Ik ga een kayak bouwen!

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Vanaf ik jong was had ik me al voorgenomen om een boot te bouwen. We zijn ondertussen toch al enkele jaren verder, dus hoog tijd om er aan te beginnen. Als eerste project kies ik iets kleiner, maar als dit goed lukt zullen er zeker nog enkele projecten bouwen. Ultieme droom is een Riva runabout lookalike te bouwen, maar da's voor later.

Anyway, na het bekijken van veel ontwerpen en details is de keuze gevallen op een Guillemot Petrel, ontworpen door Nick Shade:
PTPlans.jpg
Petrel-Bow-1000.jpg

Het is een winterproject, maar er staat geen tijdsdruk achter. Het kan dus perfect zijn dat het meer dan 1 winter zal duren. De kayak zal opgebouwd worden dmv lattenbouwmethode, waarbij ik hoogst waarschijnlijk niet zal werken met hol/bol latten.

Ik ben niet van de plannen gestart, maar wel van de offset maten. Eerste stap is deze dus aftekenen op inchpapier, en dan alle mallen uit te zagen.
IMG_2033.jpg

Ondertussen ook de "strongback" verlijmd, de mallen mooi uitgefreesd en alle mallen met afstandshouders geplaatst:
IMG_2961.jpg

Dit is de status tot nu toe. Volgende werk is de boeg en de spiegel mooi inpassen op de strongback.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ziet er een prachtig project uit waarvan ik het met bewondering zal volgen.
Ik wens je heel veel moed en succes toe.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Wat een leuk project en wat een enorm luxe werkplaats! Koelkast en friteuse bij de hand...... Ideaal!
succes met je project.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Er is een aardige bootsplosie gaande op het forum. :)

prachtig, die lijnen. Wat dat betreft is er weinig mooier dan zo'n extreme zeekayak. Het is dat ik meer iemand ben van het lekker onderuitgezakt de grootschoot nog maar iets laten vieren, anders was ik ook aan zoiets begonnen. :)
Heel vernuftig, een koker als strongback. Dat was ik nog niet tegengekomen. Heeft dit uit zichzelf genoeg weerstand tegen buigen of heb je hem aan de vloer vastgemaakt?
 

WR1944

Oud hout
Dat is een mooi model. Het ziet er gelikt uit. Het mooie van dit soort van klussen is dat er geen tijdsdruk is behalve van moeders de vrouw als er gekookt gaat worden. Je kan alle stappen grondig doordenken en ook alles minutieus pasmaken.
Na 30 jaar in de scheepsbouw en de toelevering er van gewerkt te hebben is er geen verlangen naar het zelf varen ontstaan. Ik ben meer van de fiets en de motorfiets.

Veel plezier met het bouwen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit kan een prachtig project worden! Kijk al uit naar de volgende aflevering. Waarom kies je niet voor hol/bol latten bij de bouw? Wat is het streefgewicht van deze mooie kano? Een Riva is ook prachtig, maar er moeten van die dikke brandstofslurpers in. Deze kano heeft alleen elleboog smeer nodig ;).

In de modelbouw zijn prachtige kleine borstelloze motortjes te koop, een accuutje er in, dan kun je af en toe een uurtje achterover leunen en zachtjes voortglijden.

jaap
 
Laatst bewerkt:

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Alvast bedankt voor de aanmoedigingen :)

de koker als strongback is voldoende sterk hoor. Die is opgebouwd uit 4*12 mm multiplex, en wordt ook vier keer ondersteund. Doorbuiging is minimaal. De bouwmethode neem ik ook over van het boek building strip-planked boats (ook van Nick Shade). De plannen voor de kayak komen ook uit dit boek, aangevuld met de correcties die online staan (en nog wat extra correcties). Streefgewicht is +- 20 kg.

De reden dat ik niet voor hol/bol (of bead & cove) bouwmethode ga is omdat ik van mening ben dat het makkelijker is met rechthoekige latjes dan met "niet 100% perfect gefreesde hol/bol latten". Zo heb ik ook een heel project de tijd om mijn handschaaf kennis bij te schaven :D

Qua werkplaats zal de kayak op twee plaatsen gebouwd worden. Een echte werkplaats met alle toestellen voor alle vuile werk, en het bouwen zelf zal in de schuur achter ons huis gebeuren. Hierdoor kan ik er in de vrije momenten snel even aan werken. Enige nadeel is dat stof maken niet toegestaan in door moeder de vrouw ;-).

bert.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Mooi model kano volgens mij ook zeewaardig.
succes met de bouw.

gr placebo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.