Werkblad opklapbaar

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Als je het blad van Herb op blad 1 andersom laat scharnieren kan ook de bovenzijde zichtbaar blijven.
het nadeel is dan wel dat je hem niet makkelijk alleen kunt inklappen (de poten moet je omhooghouden)
bij herb gaan de poten vanzelf mee
Denk er ook aan dat bij het omlaag klappen in plaats van omhoog de breedte van het blad begrenst is met de hoogte waarop deze hangt

Herb zijn model is een garage uitvoering vooral stevig en niet te veel poespas
Dat kan natuurlijk ook anders
Als je het blad wat dikker maakt kan je bijvoorbeeld de poten zo uitvoeren dat deze verzinken in de onderkant als de tafel omhoog staat
of je kan de poten aan de zijkant monteren zodat ze ook in de dikte van het tafelblad wegvallen
Als je onder de tafel tegen de muur ook iets monteer ontstaat er toch een vlak geheel als je de tafel niet gebruikt

ps een dikke plaat hoeft niet perse zwaar te zijn denk hierbij bijvoorbeeld aan een met honinggraten gevulde borddeur
 
Laatst bewerkt:

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Laat ik nog even een verwarring weg halen. Ik wil NIET de bovenzijde zichtbaar hebben. Ik wil de onderzijde zichtbaar hebben.

Het verzinken van de poten is een mooi idee. Ik zit ook gebonden aan de grote van het blad als ik hem omhoog klap. Ik heb niet zo'n hoog plafond. Het liefst zou ik hem nog iets groter hebben. Dus nog een uit klap optie of iets. En het liefst zou ik de tafel hoger hebben als een tafelhoogte, omdat ik het ook als knip en speld tafel gebruik en dan vind ik het zelf fijn om te staan. Als je dan een gewone tafel hoogte hebt dan sta je altijd zo krom.

Nog veel over na te denken, maar door jullie ideeën kom ik wel steeds verder. REUZE bedankt allemaal.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Geschikt werktafel hoogte waar je aan staat is de hoogte van grond tot elleboog als je je elleboog in een 90graden hoek houdt. Maar als je er ook aan wilt zitten, heb je dus of twee hoogte nodig, of je moet een hogere stoel gebruiken. Nog iets om over na te denken...

Zo een opklaptafel is niet zo moeilijk te maken, zeker niet met beton. Dikke balk 80x80 ofzo aan de muur verankeren dan met keilbouten en chemische anker. Dan óp de balk scharnieren en in het midden van je blad ook aan scharnier en uiteraard aan het einde voor je poot. Poot klap je onder het einddeel en deze klap je weer over het deel wat dichst bij de muur zit. Die klap je vervolgens tegen de muur. En daar zie je de onderkant van. De enige vraag die scht interessan. Is hoe je het stevig maakt aangezien in het midden een scharnier zit die naar beneden wil vallen.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
eens zien of ik mijn gedachte in tekst omgezet krijg :) mijn tekenkunsten zijn namelijk nog erger
-lang tafelblad max de hoogte tussen vloer en plafont
-2 geleiders vanop de grond tot aan de hoogte van je tafelblad . mogelijkheden zat hiermee, 2 u profielen balken buizen etc
-poten eventueel inklapbaar tegen de zijkant van de tafel .
dus je haalt de buitenste hoek naar beneden en dan hijs je de kant tegen de muur omhoog(optioneel katrolsysteem ) en maakt deze vast (verwijderbare pennen oid ) . je kan deze dan eventueel zelfs in hoogte verstelbaar maken .
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
eens zien of ik mijn gedachte in tekst omgezet krijg :) mijn tekenkunsten zijn namelijk nog erger
-lang tafelblad max de hoogte tussen vloer en plafont
-2 geleiders vanop de grond tot aan de hoogte van je tafelblad . mogelijkheden zat hiermee, 2 u profielen balken buizen etc
-poten eventueel inklapbaar tegen de zijkant van de tafel .
dus je haalt de buitenste hoek naar beneden en dan hijs je de kant tegen de muur omhoog(optioneel katrolsysteem ) en maakt deze vast (verwijderbare pennen oid ) . je kan deze dan eventueel zelfs in hoogte verstelbaar maken .


Dan moet je het opgekeerd doen:

Haal de kant van de tafel langs de muur naar BENEDEN, en klap de buitenste kant naar ophoog tegen de muur.

Dan komt de onderzijde van de tafel zichtbaar

tafel.png
 
Laatst bewerkt:

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ja precies, maar hoe laat je die naar beneden glijden en hoe zet je hem vast als hij op de uit klap hoogte zit. Ik las al een U profiel. Zoiets dacht ik ook een rail ofiets, maar wat doe je dan in het U profiel? Ik heb hier nu bv een profiel staan waar je bv een schuifdeur van maakt. Ik zal eens kijken of dat ook een profiel zou kunnen zijn in dit geval. Zijn wel wat prijzig ;-)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Hoeft toch niet perse met een u of open doos profiel.
Die glijsleuven kan je ook aan de binnenkant van de poten frezen.

Hetzelfde lijkt mij voor het blad ook op te gaan. Waarom bekleden met houten planken?
Lijkt me zo omslachtig. Je kan ook v groeven frezen, dan lijken het ook net planken.

En scharnieren kan ook via de zijkant.
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
quote: Ja precies, maar hoe laat je die naar beneden glijden en hoe zet je hem vast als hij op de uit klap hoogte zit. /quote

kant aan de muur kan je toch ook hijsen?
Je kan 't ook middels schroefdraad doen. Twee lange werkbladspindels, kan je op elke hoogte laten staan. Verstelbare poten aan de andere kant, kan je elke werkhoogte instellen.
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
niet te moeilijk maken hé. Gewoon 2 profielen naast elkaar: 1 vanop de grond tot op tafelhoogte, de ander een klein stukje waarin de spil van de tafel valt.

Dan hoef je de tafel een klein stukje op te heffen, spil in ander profiel leggen, en voila
rail.png
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Kun je dit niet "super-sizen"

Opklaptafel02.jpg
.
Opklaptafel01.jpg

Het oorspronkelijke ontwerp heeft uitklapbare werkbladen aan twee kanten, maar je kan dit vanzelfsprekend ook beperken tot een zijde. Met de lades behoud je tevens ruimte om kleine spulletjes snel, makkelijk en toch steeds bereikbaar op te kunnen ruimen. Door het super-sizen kun je i.p.v. 1 nu 2 uitklapbare poten creëren waardoor het geheel stabieler zal zijn.
 
Laatst bewerkt:

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
voila dat was dus idd wat ik bedoelde :)
en je kan bv een balk (poot) met een paar gaten op de hoogte die je wil en daar gewoon een houten pen in steken
bij deze merci, ik denk dat dit mijn terrastafel gaat worden :p
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik wil niet onbeleefd zijn, maar de topicstarter heeft waarschijnlijk al 2 keer de nadruk gelegd op het feit dat de bovenzijde van het werkblad NIET ZICHTBAAR mag zijn bij het inklappen!

Bovenstaande oplossingen zijn dus niet van toepassing op haar vraag.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
En dat zou dan ook op 2 hoogtes kunnen? Rhynix.

Als ik het hout zou frezen, dan word het wel erg strak. Ik wilde eigenlijk planken gebuiken die nog de schors kant hebben. En dan moet het blad helemaal van dat hout en dan moet het ook weer heel goed bewerkt worden ivm de naalden en scharen enz.
.

Zo langzaam vormt zich al een mooi plaatje. En ben alle ideeën aan het uitwerken. Kijken welke mij het beste past.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
En dat zou dan ook op 2 hoogtes kunnen? Rhynix.

Als ik het hout zou frezen, dan word het wel erg strak. Ik wilde eigenlijk planken gebuiken die nog de schors kant hebben. En dan moet het blad helemaal van dat hout en dan moet het ook weer heel goed bewerkt worden ivm de naalden en scharen enz.
.

Zo langzaam vormt zich al een mooi plaatje. En ben alle ideeën aan het uitwerken. Kijken welke mij het beste past.


Je kan op die manier inderdaad verschillende hoogtes instellen, afhankelijk van hoeveel 'zijsprongetjes' maakt in de profielen.

Ik zou het tafelblad dan verlijmen: Bovenzijde in beuk of iets dergelijks dat perfect vlak is, onderzijde dan schors tegen verlijmen. Je kan in de 2 buitenste schorsdelen dan de poten verwerken die kunnen uitklappen.

Ik zal het es proberen te 'painten' :p
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ik zie dat we mooi allemaal tegelijk aan het typen zijn. Ik heb die tafel hier ook staan. En de originele is mij niet stabiel genoeg en inderdaad gaat het blad naar beneden. De reden dat ik het blad graag omhoog wil hebben is omdat ik dan de onderkant van het blad met de rest van het interieur kan matchen. Op zich zou het best een werkbaar iets zijn, maar gewoon niet voor mij nu. haha
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hieronder een schets van wat het zou kunnen zijn:
tafel2.jpg
Bij het dichtklappen plooien de 2 poten (die ook bekleed zijn met schors) in het vlak van de tussenliggende schors.
In de zijkant van de nis in de wand zitten de rails zoals ik eerder aanhaalde (met eventueel verschillende hoogtes instelbaar)
En onderaan de poten kan je eventueel nog verstelbare pootjes plaatsen om de tafel 100% vlak te maken. Die pootjes kan je verbergen achter een 'valse plint' waardoor, eens ingeklapt', je helemaal niets meer ziet, en de plint van de muren ernaast gewoon visueel doorloopt.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik zie dat we mooi allemaal tegelijk aan het typen zijn. Ik heb die tafel hier ook staan. En de originele is mij niet stabiel genoeg en inderdaad gaat het blad naar beneden. De reden dat ik het blad graag omhoog wil hebben is omdat ik dan de onderkant van het blad met de rest van het interieur kan matchen. Op zich zou het best een werkbaar iets zijn, maar gewoon niet voor mij nu. haha

Ik denk in oplossingen: zet hetgeen ik gepost heb op wielen, klap het blad in en draai het geheel vervolgens met het blad tegen de muur. De achterzijde van het kastje (dat in uitgeklapte toestand dus tegen de muur staat) kun je bijv. de kleur van de muur geven, behangen of.... Voila !!!
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ja Ekko, maar dan is mijn blad niet echt groot.

En Rhynix die railjes kunnen die gewoon van hout gemaakt worden denk je?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.