Ontwerpen van een zelfbouw Knife Making Grinder (KMG)

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Momenteel ben ik bezig met het ontwerpen van een speciaal type slijp/schuurmachine die veel gebruikt wordt voor messenmakers.
Ik heb het plan al lang ergens in mijn achterhoofd gehad en heb ook veel gelezen op het internet over het onderwerp. Vandaag ben ik dan eindelijk bezig geweest met het daadwerkelijke ontwerpen.

Het is slechts een eerste opzet. Eerst heb ik de motor geselecteerd waarvan gelukkig een maatschets online stond. De ophanging van de aangedreven as is vrij rechttoe rechtaan maar behoeft nog wel wat aandacht. In de eerste instantie wilde ik de rollen zelf maken van nylon, maar heb ondertussen een adres gevonden in de UK dat complete sets rollen verkoopt met de lagers en dergelijke erbij. Dat zal me toch erg veel werk en gedoe gaan schelen.

Zie hieronder voor wat plaatjes voor een eerste indruk.

Wordt vervolgt...

Totaalplaatje 1.jpg

Detailplaatje.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik denk dat je een bandschuurmachine wilt maken Wilco, speciaal voor het slijpen van messen? Ik heb lang geleden er eentje gemaakt voor een schoenmaker, die was uiteindelijk zo zwaar en degelijk dat hij het nog steeds moet doen, of de schoenmaker heeft er een deel van zijn pensioen mee betaald ;).

Met welke grid banden wil je gaan werken? Ik kocht vorig jaar in Engeland een Sorby handslijper met banden van 600, 1200 en 3000 grit. De laatste 2 geven een prima staal oppervlak, niet zo spiegelend als een gelapped en ook niet zo vlak maar ik gebruik het ding met veel plezier voor het slijpen. Ben benieuwd hoe jou project er uit gaat zien.

jaap

ps wordt het zoiets?

grinder4.jpg
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik denk dat je een bandschuurmachine wilt maken Wilco, speciaal voor het slijpen van messen? Ik heb lang geleden er eentje gemaakt voor een schoenmaker, die was uiteindelijk zo zwaar en degelijk dat hij het nog steeds moet doen, of de schoenmaker heeft er een deel van zijn pensioen mee betaald ;).

Met welke grid banden wil je gaan werken? Ik kocht vorig jaar in Engeland een Sorby handslijper met banden van 600, 1200 en 3000 grit. De laatste 2 geven een prima staal oppervlak, niet zo spiegelend als een gelapped en ook niet zo vlak maar ik gebruik het ding met veel plezier voor het slijpen. Ben benieuwd hoe jou project er uit gaat zien.

Jaap,

Meer zoiets: http://www.cnccookbook.com/img/OthersProjects/Knives/grinders/kmg-10.jpg

Het is niet in de eerste instantie bedoeld om gereedschappen scherp te slijpen, maar meer zoals HenkVerhaar zegt om het lemmet van messen en dergelijke compleet te vormen uit staal.

De apparaten hebben ook diverse opstelmogelijkheden:
http://www.cnccookbook.com/img/OthersProjects/Knives/grinders/kmg-sba4.jpg

In dit filmpje zie je er een in actie: https://www.youtube.com/watch?v=DQUxFFON5Lo
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Kleine spraakverwarring, maar ik ben van huis uit een werktuigbouwer en slijpen is voor mij een bewerking om materiaal af te nemen. Een krukas wordt ook geslepen en daar zitten geen scherpe kanten aan, excuses daarvoor.


jaap
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kleine spraakverwarring, maar ik ben van huis uit een werktuigbouwer en slijpen is voor mij een bewerking om materiaal af te nemen. Een krukas wordt ook geslepen en daar zitten geen scherpe kanten aan, excuses daarvoor.

Maar dat slijpen van die krukas is toch niet het vormen vanuit een massief blok metaal? Het slijpen dat jij bedoeld is toch een 'eindafwerking' om eea op de juiste maten te krijgen?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Maar dat slijpen van die krukas is toch niet het vormen vanuit een massief blok metaal? Het slijpen dat jij bedoeld is toch een 'eindafwerking' om eea op de juiste maten te krijgen?
Je bedoeld slijpen om een beter oppervlak te krijgen voor b.v. glijlagers. Maar slijpen doe je ook als het oppervlak al behandeld, b.v. gehard is, maar je kunt ook slijpen op snel materiaal te verwijderen, zoals b.v. afbraam en doorslijpschijven.

Ik ben het wel eens met je over het mes, het metalen deel is prachtig gemaakt. Maar wat een indrukwekkend mooie werkplaats uitrusting en vakman. Het heeft ook een interessant filmpje over het slijpen.


jaap
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Mooi ontwerp Wilco,

Toevallig ben ik met een vergelijkbaar project bezig. Op messenforum.nl vind je een hele boel info over het zelf bouwen van een dergelijke machine.

Ga je de overbrenging van machine naar aandrijfpoelie via v-snaar doen? Ik ga voor een 1.5kw driefasen elektromotor van 2800rpm welke ik vervolgens regel met een frequentieregelaar. Zo drijf ik het wiel direct aan.

Welke site in de UK haal je je onderdelen? Ben zelf op zoek naar centreerwiel, of hoe dat dan mag heten. Geprobeerd om van teflon wat te draaien maar viel nog niet mee, blijven oefenen..
 

piefon

Nieuw lid
3 jul 2011
20
0
John Heisz is op het moment ook bezig met zoiets te bouwen, hij heeft hier al twee filmpjes van gepost op youtube:

Wellicht heb je hier ook iets aan.
 

piefon

Nieuw lid
3 jul 2011
20
0
En een nieuw filmpje ervan, waarbij hij het grote wiel vervangen heeft door twee kleine. Op deze manier is het beter te vergelijken met wat jij wil bereiken.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Interessante links Piefon! Zijn dat nu MDF wielen? Qua budget zou me dat erg goed uitkomen ;-) Allen bij het natslijpen lijkt me dat dan weer een minder goed idee.
Het project ligt momenteel wat stil, teveel andere dingen die er tussendoor fietsen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mooi ontwerp Wilco,

Toevallig ben ik met een vergelijkbaar project bezig. Op messenforum.nl vind je een hele boel info over het zelf bouwen van een dergelijke machine.

Ga je de overbrenging van machine naar aandrijfpoelie via v-snaar doen? Ik ga voor een 1.5kw driefasen elektromotor van 2800rpm welke ik vervolgens regel met een frequentieregelaar. Zo drijf ik het wiel direct aan.

Welke site in de UK haal je je onderdelen? Ben zelf op zoek naar centreerwiel, of hoe dat dan mag heten. Geprobeerd om van teflon wat te draaien maar viel nog niet mee, blijven oefenen..


HIer haal ik mijn drijfwielen en contactwiel vandaan: http://downlandengineeringservices.com/belt_grinders/
Ze hebben een 10" contactwiel met vlak rubber en 12mm as met lagers, die staat niet op hun website maar verkopen ze wel.

Ik wilde de overbrenging voorlopig met een snaar en 3-schijven poelie doen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Wordt nat slijpen met zo'n machine zowiezo geen probleem? Lijkt me nog al een klieder boel worden! Maar je kunt ipv mdf ook een hout soort Kiezen wat beter bestand is tegen water!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.