Werkblad opklapbaar

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Hallo allemaal,

Ik heb weer een uitdaging voor mezelf. Na dat ik de tuintafel en stoel klaar heb, ligt er nu een andere uitdaging. Ik heb een werkatelier die tevens ook als showroom wordt gebruikt. Dus alles moet wel een beetje netjes blijven en/of makkelijk op te ruimen zijn als er klanten komen. Nu zit ik net een tijdje in het pand en heb al heel wat heen en weer geschoven en sommige dingen hebben nu wel hun plekje gevonden. Nu word het tijd om mijn werk tafel vorm te geven. De werktafel moet wel een redelijk groot blad hebben en is dus eigenlijk een grote sta in de weg. Dus nu zit ik te denken om het blad opklapbaar te maken tegen de muur. Ik heb zelf al een paar ideeën over modellen. Maar kom er nog niet helemaal uit.
Het eerste idee was Een meubelpaneel als blad (dit omdat dat niet snel kapot gaat met naalden. Deze dan horizontaal tegen de muur klappen. In een soort bak en de onderkant van het paneel aftimmeren met hout. Zodat je dat ziet als hij dicht is. Op zich goed idee, maar neemt veel ruimte van de muur in. Dus misschien met de korte kant aan de muur maar hoe klap je hem dan? Nee bv de grote van een deur. Hoe zou je die nou kunnen uitklappen tot een tafel. Eventueel mag het ook in 2 delen, als er maar geen scharnieren aan de bovenkant uitsteken als het blad is uitgeklapt.

Maar misschien na dit te hebben gelezen hebben jullie nog een veel beter idee..... ;-) Ben benieuwd

Groeten Kirsten
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Qua ander idee: misschien kun je iets richting het plafond? Dat is een plat vlak waar je meestal toch niets mee doet.

Als je hem met de korte kant tegen de muur zet wil je bij het opklappen waarschijnlijk het scharnierpunt op de vloer hebben. Je kunt dat bereiken door bijvoorbeeld met haken te werken. Je zet dan op tafelhoogte en op grondhoogte bevestigingspunten op de muur en bij het opklappen zet je dus eerst het blad in de lage haken. Als je de muurbevestiging buiten de breedte van het blad houdt kun je de bevestigingspunten voor tafelmodus hergebruiken om het blad in opgeklapte stand vast te zetten.

Waar ik hier "haken" schrijf bedoel ik ronde pennen in het blad die evenwijdig aan de muur uitsteken. Op de muur moeten die dan in een beugeltje vallen. Paint-impressie:overzicht.png

Oranje is muur, blauwgrijs is beugeltje, beige is de plank en de pennen zijn zwart.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ik snap je omschrijving, maar we praten hier over een blad net zo groot als een deur en die steeds erin en eruit tillen is me denk ik te zwaar en te onhandig. Er zitten op de een of andere manier ook nog poten aan. En aan het plafond is geen optie Het plafond is hier erg laag en er zit om de 40cm een balk.

Het is wel zoals ik bedoel. Dus je zit in de goede richting. Omdat ik zelf nog geen oplossing kon verzinnen om het blad makkelijk van tafelhoogte naar de grond te krijgen, ben ik begonnen over de mogelijkheid om het blad eerst dubbel te klappen. Dan heb je eventueel ook nog de mogelijkheid het blad half uit te klappen en alleen heel wanneer nodig.

Nu had ik ook nog bedacht voor zowel plaat in 1 stuk als eventueel dubbel geklapt om eerst een soort bak aan de muur te maken. Niet heel diep, maar die genoeg om als het blad is ingeklapt mijn gereedschap ed er achter op te kunnen bergen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie en denk werk.

Groeten Kirsten
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Het eerste wat ik ook dacht was recht omhoog tegen het plafond. Je heb het over naalden dus ik nam aan dat je met stoffen werkt, dus bij plat omhoog kan je dat nog laten liggen. Overweeg het nog eens :)
Nee gaat niet door het is te laag. Jammer dan.

Logisch denken is natuurlijk een scharnier aan de muur en opklappen, maar volgens mij moet je juist andersom.
Op de muur een balk waar het blad op kan liggen. Aan de andere zijde inklapbare ( of demontabele) poten. Aan onderzijde blad maak je wielen (aan de kant van de poten!!)

Als je het blad moet inklappen haal je de poten weg ( of klapt ze in ) en legt het blad aan die zijde op de grond op zijn wielen.
Dan hijs je de zijde die tegen de muur zit op. Blad rolt dan over zijn wielen tegen de muur.

Je blad kan dan net zo lang worden als je hoogte van je ruimte.
 

herb1965

Actieve deelnemer
6 sep 2013
42
0
Hallo Kirsten,
ik heb pas dit gemaakt in mijn garage:
IMG_2075.jpgIMG_2028.jpg
* binnendeur (helaas met honingraatvulling, dus er kunnen geen zware spullen op), scharnierend op balk langs de muur
* scharnierende poten van Douglas
* balk langs de muur, de deur rust in de sponning van de balk voor goede ondersteuning
* langs de voorkant een multiplex plaat onder het blad gelijmd, voor verdeling van het gewicht over de poten
* hoogte blad is een fractie lager dan de bovenkant van de zaagtafel
* vanwege gewicht heb ik inmiddels een katrol-constructie gemaakt om de tafel weg te kunnen klappen, ik schat het gewicht op zo'n 40 kg, er hangt ook al een Paramo houtbankschroef aan namelijk (nog niet op de foto te zien)

Wellicht is het wat voor je? Succes!
Herbert
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Blad omhoog vind ik echt geen optie. Het plafond is hier 225cm en dat zal de boel echt niet verfraaien. Ik snap je uit leg van het inklappen, maar nu klap je de verkeerde kant op. De bovenkant van het blad komt tegen de muur en de onderkant wordt zichtbaar. De poten is dan ook nog een dingetje omdat die dan dus in het zicht zitten of als je ze eraf haalt het materiaal waar je ze in doet. Het is de bedoeling als de plank omhoog zit dat die dan voor de sier af is getimmerd met houten planken (niet te strak, met kieren er tussen)

Voor het inklappen zat ik dus te denken net zoiets als Erik_O, maar dan met een railtje of iets. Maar het lijkt me toch lastig. Zo'n werkblad weegt nog wel wat. Dus weet niet of het haalbaar is en of er van die railtjes zijn. bv met bovenaan een bochtje/knik waardoor hij dus boven vast blijft zitten. Het moet een handig systeem worden dat ik makkelijk in mijn eentje kan. Als het te arbeidsintensief is zal je weer zien dat ik het tegen beter weten in uitgeklapt laat. ;-)
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Herb1965,

Dat is inderdaad ook ongeveer zoals ik het eerst bedacht had. Tot dat ik me bedacht dat het veel ruimte van mijn muur in neemt en ik dan al gauw weer van alles moet verplaatsen wil ik het blad naar beneden kunnen doen. ;-) Vandaar dat ik probeer een oplossing te vinden om het blad met de korte kant aan de muur te zetten.

Ziet er wel al heel mooi uit. Alleen zou ik als hij ingeklapt is hem wat netter/mooier willen hebben gezien het in mijn showroom is. Ik had al wel ergens een goede oplossing gezien voor de poten, maar weet nog niet of ik dat dan ook stevig krijg.

Ik had eigenlijk bedacht om de planken horizontaal tegen de plaat aan te timmeren. Ik heb een tafel/kast gezien waar mijn idee ook zou kunnen, maar dan zouden de planken verticaal moeten en op een paar plekken wat planken met scharnieren (net zoals bij jou poten) En dan zouden die planken naar beneden gaan als poten als je de plank laat zakken.
Je ziet ik heb al heel veel uitgewerkt, maar het is het nog net niet haha.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Het moet juist de onderkant zijn als je hem inklapt. Daar wil ik de sierplanken tegenaan.

Het kast idee zou ook goed kunnen. Alleen denk ik wel dat de deuren mij in de weg gaan zitten. En dat lost het opklappen nog niet op. Als ik de tafel scharnier op tafelhoogte en naar boven klap dan kan het blad niet groot genoeg worden.

Groet Kirsten
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dat schreef je net niet, maar goed, als het in kast komt is het nogal belangrijk welke kant je tegen de muur hebt.
Sierplanken tegen de onderkant maakt het geheel alleen maar onnodig zwaar, en poten verstop je daar niet mee.

Hang er een gordijntje voor, lekker makkelijk, weegt niks.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Als ik een makkelijke oplossing wil had ik dat hier niet op het forum gezet, maar bedankt voor je input.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Kijk even op www.ivydesign.at en dan bij picture table.

Ik zou wel met de lange kant aan de muur maken anders krijg je een werkhoogte van 25 cm (als je plaat 2m lang is en plafond hoogte 225cm). Of je moet het dubbelsharnierend maken maar dan krijg je iets wat lomp dik is en aan je muur hangt. Wat voor een muur is het?
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Renault het is een betonnen muur. En dik aan de muur vind ik niet heel erg als het leuk afgewerkt word met hout. En de kunst is inderdaad hoe krijg je hem op tafelhoogte.

Die picture table gaf me inderdaad het idee om de tafel aan de muur te maken. ;-) maar ja hoe werk je dat zelf uit. 2500euro is mij te gek.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Wat denk je van het idee van Ikea, de klaptafel.
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/10290221/

Je kan de maten enigszins aanpassen als je het tenminste zelf (laat) maken. Met wieltjes er onder kan je het verplaatsen.
Door de werkhoogte iets te verhogen en het middenstuk iets breder te maken kom je aan voldoende lengte. Met het neergeklapte blad en de gesloten zijkanten kan je het op een kast laten lijken of het in een kast o.i.d. rijden.
 

WR1944

Oud hout
Die heb ik al. Hij is helaas erg wiebelig.

Opgevouwen is het geheel vrij smal en daardoor wat instabiel. Uitgeklapt steunt elk bladdeel op één poot aan het einde en op de hoekpunten voelt het wat slap. Door de uitzwaaipoten te vervangen door een stel poten als van de helft van een uitklapbare schraag maak je het in ieder geval stabieler.

Ik heb die tafel jaren gebruikt als noodtafel in de keuken en 5 wilde kinderen konden er geen schade aan of mee maken. ;)
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Dat is misschien ook nog te proberen, maar dan wel voor er bij. Zo als hij nu is hij met mijn naaimachines te instabiel. Maar ik ga daar ook nog eens aan sleutelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.