Cirkelzaagmachine

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
hallo,

ben op zoek naar een stevige tafelcirkelzaagmachine, ben op de verschillende tweedehands sites een paar interessante aanbiedingen tegengekomen, ondermeer voor machines van het merk Harwi en Martin. Het zien er beiden heel degelijke machines uit, maar uiterlijk kan bedriegen, hoe zit het met de nauwkeurigheid van deze machines? Iemand ervaring met deze merken?

Bv:
http://www.scholtenmachinehandel.nl/harwi130.htm

Groeten, Christof.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Zowel Harwi als Martin zijn toch zeer goede en betrouwbare machines.
Heb zelf een oude Martin maar die zaagt perfect.
Weet niet welk type je gekeken hebt maar wat betreft de merken zit het wel goed
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
De zaag van het merk 'martin' die ik op het oog heb is de volgende:

383477296.jpg


Enige probleem is dat ik niet zeker weet of het zaagblad schuinverstelbaar is, heb mailtje gestuurd naar de verkoper maar is nu weekend dus zal waarschijnlijk pas maandag antwoord krijgen.
 

tuoh

Oud hout
Dat is een absolute topmachine, en ja de machine is schuinverstelbaar, is er ook een afkorttafel bij?
De machine is er namelijk op voorzien, en ze is tevens voorzien van een langgatboor, dat is een combinatie die ik nog niet tegengekomen ben.

Dat is een machine waar je de zwaarste klussen op geklaard krijgt.


Mvg,

André
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Wat zou een goede prijs zijn voor de 'Martin' zaag die je op de foto ziet?

En wat kun je precies allemaal doen met een 'langgatboormachine'? Had hier nog nooit van gehoord.
 

tuoh

Oud hout
Prijs ligt wel rond de 2000€ denk ik.
Een langgatboor word gebruikt om een pen en gat verbinding te maken, bij je poort heb je de gaten moeten maken met een bovenfrees, dat lukt wel, maar het is behelpen.
Nu is een langgatboor speciaal ontworpen om deze gaten uit te boren, je hebt wel speciale boren nodig,
de boor past in de as van de machine (boren hebben alle een kolf van 16mm) en het werkstuk word vastgeklemd op een beweegbare tafel.
Deze boortafel kan zowel links als rechts en vooruit en achteruit bewegen, moet je nu een gat boren van 90mm diep en 120mm breedte, dan stel je de diepte in en je begint te boren, boring naast boring tot de volledige breedte bereikt is.
Daarna herneem je dit proces maar je plaatst de boor nu telkens op het reststukje tussen twee boringen.
Hierna plaats je de boor aan de zijkant van het gat, je trekt de boor ong.20mm in het gat, en je beweegt de tafel heen en weer telkens de boor iets dieper in het gat brengend, op deze manier ruim je het gat op.
Wanneer je hier enige ervaring in hebt opgedaan verloopt dit hele proces heel snel.
Er is ook geen enkel risico aan gebonden, je handen blijven ver weg van het gebeuren.
Het is wel aan te raden om alvorens te beginnen boren eerst de cirkelzaag af te dekken of te verwijderen.

Mvg,

André
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Vandaag een tripje van 660km gemaakt en de zaag aangeschaft!

Halve poort van men garage moeten afbreken om binnen te kunnen.

383759329.jpg


383759332.jpg


Hoe zwaar de zaag is weet ik niet, maar allezins te zwaar voor een europallet :D

383759328.jpg


Heb verschillende hijsbanden/staalkabels liggen, maar geen die perfect van lengte was, hoger dan dit krag ik de zaag niet van de aanhanger, dan maar de auto ervanonder gereden, gang is alles!

383759251.jpg


The eagle has landed :)

383759248.jpg



Heb de tafel er al afgesloopt, morgen haal ik het ganse hoogteinstelling mechanisme uit mekaar want die loop zeer stroef.
Heb 750€ betaald voor de zaag.
 

tuoh

Oud hout
Proficiat met de aankoop, daar ga je plezier aan beleven.
De prijs is ook heel gunstig :lol: 't is zeker crisis.

Alle bewegende delen eens afwassen met petroleum en nadien terug smeren gaat de machine deugd doen.

André
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@chris,
Ik zit te overwegen om een vergelijkbare zaagmachine aan te schaffen omdat ik de laatste tijd steeds meer te maken krijg met zwaarder zaagwerk.
Ik heb twijfel over een dergelijke machine op de volgende punten. Dit zijn:

1: Is de machine (op het onderstel dat jij gebruikt) gemakkelijk te verplaatsen, of is het te zwaar om de zaag gemakkelijk aan de kant te rijden?
2: Hoe zit het met de stofafzuiging. Werkt dat goed op deze machine?
3: Wat me opviel is dat de zaagtafel geen maatvoering heeft voor het schulpen (in lengte doorzagen). Is dit geen groot gemis?
4: Is de langgatboor gemakkelijk afneembaar? Ik moet namelijk woekeren met de ruimte en verwacht de langgatboor niet veel te gebruiken. Ik vermoed dat het tafelblad ongeveer 1 bij 1 meter is.
Kun jij (of iemand anders met ervaring) hier iets over zeggen?

gandel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.