Salon tafeltjes

flevobiker

Nieuw lid
21 jul 2012
24
0
Dieren
Hallo allemaal
Eindelijk post ik dan naar veel twijfelen mijn project 'Salon Tafeltjes".

Waarom ik er over twijfel is dat de werkstukken die hier verschijnen zo mooi zijn dat ik de mijn bijna niet durf:eek: te laten zien.
Op de beide tafeltjes heb ik zoveel positieve reacties gekregen dat ik het nu wel aan durf :rolleyes:

De beide tafels zijn gemaakt omdat de oude situatie aan vervanging toe was. De vrouw des huises Had bij onze Zweeds meubel gigant 2 mooi tafeltjes gezien. Waarop mijn antwoord was, maar dat kan ik ook, Nou zei dan zou ik graag voor de feestdagen wel 2 nieuwe tafel willen.
En zo geschiedde dus.
De tafels zijn uiteindelijk gemaakt van oude eiken tafelbladen die ik maanden geleden eens bij de kringloop uit het afvalrek had weten te scoren.

Hierbij heb ik geprobeerd om een gedeelte machinaal te doen en een gedeelte op de oude handwerkwijze.
En geprobeerd om een werkverslag te maken :confused:
Wens jullie veel plezier zoals ik plezier beleef aan jullie prachtige werkstukken
Groet

DSCF0032.jpg
Het des betreffende materiaal
DSCF0033.jpg
Het tafelblad welke nog bewerkt moest worden
DSCF0034.jpg
Een van de twee bladen in schoonmaak stand
DSCF0035.jpg
Schoon en vlak
DSCF0036.jpg
Lay out tekening voor de poten
DSCF0043.jpg
planken gezaagd voor de poten
DSCF0045.jpg
Alle 8 de poten gelijk gelijmd.
Ziet er amateuristisch uit maar het resultaat was 8 mooi verlijmde poten
DSCF0047.jpg
Hier alle poten voorzien van groef voorde pennen van de tussen rails
Eerst uitgeboord met forstenerboor en met beitel verder afgewerkt.
DSCF0049.jpg
Proef passing en lijm opstelling
DSCF0051.jpg
En zie hier. de beide frames zijn verlijmd.
DSCF0052.jpg
Nu met tafelblad. bladen liggen er hier nog los op ivm afwerking.
Afwerking: 1 laag meubel olie / 3 lagen mat interieurbeits water gedragen.
DSCF0066.jpg
Oude situatie
DSCF0068.jpg
En hier het eindresultaat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Strakke tafeltjes. Ik zou eens kijken naar je cirkelzaag. Er zitten veel brandplekken op je hout. Bot zaagblad verkeerd zaagblad of je geleider staat niet goed afgesteld.
 

flevobiker

Nieuw lid
21 jul 2012
24
0
Dieren
Mooie tafeltjes, knap werk. Maar met welk zaagblad is het hout gezaagd? Dat ziet er niet koosjer uit, ofwel een bot blad ofwel teveel tanden erop zo te zien.

Wim Kluck en Tuoh
Mijn zaag blad met 48 tanden was erg bot dus heb een met ik dacht 68 tanden gebruikt. Maar deze is denk ik ook aan een slijpbeurt toe. Zacht hout gaat nog wel maar hard hout wordt toch wel een probleem. Bij het blad de brandplekken weg kunnen halen op de kopsekant van de poten lukte dit wat minder
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Voor het schulpen zou ik een blad met veel minder tanden gebruiken. Bij 250 mm 24 tanden of minder. Ik heb trouwens de meeste moeite gehad met het schulpen van grenenhout. Mijn 24 tands blad was na 3 meter bot. Hars was hier de grote boosdoener.
 

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Ha Flevobiker,

Behalve het zaagbeeld (belangrijkste deel zie je nu al niet meer) is er toch niets mis met dit project? We kunnen niet allemaal een hok vol Festool en heeeeel veel andere spullen hebben. Uiteindelijk gaat het voor een groot deel om de bedienaar van de gereedschappen. Mijn ervaring is dat, voordenken, geduld en heel zuiver aftekenen een heel goed begin zijn. (en Ja: heel veel grote lijmklemmen is ook handig)

Groet,

Baan
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ha Flevobiker,

Behalve het zaagbeeld (belangrijkste deel zie je nu al niet meer) is er toch niets mis met dit project? We kunnen niet allemaal een hok vol Festool en heeeeel veel andere spullen hebben. Uiteindelijk gaat het voor een groot deel om de bedienaar van de gereedschappen. Mijn ervaring is dat, voordenken, geduld en heel zuiver aftekenen een heel goed begin zijn. (en Ja: heel veel grote lijmklemmen is ook handig)

Groet,

Baan

Het ligt ook niet aan het merk zaag machine, of het merk van het zaagblad, maar aan dat je als houtbewerker goed begrijpt wat er gebeurt. Met alle merken machines kun je je oppervlak laten verbranden.
Degene onder ons die met handgereedschappen werken, zitten wat "dichter op hun werk"; stomp of niet goed afgesteld gereedschap heeft direct gevolg voor de lichamelijke inspanning of de kwaliteit van het bewerkte oppervlak. Met machines is dat lang niet altijd zo, met een beetje doorduwen lukt het vaak wel, maar dat is niet altijd de juiste en of veiligste weg. Daarom is deze post, naast dat het mooie meubeltjes zijn, juist zo leerzaam.

Maar over de tafeltjes zelf, die zien er geslaagd uit! Met een mooie pen/gat verbinding hoeven er niet meer van de schuine verbindingstukjes tussen de regels. Die zitten op goedkoop gemaakte tafels, vaak om de poot aan de schroeven.
Wat voor lange houten spindels staan er op de eerste foto, een soort houten klem?

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.