Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

maken metalen schaaf

Hallo Allemaal,

ik heb laatst besloten een schaaf af te maken waar ik in 2010 al eens aan was begonnen. Aangezien ik destijds met een paar dingen niet tevreden was ben ik in 2013 opnieuw begonnen met een vergelijkbare schaaf, maar heb de originele schaaf nooit weggegooid. De schaaf uit 2013 (zie filmpje) heb ik vrij vlot (paar maande) klaar gemaakt en bevalt goed. Er zitten toch al heel wat uurtjes in de schaaf uit 2010, dus ik ga hem toch af maken. Dat ruimt ook op en ik heb de laatste tijd al heel wat gereedschap opgeruimd. De komende maanden plaats ik filmpjes die de vooruitgang tonen. Ik denk eigenlijk dat ik nog wel een half jaar of zo bezig zal zijn, maar misschien dat ik in de kerstvakantie een mooie slag kan slaan.

groeten,
    Jan Anton

---
    www.kosterplanes.com

Jan de video is privé.

ah, stom. Zou nu verholpen moeten zijn.

groeten,
    Jan Anton

---
    www.kosterplanes.com

Dat zijn een paar mooie schaven die je gemaakt hebt!

Ik ga dit draadje met belangstelling volgen

Ja nu doet ie het. Eindigde abrupt. Mooie schaven trouwens. Zelf denk ik ook na over het maken van een schaaf met zwaluwstaarten. Ik heb nu twee vragen is de zool van rvs? En wat voor probleem kreeg je met het klinken van het messing.
    Laatst gewijzigd door Wim Kluck; 09-11-14 om 07:32.

beste Wim,

de zool is gewoon van staal, niet RVS. Ik heb daarvoor en daarna andere gezwaluwstaarte schaven gemaakt, zonder probleem. Bij deze schaaf had ik de tweede schuinte (de magische stap van zwaluwstaarten in metaal) aan het staal gevijld. Het messing moet dan dus meer vervormen dan het staal. Echter, messing is best bros en laat zich minder vervormen dan staal. Vandaar dat er op twee plekken wat messing uit brak. Erg jammer, en daarom was ik er destijds ook mee gestopt. Maar ik vind het toch een mooi ding en je ziet er eigenlijk niks van, behalve aan de onderkant uiteraard. Ik ga binnenkort de twee plekken waar wat messing uit brak opvullen met een mengsel van messing vijlsel en epoxy. Heb dit laatst uitgeprobeerd en het werkt aardig, beter dan niks zeg maar.

groeten
    Jan Anton

---
    www.kosterplanes.com

Je doet het in het filmpje bijna af als afval...
    wat een pracht!
    ik ben benieuwd naar het vervolg.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bruin Bekijk Berichten
    Je doet het in het filmpje bijna af als afval...
    wat een pracht!
    ik ben benieuwd naar het vervolg.
    Ik neem aan dat je mijn opmerking bedoelde: filmpje eindigt abrupt. Soms gebruik ik wel eens te weinig woorden. Juist omdat de kwaliteit van dit filmpje zo mooi opgenomen in verbaasde ik me over dit einde. Ik onderschrijf jouw laatste twee zinnen volledig

Groet,
    WIm

Ja, mooie cliffhanger!

Wat betreft de schroef, natuurlijk is die knop mooi, maar ik zou toch twijfelen om er M8 van te maken. Dat is namelijk een beetje iel. Het mooiste hiervoor is zogenaamde trapezium schroefdraad (ACME), maar ja, zie daar maar tappen en snijplaten voor te vinden met een leuk prijsje. Gewone schroefdraad heeft op den duur het nadeel dat het sneller slijt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Ik neem aan dat je mijn opmerking bedoelde: filmpje eindigt abrupt. Soms gebruik ik wel eens te weinig woorden. Juist omdat de kwaliteit van dit filmpje zo mooi opgenomen in verbaasde ik me over dit einde. Ik onderschrijf jouw laatste twee zinnen volledig

Groet,
    WIm
    Ik bedoelde Jan Anton die in het filmpje zegt aangeeft dat zowel de schaaf als het messing knopje "afval" zijn waarmee hij nu toch een schaaf maakt. ik denk dan bij mezelf: "had ik maar zulk prachtig afval"

Forum Rechten