Werkblad opklapbaar

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Oeps ging langs elkaar heen.

Dan kan je net zo goed een oude deur nemen en die zijn nog gratis ook.

Maar ik weet niet of dat het juiste sfeerbeeld dekt.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Die scharnieren ken ik wel. Als in wel eens gezien, maar nooit zo bijna gedacht. Ik ben alleen bang dat ik die zelf niet kan plaatsen met die mooie rondingen.
Het nemen van een deur zou kunnen, maar dan zitten daar weer al die gaten in van hang en sluitwerk. Als je gaat voor de gratis optie denk ik. ;-) Het moet allemaal niet te duur worden, heb nog veel meer wat gemaakt moet worden haha. En ik wil graag alles..... ;-)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
image.jpg

Dat noemen ze een lockblock. En de rest plamuur je dicht.
Heb je goedkoop een licht werkblad. Die je niet kan scharnieren. Daar moet dan weer een andere oplossing voor bedacht worden.

Om op die mooie rondingen terug te komen.
Een bovenfrees is zo veelzijdig er valt nog veel te ontdekken mocht dat nog niet bekend zijn.

zoek bv op YouTube naar router tricks of iets dergelijks

 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Een oude paneeldeur, toepasselijk beschilderd, past dan weer in de brocante stijl. Dan zijn die slotgaten opeens ook geen probleem meer. Aan de bovenzijde bekleed je de deur met een (hardboard of dun multiplex) paneel, om aan het vlakke oppervlak te komen. Eventueel nog een paar strookjes vulmateriaal ter hoogte van de invallende panelen, om voldoende ondersteuning te hebben.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ook nog een goedkoop idee.

Bekijk bijlage 21960 image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

Je maakt gewoon 2 van die dingen en legt er een deur bovenop. De achterkant van de deur maakt je een mooi schilderij van, zoals eerder aangehaald. Beetje hout en gratis deur met schilderij of poster ben je voor nog geen 100 euro klaar.
Die bokken maak je naar maat van je tafelblad.

Soms staan ze ook op marktplaats. Waren lang in de mode met glasplaat erop.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Echte handelaars hier:

TS vraagt ideeën om een werktafel opklapbaar te maken, komen er hier al kant-en-klare vrijstaande tafels op schragen aangeboden :p
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Boodschap begrepen!

Het gaat om de ideeën. Verruiming van inzicht.
Dit is budget vriendelijk.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ik waardeer al jullie input. Ik ben nu opzoek naar een keuke paneeldeur als blad. Mooi brocante. Dat leek me een goed idee. Dus daarvoor marktplaats uitpluizen, maar wel in regio ;-)
 

WR1944

Oud hout
Als je een oude deur gebruikt kan je die zelfs maskeren als deur met een halve deurhendel en mooi hang- en sluitwerk. Dan lijkt het of het een deur is naar een andere ruimte en is het een "natuurlijk" en vanzelfsprekend element in je ruimte.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ja precies dat dacht ik ook. Nu maar even kijken of ik een leuke voor een leuke prijs kan vinden. Ik zie dat ze er nogal wat voor durven vragen ;-)
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Nu vergroot je het blad door het breder te maken, dan neemt meer ruimte in van de muur. En dat wil ik dus niet. Ik heb beperkte ruimte en moet daar slim mee omgaan als ik al mijn verschillende werkzaamheden wil doen.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Graag gedaan (beetje late reactie, drukke tijd achter de rug...). Ben heel benieuwd naar de oplossing die voor jou gaat werken en naar foto's van het eindresultaat.

Oh, ennuh... als Eye-Opener wilde ik je deze ook niet onthouden:

http://youtu.be/5VxN6JU_L0o?t=1m26s
 
Laatst bewerkt:

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Even een vraagje tussendoor. Ik heb nog een blad die ik wil uitklappen. Het bestaat uit 2 delen en hangt aan de muur. Als ik hem op wil zetten pak ik dus de onderkant en heb dan een tafel. De plaat is dubbel zodat ik de bovenste plank nog weer uit kan klappen en dan een plaat 2x zo groot heb. Nu dacht ik dat doe ik met een pianoscharnier. Ik heb nu het scharnier op de dikte van de planken gemaakt. Als ik dan de bovenste plak uit klap dan komt de ronding van het scharnier boven de plank uit. Op zich niet handig. Ik dacht kan de plaat ook (wel lastiger om te doen) aan de onderkant uitklappen dan heb ik dat niet. Dan heb ik een heel klein kiertje, maar de plank zakt wel door dus er moet een versteviging onder. Weet nog niet wat, maar dat is dan ook lastig omdat de planken tegen elkaar aankomen als hij is ingeklapt en je er dus eigenlijk niks onder kunt maken. Dat zou als je het blad vanaf de bovenkant klapt wel weer kunnen. Ik hoop jullie begrijpen mijn verhaal. Heeft er iemand nog een goed idee hoe ik dit het beste kan doen?

Of had ik nu de plank uitgeklapt neer moeten leggen en dan het scharnier er open geklapt op moeten leggen en vastzetten? Dan klapt de plaat nog wel naar onderen.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Als je een tafelblad in twee delen hebt en een bevestiging aan de muur kan je het oplossen met twee pianoscharnieren in de breedte. Ik neem aan dar er een blok aan de muur zit. Daar maak je het eerste scharnier aan vast zodanig dat het aan de onderkant van het eerste deel van het blad zit. Als je het scharnier ook aan de onderkant van het blok vast maakt met de knoop (de verdikking in het midden van het scharnier) naar beneden dan sluit de plank mooi aan op het blok. De tweede plank zet je aan de eerste vast met eveneens de knoop naar beneden. De tweede plank moet zo groot zijn dat hij samen ingeklapt met de eerste nog onder het blok past. Je kan de eerste helft uitklappen en ondersteunen met het tweede deel op de ondersteuning. Als je deel twee ook uitklapt heb je twee iets hogere ondersteuningen nodig omdat je de dikte van blad twee kwijt bent.
Het beste schroef je de scharnieren vast met de bladen ondersteboven.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ok top dank je wel. Dus wel het extra blad er onder. Dat ga ik morgen direct doen. Moet alleen even andere schroefjes halen, want deze zijn dan te lang.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.