Laat geen illegaal hout toe in Europa

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Deze actie past toch ook wel op dit forum dacht ik. (Greenpeace)

(teks gekopieerd van site )
Een schip met een lading afkomstig van een Braziliaanse zagerij die illegaal Amazonehout witwast, is in Rotterdam aangekomen..

Dit hout is bestemd voor Belgische houthandelaars. Nochtans is de verkoop ervan in strijd met de Europese wetgeving.
Het Amazonewoud verdwijnt aan een alarmerend hoog tempo, en de illegale houtkap versnelt deze vernietiging. De autoriteiten in de EU-lidstaten kunnen verhinderen dat het illegale hout in Europa op de markt wordt gebracht, maar tot nu toe laten ze betijen. Als we met veel zijn om dit milieuschandaal aan te klagen, kunnen ze ons niet negeren.

Vraag daarom aan de Belgische en Nederlandse autoriteiten om dit hout in beslag te nemen, zodat het niet verkocht kan worden.

(Kopie van email)
Beste Sam,
Op dit ogenblik voer ik, aan boord van het Greenpeaceschip de Argus, op de Noordzee actie tegen de invoer van illegaal Amazonehout in Europa.

Een vrachtschip met hout afkomstig van een Braziliaanse zagerij die illegaal hout verwerkt, nadert de haven van Rotterdam. Het hout is bestemd voor Belgische bedrijven. We roepen de Nederlandse en Belgische autoriteiten op om het hout in beslag te nemen.

Het Amazonewoud verdwijnt aan een alarmerend hoog tempo en illegale houtkap werkt die vernieling in de hand. Dankzij de Europese houtwet kunnen de autoriteiten verhinderen dat illegaal hout in Europa op de markt wordt gebracht, maar tot nu toe laten ze betijen.

Als we met velen onze stem laten horen, kunnen ze ons niet langer negeren.

Teken onze petitie om de Europese autoriteiten tot actie aan te sporen.

We hebben een sterke case opgebouwd. Een team van Greenpeace deed wekenlang onderzoek in het Amazonewoud. Met behulp van GPS-signalen konden ze de vrachtwagens volgen die ’s nachts illegaal gekapt hout vervoeren van plaatsen diep in het regenwoud naar de zagerij Rainbow Trading.

Louche bedrijven als Rainbow Trading wissen doorgaans hun sporen goed uit, maar ditmaal konden we hen op heterdaad betrappen.

Vraag de Nederlandse en Belgische autoriteiten om deze lading in beslag te nemen :
Petitie kan je hier tekenen:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Geheel mee eens om het tegen te gaan, waar ik wel fel tegen ben is vernietiging
Vaak is het zo dat inbeslag genomen artikelen vernietigd worden, dat is dubbel zonde.
Als er in beslag genomen artikelen als hout zijn dan ben ik van mening dat ze bijv. door de regering (of een andere instantie gebruikt moeten mogen worden
de koper heeft zijn les geleerd, is een hoop geld kwijt en het hout krijgt toch een nuttige bestemming
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik wil iedereen waarschuwen niet zondermeer een petitie van de hypcrieten van greenpeace te ondertekenen. Het is nogal makkelijk je te laten meeslepen.
Iedereen die achter de actie staat, moet vooral tekenen, maar denk even na of de dames en heren van greenpeace wel gelijk hebben en of de wijze waarop ze het 'probleem' denken op te lossen wel de juiste is.

Zoals Toxiq ook al schrijft, de actie roept 'zodat het niet verkocht kan worden' Dat is niet de oplossing. Het probleem zit in het kappen, en een aantal mensen die het doen om wat geld te kunnen verdienen om eten te kunnen kopen. Daar bedoel ik niet de grote baas achter het geheel, maar degenen die hij in dienst heeft. Pak die grote baas op, zet hem in de gevangenis. Hebben al die mensen die voor hem werkte dan nog te eten? Het probleem is iets ingewikkelder dan greenpeache voorspiegeld.
De dames en heren van greenpeace gaan na de actie naar huis, zetten de TV aan en stoppen de afwas in de vaatwasser enz. Makkelijk praten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Moest ik jaren geleden al stoppen met het gebruiken van sealsfur. Mag je nu ook geen hout meer gebruiken. Nu even serieus het is goed als we opkomen voor bepaalde zaken. De ongecontroleerde houtkap is een probleem. Greenpeace is echter een club die het soms niet zo nauw neemt met de waarheid of ze naar eigen inzicht inkleurt. Ik herinner me nog een boorplatform van shell waar ze eerst de publieke opinie op hun hand kregen en later bleek dat het toch heel anders lag. Ik weet nog wel een oplossing voor dat hout. Groupsbuy voor forum leden.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik durf wel wedden dat het hout mooi de officiële stempel heeft van de Braziliaanse autoriteiten en waarom niet een mooi FSC label. Ik denk dat dat het geval is van het merendeel van alle tropisch hout nadat ik er een reportage over heb gezien. De lokale autoriteiten doen mee onder andere want ganse regio's overleven daarmee en ze hebben geen plan B voor al die mensen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Tja blijft lastig natuurlijk. Hoe weet je nu dat hout echt legaal en volgens alle regels is???
Ook met een keurmerk als FSC weet je absoluut niet zeker dat alles kosjer is... op papier zal alles kloppen en dat is het probleem met alle certificaten.
Het kost een bedrijf een hoop geld om FSC gecertificeerd (of iso of welk ander certificaat) te worden, er gaan behoorlijk wat uren in zitten om de papieren op orde te krijgen.
En het gaat helaas alleen om papieren....als hte op papier maar klopt...:(
De auditors die de zaken voor de certificaten controleren kijken dus helaas alleen maar naar de papieren. Stellen een paar semi-kritische vragen en voila het certificaat wordt gegeven/verlengd...
Zo gaat het dus helaas in de praktijk.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik kan mijn helemaal vinden in de opmerking van lemen en Wim. Als het hout voorzien is van de juiste papieren en stempels dan is het volkomen legaal om het hier te verhandelen. greenpeace moet zich dan richten op de instanties en landen die de certificaten verstrekken ipv een Europese handelaar zwart maken en op kosten jagen die te goeder trouw koopt en verkoopt. Als iets in de winkel ligt met certificaten etc dat het gemaakt is zonder kinderarbeid, illegaal verkregen producten etc dan moet ik daar op kunnen vertrouwen en zou het onheus zijn om mij achteraf van fout handelen te betichten.
Voor hetzelfde wil de zagerij in Zuid Amerika niet met greenpeace meewerken en wil deze organisatie op deze manier verhaal halen.
Het is ook te gemakkelijk om altijd maar in de westerse wereld actie te voeren, ga eens wat doen in Rusland en China waar ze zich niks aantrekken van de westerse regelpolitiek. Meer dan de helft van het teak uit Myanmar (Birma) gaat illegaal de grens met China over.
Ook ben ik het helemaal met Toxiq eens dat het eeuwig zonde is dat in beslag genomen goederen vernietigd worden.

jaap
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Moeten we ons niet de vraag stellen wat het FSC label aan waarde toevoegt aan hout gekapt in West-Europa? Ik ga er van uit dat bossen in België, Nederland, Duitsland... allemaal streng worden beheerd. Er zijn genoeg instanties die er op toezien dat alles netjes verloopt.
Ik gebruik liever niet gelabeld Europees hout, dan tropisch FSC.
Maar we moeten ook realistisch blijven. De Europese bossen kunnen nooit genoeg leveren om de vraag te voldoen.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik vind de aanval op Greenpeace, die zogenaamde grote hypocriete linkse bende, volgens het artikel waar naar verwezen wordt ,buitensporig en onwaardig.
Zolang wij, en ook diegenen die Greenpeace hypocriet vinden, op onze luie kont blijven zitten en niets doen aan die illegale houtkap, ondersteun ik liever Greenpeace dan helemaal niets te doen. Zij proberen er tenminste nog iets van te maken.
Commentaar leveren op zaken die bij organisaties die kloppen kan en moet, maar laat dat niet de aandacht afleiden van het echte probleem, in dit geval die illegale houtkap.
Greenpeace probeert daar tenminste nog iets aan te doen, niets doen en dit afdoen als links hypocriet, dat vind ik dan weer hypocrisie ten top.
Joep van der Linden
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
De grote vraag hier is uiteraard: Is dit illegaal gekapt hout?
Wie bepaald dat? In dit geval probeert greenpeace dat te bepalen.

Zoals in de tekst staat: louche bedrijven wissen hun sporen goed uit, maar nu konden we ze betrappen...
Of hoefde dit bedrijf niets te wissen omdat er niks illegaals aan is en zit greenpeace op een verkeerd spoor?

Begrijp me goed: ik ben ook tegen het wegrooien van bossen die bedreigd worden, maar ik heb redenen genoeg om aan greenpeace te twijfelen.
( en dat is niet op basis van die paar gevalletjes die kortgeleden in het nieuws waren! )
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Wij hebben de keuze kopen of niet. De houtkappers daar hebben de keuze werk=eten of niets. Ook hier hebben we een probleem met onze natuurlijke hulpbronnen. Gas. Nog meer uit de grond=aardbeving of warmte in de winter. Eenvoudige of eenzijdige oplossingen zijn er niet.
Ik heb er grote moeite mee als eenzijdige organisaties dat proberen te bepalen doet me aan gedachte politie denken of andere nare organisaties uit het verleden. Natuurlijk vind ik dat wel zuinig op onze hulpbronnen moet zijn. Maar wij hebben hier ook fouten gemaakt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Het verhandelen van hout zonder papieren is in de EU pas sinds vorig jaar verboden.
Inhoudelijk ken ik deze regelgeving niet maar mogelijk mag je nu officieel ook het hout van je omgezaagde boom uit eigen tuin niet meer verkopen zonder dat daarvoor een verklaring van afkomst of iets dergelijks is gemaakt.
Misschien kan Rick van masavehout hier een lichtje over opsteken
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik vind de aanval op Greenpeace, die zogenaamde grote hypocriete linkse bende, volgens het artikel waar naar verwezen wordt ,buitensporig en onwaardig.
Zolang wij, en ook diegenen die Greenpeace hypocriet vinden, op onze luie kont blijven zitten en niets doen aan die illegale houtkap, ondersteun ik liever Greenpeace dan helemaal niets te doen. Zij proberen er tenminste nog iets van te maken.
Commentaar leveren op zaken die bij organisaties die kloppen kan en moet, maar laat dat niet de aandacht afleiden van het echte probleem, in dit geval die illegale houtkap.
Greenpeace probeert daar tenminste nog iets aan te doen, niets doen en dit afdoen als links hypocriet, dat vind ik dan weer hypocrisie ten top.
Joep van der Linden

greenpeace doet ook niks tegen de illegale houtkap, die willen in Europa actie voeren, want daar wonen de donateurs. Het is gewoon een bedrijf waar tientallen miljoenen om gaan, met een luxe kantoor aan de grachtengordel in Amsterdam. Je kunt je door idealisme laten leiden, maar ook gewoon naar de feiten kijken. Ik vind het gewoon goedkoop om hier elke week grote bedrijven aan te vallen, die zich daar nauwelijks tegen kunnen verdedigen en de echte overtreders in Rusland, China en Zuid-Amerika met rust te laten. Daar komt bij dat het 90% van de regenwouden niet sneuvelen voor de houtkap, dat is meestal maar een bijproduct, maar voor agrarische doeleinden, voor het verbouwen van soja en palmolie. Dat laatste omdat we zo nodig biobrandstof moeten gebruiken, om de macht van de olieproducenten terug te dringen.
Maar gelukkig mogen we er allemaal een eigen mening op na houden ;).

jaap
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ze hebben hun doel weer bereikt: ze komen weer in het nieuws.
Ze hebben niks nuttigs te melden, dus daarmee halen ze het nieuws niet.

Het zijn een stel verwende kinderen, als ze maar aandacht krijgen.
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
Het vreemde is dat zo'n in beslag genomen partij linea recta de verbrandingsoven in gaat , net als in beslag genomen ivoor ......
Je zou dat toch veel beter verkopen , en van dat verkregen geld de bescherming ter hand gaan nemen , nu is het dubbel weg !
Een 80 jarige houtbewerker uit Haarlem ging met pensioen , en probeerde zijn bedrijf te verkopen , en gaf in de omschrijving aan dat er ook nog palissander en ebben in voorraad lag .
Had zijn vader nog gebruikt bij de restauratie van het orgel van de ST Bavo .. nou , dat heeft hij geweten , hij had geen Sites verklaring , of originele bon van aankoop , en het feit dat hij de reststukken van het snijwerk zo naast het orgel kon houden , had geen vat op de ambtenaar , hij was de spreekwoordelijke lul . Met als eind resultaat , ketting op de deur , zware controle op zijn kosten , verschrikkelijke boete en een verbranding van het hout op zijn kosten , wat onder toezicht van een politieman gebeurde die en passant ook nog een ton of acht drugs in de zelfde oven mee verbrandde ...., en daar geldt volgens mij hetzelfde voor , gratis gedoseerd en gecontroleerd uitdelen aan de verslaafden , hoeft er niet meer ingebroken of geroofd , en bedenkt elke Braziliaan zich wel drie keer om zijn handel via Rotterdam te laten lopen .
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Oh oh, ik heb ook al een jaar of 15 wat ebben liggen en geen bon meer, mag wel oppassen als ik dit zo lees.
Nederland wil altijd het braafste jongetje van de klas zijn terwijl ze achteraan in Europa met duurzame energie lopen.
Ondertussen is iedereen, ook met een oude woning verplicht een energielabel te hebben.
Wat de derde wereld betreft, je kan met zoveel voorbeelden komen die zeker niet goed zijn maar omdat die mensen anders niet te eten hebben moeten ze in een aantal gevallen wel dingen doen die misschien niet de beste keuzes zijn.
Daarnaast heb je natuurlijk slimme zakenjongens en zelfs regeringen die wetgeving aan hun laars lappen omdat ze op die manier snel geld verdienen, da's van een heel andere orde natuurlijk.
Ook hier gebeurt het zoals in Groningen met de gaswinning, mensen hun huizen staan op instorten en zitten emotioneel en financiëel in de problemen maar het gaat zij het in een iets rustiger tempo gewoon door.
Da's ook niet echt duurzaam om het maar zo te zeggen maar we willen ook niet in de kou zitten in de winter, blijft lastig dit soort vraagstukken.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Heren, er verdwijnt bijna geen enkel illegaal en in beslag genomen hout in de verbrqndingsovens. Ik heb een vriend bij de douane die juist vnl. met deze houtbusiness bezig is.
Elke partij hout die gepakt wordt verdwijnt via de fiscus gewoon weer de handel in. 'Gewoon' een kwestie van inschrijven op zo'n partij en je krijgt er zelfs dan een CITES-verklaring bij waardoor het hout omgekat is en legaal is. Zo vangt onze fiscus 2 keer, 1 keer van de boete en 1 keer van de verkoop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.