Werkblad opklapbaar

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik ben even snel in SketchUp gedoken en heb uitgewerkt zoals ik het bedoel: zet je "super sized Norden" op wielen (niet zichtbaar).

Stap 1: uitgeklapt (hier heb je een groot werkblad, met 2 uitklapbare poten)
Stap 2: ingeklapt (hier zit je dus nog tegen het blad aan te kijken)
Stap 3: 180 graden gedraaid valt het nagenoeg weg tegen de achtergrond (hier extreem gepresenteerd met bladerdek-behang)

Norden super sized 01.jpg
.
Norden super sized 02.jpg
.
Norden super sized 03.jpg
 

WR1944

Oud hout
Bij het ontwerpen van iets dat nog niet bestaat ga je uit van het uiteindelijk gewenste product in de simpelste vorm. Daarbij behoort een soort van vraagstructuur en elk antwoord bepaalt in welke richting de constructie gaat.

Vraag 1: hoe te gebruiken.
Een tafelblad van deurafmetingen, ca 80 bij 200 cm en de lengte moet opgeklapt onder het plafond passen. Dus de lengte wordt ongeveer plafondhoogte. De ondersteuning met poten o.i.d. is op de uiteinden. Afhankelijk van het gebruik moet het blad een zekere sterkte hebben (moet er een professionele naaimachine (= zwaar) op?) of is het bedoeld voor licht werk waarbij je ook wel eens op het blad leunt. Dit bepaalt de sterkte (=zwaarte) van het blad. Het blad moet zittend en staand gebruikt kunnen worden dus het blad moet op twee hoogten gebruikt kunnen worden.

Vraag 2: hoe op te klappen.
Het wegwerken in of tegen een muur kan op twee manieren. Het kan worden ingelaten in een muur als er bijvoorbeeld met een valse of voorzetwand wordt gewerkt. Als dat niet het geval is kan er worden gewerkt met een raamwerk dat ongeveer evenveel van de muur naar voren springt als het blad dik is. De onderkant van het blad kan in of langs een rail bewegen waarbij op twee hoogten een pen kan worden gebruikt om die kant van de tafel op de gewenste hoogte te stellen. Voor het manipuleren van de tafel kan je twee staalkabels of metalen strippen met ogen plaatsen die van de bovenkant van de uitsparing voor het blad in (of tegen) de muur lopen naar de zijkant van de tafel. De lengte van die kabel/strip is zodanig dat de tafel horizontaal is in de laagste gewenste stand van het blad. Wil je het hoger dan laat je het blad iets verder zakken en plaatst een pen in de hogere stand. Als de tafel aan het einde ook ondersteund is kan je de kabels/strippen losnemen en laten bungelen. Dan kan je langs drie zijden van de tafel werken.

Vraag 3: hoe te ondersteunen.
Het ondersteunen op twee verschillende hoogten is het lastigste. Er moeten poten met verschillende lengten onder. En weggeklapt moeten ze nagenoeg samenvallen met het blad. Het simpelste is om twee schragen te maken die je kan samenklappen en ergens anders opbergen. Misschien kunnen ze achter het opgeklapte blad worden opgeborgen als de ruimte het toelaat. Die schragen hebben dan twee verschillende hoogten.
Wil je met poten werken dan kan je een opname voor de poten maken aan het einde van het blad. dan kan je er twee verschillende lengten gebruiken.

Vraag 4: hoe weg te werken.
Opgeklapt zie je allen de onderkant van het blad. Links en rechts zie je een verticale gleuf voor de rails en de kabel. Die kan je sluiten met een lange strip materiaal dat scharnierend is vastgemaakt aan de muur/raamwerk. Dit kan je afwerken met elk gewenst materiaal. Om het blad in de verticale stand te fixeren kan je met een simpel haakje het geheel vast zetten.

Mocht het te gecompliceerd overkomen dan kan ik er wel een schetsje van maken.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ik ben even snel in SketchUp gedoken en heb uitgewerkt zoals ik het bedoel: zet je "super sized Norden" op wielen (niet zichtbaar).

Stap 1: uitgeklapt (hier heb je een groot werkblad, met 2 uitklapbare poten)
Stap 2: ingeklapt (hier zit je dus nog tegen het blad aan te kijken)
Stap 3: 180 graden gedraaid valt het nagenoeg weg tegen de achtergrond (hier extreem gepresenteerd met bladerdek-behang)

Bekijk bijlage 21855
.
Bekijk bijlage 21856
.
Bekijk bijlage 21857
Nu vergroot je het blad door het breder te maken, dan neemt meer ruimte in van de muur. En dat wil ik dus niet. Ik heb beperkte ruimte en moet daar slim mee omgaan als ik al mijn verschillende werkzaamheden wil doen.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
WR1944, dat omschrijft het heel goed. Zo zou het ideaal zijn.
Blad ongeveer ter grote van een deur. Op 2 verschillende hoogtes en aan 3 zijden aan te werken.

En nu uitwerking. Op papier waarschijnlijk geen probleem, maar het echte werk. Haha
Bv het frezen. Ik heb een losse frees. Hoe frees je dan een rechte gleuf in een lat die niet heel breed is. Tot nu toe heb ik alleen leuke randjes gefreesd. Haha
En het zeg maar takel systeem? Is dat alleen met een katrol of moet het nog anders doen om het licht te maken.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
image.jpg

Zoiets als voorbeeld om te frezen. De rechte lijn kan met zijgeleider en de haken kunnen uit de hand. E.e.a. Is wel afhankelijk van de kundigheid van degene die freest.
Voor dat blad kom je waarschijnlijk toch uit bij een knik oplossing.
Het is mij niet duidelijk waarom er tegen de onderkant aangekeken moet worden.
Je kan van aanvang al voor een samengesteld blad (zoals dat hout van je buitentafel bv) kiezen, zodat je later geen planken tegen de onderkant hoeft te bevestigen. Ik vind het nogal omslachtig.
Aan de bovenkant gewoon een goede matte parketlak is heel slijtvast. Trae lyx ofzo.
En als frame gewoon een naar binnen scharend knikframe. Die je naar de muur kan bewegen. Helemaal geen katrol of iets dergelijks voor nodig.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Bv het frezen. Ik heb een losse frees. Hoe frees je dan een rechte gleuf in een lat die niet heel breed is. Tot nu toe heb ik alleen leuke randjes gefreesd. Haha


Dan moet je eerst frezen, en dan pas zagen.

Bv: neem een geschaafde balk van 18cm breed, frees er eerst uw gleuven in, en zaag ze dan pas op maat.

Een takelsysteem? om een blad van 1m op 2m ophoog te tillen?

Als je een vol massief tafelblad neemt, dan zou je dat misschien wel kunnen gebruiken. Maar ikea heeft zo'n mooie tafelbladen uit geperst karton. Die wegen bijna niets.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als je niet kan frezen en toch sleuven met haken wilt, kan je de poot bv ook zelf samenstellen.
Je zaagt stroken van bv multiplex en houdt ruimtes vrij waar de pen moet kunnen schuiven. Die je daarna onderling verlijmt.

image.jpg
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Rhynix, het leek mij dat als je het blad neerklapt, je aan het uiteinde staat. En dan lijkt het me lastig om de muurzijde omhoog te krijgen of denk je dat het lukt door aan de lange zijde van het blad te staan.

Bobmartin, het hout tegen de plaat maken is misschien omslachtig, maar ik vind het niet mooi staan zo'n massieve plaat aan mijn muur. De inrichting is brocante en dat past niet samen. (Vind ik ;-) )
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Waarom moet er hout tegen een plaat?
Je kan van dat hout wat je voor ogen hebt om er tegenaan te maken toch gewoon een blad maken of mis ik iets.

Dat van Rhynix is niet zwaar maar wel ongeveer 2 meter hoog, waarbij er maar ongeveer 90 cm zakt en dus 2 meter plaat rechtop tegen de muur. Als dat mooi staat prima, maar je kan ook knikken.
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Rhynix, het leek mij dat als je het blad neerklapt, je aan het uiteinde staat. En dan lijkt het me lastig om de muurzijde omhoog te krijgen of denk je dat het lukt door aan de lange zijde van het blad te staan.

Bobmartin, het hout tegen de plaat maken is misschien omslachtig, maar ik vind het niet mooi staan zo'n massieve plaat aan mijn muur. De inrichting is brocante en dat past niet samen. (Vind ik ;-) )

Je mag je tafel uiteraard niet te breed maken (houd hem op max 75cm of zo).

Dan sta je langs de langse kant, dicht tegen de muur.

Je tilt de tafel langs die kant op (aan elke langse zijde van de tafel een hand, dicht tegen de muur) en verplaatst de spil tot hij in de juiste rail zit, en laat de tafel langs de muur volledig op de grond zakken.
Aan de andere kant staat de tafel nog steeds ophoog op zijn poot (de tafel staat nu dus schuin)

Daarna ga je naar de kopse kant staan, en heft de tafel omhoog terwijl de poten door de zwaartekracht (of als je het ingewikkelder wilt, met 1 of ander mechanisme) worden ingeklapt.
Je maakt de tafel maar net zo lang als de maximum hoogte waar je handen aankunnen (zonder je te forceren). Vb: ben je 1,7 meter hoog, en met uitgestrekte armen kom je tot 2,1 meter, maak dan de tafel ongeveer 2 meter lang.

Maar vergeet niet, hoe langer de tafel, hoe meer doorbuiging, dus moet je hem extra steviger maken.

Kirsten, ik zie net dat je de vraag stelde voor het uitstellen van het blad ;)

Komt in principe op hetzelfde neer: trek gewoon de tafel naar je toe, de poten komen door de zwaartekracht automatisch naar je toe en in vertikale positie.
Nadat je de poten dan hebt vastgeklikt (onder 90° met het tafelblad) ga je naar de muur toe. Daar trek je gewoon de tafel omhoog tot in de positie-gleuf.
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Die staalkabel kan je ook nog vervangen door een stalen strip/hoeklijn, die dan aan de onderkant scharniert in plaats van aan de bovenkant. Dan hoef je deze ook niet los te maken na het uitklappen van het blad.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Het Ikea tafelblad. Ik probeer hem op de site te vinden. Weet iemand welke dat is?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik weet niet veel van Ikea, maar misschien wordt er bedoeld om 2 keukenbladen tegen elkaar te lijmen en daarna op maat te zagen.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ik bedoel eigenlijk de platen waar hier eerder overgesproken is van geperst karton.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ok dank je wel.... is dat nu wat anders dan bij de doe het zelf winkel een meubelpaneel?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Yup, een meubelpaneel bestaat uit spaanderplaten, deze lichte tafelbladen van ikea bestaat uit een kartonnen graadstructuur (zoals een binnendeur) en dus vele malen lichter maar toch ongeveer even stevig.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik weet het niet. Ik kende materialen niet.

Ook ik dit topic geldt weer. Wat is het idee (bedoeling) wat voor plan en budget horen daarbij en daarna kijken we naar de uitvoering.

Er zijn vele wegen die naar Rome lijden, maar die elke weg is voor een ieder beloopbaar.

Je kan bv ook voor een harmonicablad kiezen, met 180 graden scharnieren.

image.jpg image.jpg

Kende je die bijvoorbeeld al?

Allemaal budget afhankelijk en het moet binnen de mogelijkheden van TS liggen. Welke vaardigheden en welke gereedschappen.

De wensen in de vormen van ideeën van TS zijn duidelijk, maar nu de rest nog.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.