welke dikte hout en isoleren

surf

Nieuw lid
7 nov 2014
2
0
Beste Mensen,

Ik ben zowel nieuw op dit forum en een nieuwe ontdekker van houtbewerking, ga hier lekker komende maanden mee aan de slag.

Maar mijn zakelijke project durf ik zeker niet aan en laat het een timmerman uitvoeren, toch wil ik graag dingen begrijpen en zeker weten dat ik de juiste keuze maak en graag jullie uitleg/advies.

Ik woon in italie en heb daar een agriturismo (appartementen & mini camping).

Nu wil ik op de camping een 2-tal blokhutten neerzetten.
Mijn vraag is wat isoleert beter tegen de WARMTE ; Dik hout nemen (enkel wandig) van bv 8 a 9 cm dik of dubbel wandig met isolatie er tussen (houtskelet) bv 3 cm hout + isoltie +binnen aftimmeren.

Hoor graag van u,


Groeten en alvast bedankt,

Surf
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Houtskeletbouw met isolatie isoleert naar mijn weten beter dan enkelwandig hout. Je kan bijvoorbeeld een frame maken van 44*69 balken, opvullen met glaswol, de juiste damp open en damp dichte folies toepassen (google voor de zekerheid even welke aan de buitenzijde en welke aan de binnenzijde moet) en vervolgens aan de buitenkant aftimmeren met rabatdelen en de binnenkant met gipsplaat. Dat glaswol óók geluid isoleert is dan mooi meegenomen dacht ik zo.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het probleem met isolatie is dat het geen thermische inertie heeft, je moet dus de binnentemperatuur kunstmatig op peil houden, verwarmen in de winter en koelen in de zomer.
Het kan in ieder geval geen kwaad om schaduw van bv bomen op de hutten te hebben, een stenen vloer rechtstreeks op de ondergrond en geen openingen naar het zuiden. En waarom niet een vegetaal dak.
Ik gok dat dikke houten wanden meer inertie hebben, en het dus langer koel gaan houden. Alle recente geïsoleerde woningen die ik ken zijn in de zomer onleefbaar warm voor mij omdat ik gewoon ben aan oude huizen die het hele jaar koel zijn.
 

Houtactief

Actieve deelnemer
19 feb 2012
30
0
Wat beter is weet ik niet...ik kan me echter wel goed voorstellen dat werken met bijvoorbeeld een dubbel dak goed kan werken. De bovenste laag zorgt dan voor schaduw op het onderste dak. Omdat het tussen de lagen kan ventileren wordt de warme straling grotendeels afgevoerd.

Wat betreft de folies is het in Nederland makkelijk, warme lucht bevat meer vocht dan koude lucht. Om te voorkomen dat je dauwpunt in de isolatie zit passen wij dus dampdicht folie toe aan de binnenkant en dampopen folie aan de buitenkant.
Wellicht werkt het goed om het schaduweffect ook bij de wanden toe te passen door dikke latten toe te passen tussen je binnenblad en je buitenblad. Wellicht dat deze extra ventilatie zorgt dat de warmte afgevoerd wordt voordat het je binnenblad bereikt.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Hsb met osolatie werkt beter, massa van massief is veel te klein om warmtebuffering te geven. Wil je dat wel dan moet je traditioneel bouwen met zware materialen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.