Revisie

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Goed inmiddels ben ik dus aan een revisie begonnen van de geleiding van de Inca:

Het lagertje voor de rugsteun is helemaal gaar. Het vreemde is dat het aan de zijkant op de rand wordt belast; op internet zag ik bij meerdere modellen bandzagen dit type ruglager. Bovendien ontbreekt aan de onderkant van de tafel het originele excentrische as-je. En dat leek me moeilijk om zelf te fabriceren. Aangezien ik dus sowieso nieuwe lagers moest bestellen heb ik in tweevoud een nieuw onderdeel gefabriceerd waar de lager op de juiste manier belast wordt.

Verder de zijgeleiding zat ik over te denken om ook iets met lagers te fabriceren, maar op internet lees ik reacties van mensen die juist over glijblokjes erg tevreden zijn. Dus laat ik het voorlopig maar op deze manier proberen. Ik heb nu 1 setje originele glijblokjes van carbon en voor de ander heeft de vorige eigenaar 2 hardhouten staafjes gemaakt. De originele carbon blokjes bij de fabrikant in Zwitserland zijn aan de prijzige kant, daar komen dan nog invoerrechten en BTW bij. Is daar geen alternatief voor... Op een Amerikaans forum zag ik toevallig foto's van iemand die zelf glijlagers van pokhout gemaak heeft. Dat schijnt heel goed te gaan... Ik heb het hout van de week besteld en vandaag binnen gekregen. Volgende week nog "even" blokjes van maken.

Verder heb ik in de zijgeleider de uitsparingen voor de blokjes dieper gemaakt. Waren 8mm zijn nu 10mm. Dat leek me steviger omdat het lint dan helemaal tot achteraan steun heeft van de blokjes. Aangezien ik linten van 13 en 15mm heb besteld moet dat perfect gaan. De ondergeleider moet ik nog uitvijlen maar dat doe ik volgende week want dat is een heel klusje.

En dan is het verder wachten op de zaaglinten uit Duitsland. :roll:

Attached files
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Sorry ik heb per ongeluk een nieuw onderwerp aangemaakt dit moet dus eigenlijk bij "Lintzaag: revisie van de geleiding" staan... :oops: Kan een admin het misschien verplaatsen. Ik weet niet hoe dat moet nl.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.