schaaf uit 2013 (zie filmpje) heb ik vrij vlot (paar maande) klaar gemaakt en bevalt goed. Er zitten toch al heel wat uurtjes in de schaaf uit 2010, dus ik ga hem toch af maken. Dat ruimt ook op en ik heb de laatste tijd al heel wat gereedschap opgeruimd. De komende maanden plaats ik filmpjes die de vooruitgang tonen. Ik denk eigenlijk dat ik nog wel een half jaar of zo bezig zal zijn, maar misschien dat ik in de kerstvakantie een mooie slag kan slaan.


groeten,
Jan Anton

---
www.kosterplanes.com
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja nu doet ie het. Eindigde abrupt. Mooie schaven trouwens. Zelf denk ik ook na over het maken van een schaaf met zwaluwstaarten. Ik heb nu twee vragen is de zool van rvs? En wat voor probleem kreeg je met het klinken van het messing.
 
Laatst bewerkt:

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
beste Wim,

de zool is gewoon van staal, niet RVS. Ik heb daarvoor en daarna andere gezwaluwstaarte schaven gemaakt, zonder probleem. Bij deze schaaf had ik de tweede schuinte (de magische stap van zwaluwstaarten in metaal) aan het staal gevijld. Het messing moet dan dus meer vervormen dan het staal. Echter, messing is best bros en laat zich minder vervormen dan staal. Vandaar dat er op twee plekken wat messing uit brak. Erg jammer, en daarom was ik er destijds ook mee gestopt. Maar ik vind het toch een mooi ding en je ziet er eigenlijk niks van, behalve aan de onderkant uiteraard. Ik ga binnenkort de twee plekken waar wat messing uit brak opvullen met een mengsel van messing vijlsel en epoxy. Heb dit laatst uitgeprobeerd en het werkt aardig, beter dan niks zeg maar.

groeten
Jan Anton

---
www.kosterplanes.com
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je doet het in het filmpje bijna af als afval...
wat een pracht!
ik ben benieuwd naar het vervolg.
Ik neem aan dat je mijn opmerking bedoelde: filmpje eindigt abrupt. Soms gebruik ik wel eens te weinig woorden. Juist omdat de kwaliteit van dit filmpje zo mooi opgenomen in verbaasde ik me over dit einde. Ik onderschrijf jouw laatste twee zinnen volledig

Groet,
WIm
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja, mooie cliffhanger!

Wat betreft de schroef, natuurlijk is die knop mooi, maar ik zou toch twijfelen om er M8 van te maken. Dat is namelijk een beetje iel. Het mooiste hiervoor is zogenaamde trapezium schroefdraad (ACME), maar ja, zie daar maar tappen en snijplaten voor te vinden met een leuk prijsje. Gewone schroefdraad heeft op den duur het nadeel dat het sneller slijt.
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Ik neem aan dat je mijn opmerking bedoelde: filmpje eindigt abrupt. Soms gebruik ik wel eens te weinig woorden. Juist omdat de kwaliteit van dit filmpje zo mooi opgenomen in verbaasde ik me over dit einde. Ik onderschrijf jouw laatste twee zinnen volledig

Groet,
WIm

Ik bedoelde Jan Anton die in het filmpje zegt aangeeft dat zowel de schaaf als het messing knopje "afval" zijn waarmee hij nu toch een schaaf maakt. ik denk dan bij mezelf: "had ik maar zulk prachtig afval" :)
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ja, ik bedoelde inderdaad de schaaf en het knopje. Ik heb het altijd zuur gevonden dat er iets uit het messing sprong, al is het maar aan de onderkant. Er gaan natuurlijk vaker kleine dingen mis, maar dit was voor mij destijds genoeg om opnieuw te beginnen. Tijd heelt alle wonden en ik ben inmiddels blij dat de schaaf (en het nog oudere knopje) altijd heb bewaard.

Wat het knopje betreft (heeft inmiddels al m8...), ik ga het toch iets anders doen. In plaats van een beweegbare dekbeitel met knopje, zet ik er gewoon een vast bruggetje in waaronder de wig (die ook een soort handgreep is) de beitel vastklemt. Zo heb ik dat ook bij de andere schaaf uit het filmpje en dat bevalt ook goed.

groeten,
Jan Anton
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Hallo allemaal,

eindelijk is de schaaf klaar! Bij dezen een videootje. Ik ga nog een andere beitel maken (de beitel in de video hoort bij een andere schaaf), misschien nog deze vakantie.

groeten,
Jan Anton

---
www.kosterplanes.com
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat is een prachtige schaaf geworden. Echt een kunstobject!

Maar hoe schaaft zij eigenlijk? Mis je geen goede greep aan de achterkant?

Groeten, Raymond
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Bij dezen nog een filmpje waarin ik een stukje aan het schaven ben. @Raymond: ik hou de schaaf vast bij de bolling van de wig en dat bevalt me goed, al was het even wennen. Dat is ook de reden dat ik voor een wig heb gekozen i.p.v. alleen een schroefje om de beitel te klemmen: ik wilde de wig gebruiken om het vasthouden te vergemakkelijken.

groeten,
jan anton

---
www.kosterplanes.com
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.