HM2 combi / snijplank

Arjan-Kees

Nieuw lid
9 dec 2012
16
1
Groningen
Wilde al een tijdje een vlak- en vandiktebank hebben zodat ik niet meer voor elk schaafklusje naar de stadwerkplaats (Groningen) hoef.
Via Marktplaats gezocht naar een oude Elektra Beckum of Scheppach. Uiteindelijk een oude Scheppach HM2 gekocht.
Aandrijfriem van voorste aandrijfrol was versleten dus nieuw riempje besteld bij Humburg in Duitsland.

Eerder al eens een kopshouten snijplank gemaakt voor mijn moeder.

Snijplank voor uus moeke - Snijplank voor uus moeke

Maar mag zelf - naast de geur van gezaagd / geschaafd hout opsnuiven - ook graag koken en wilde er zelf ook een voor in de keuken.
Heb nog nodige amerikaans esdoorn, amerikaans kersen en amerikaans noten liggen.
Mooie gelegenheid om de scheppach uit te proberen. Bij Baptist ook gelijk maar eens 8 pijpklemmen besteld en 3/4 dikwandig gasbuis gehaald bij Lasaulec. De wat langere Wolfkraft lijmklemmen die ik heb hebben te weinig klemkracht. De pijpklemmen zijn ook makkelijk en goedkoop aan te passen als ik een wat grotere stukken wil verlijmen. Simpelweg andere gasbuis (23 euro voor 6 meter) halen, schroefdraad tappen en klaar.

Stukken uit de 55 mm dikke balken gezaagd, gevlakt en met lintzaag door midden gezaagd zodat ik stukken van circa 25 mm dikte had.
Door vandiktbank gehaald en in stroken gezaagd.
Daar vervolgens 2 verschillende panelen mee verlijmd.

panelen verlijmen

Omdat de HM2 maar 25 m breed kan schaven de panelen in stukken gezaagd waar ik uiteindelijk 4 strips uit kon verzagen (circa 16 cm breed).
Die stukken wat schuin door de vandiktebank gehaald. Was wat benauwd dat de schaafmessen de verlijmde paneeltjes uit elkaar zouden 'trekken' maar het ging prima.
De stukken kwamen er mooi vlak en strak uit. Geen snipe. Het oude beestje doet het nog prima!

panelen schaven.jpg

Oude beestje doet het nog prima

Uit de paneeltje strips gezaagd van 38 mm breed en deze om en om verlijmd.
Om te zorgen dat de strips zo goed mogelijk uitgelijnd verlijmd zouden worden een latje tegen de zijkant van de plaat geniet.

Verlijmen strips met kopse kant naar boven

na het verlijmen uiteraard nog wat hoogte/dikteverschillen zo her en der.
Omdat dit paneel toch echt niet meer door de HM2 past wat hulpstukken uit een plaat 18 mm MDF gemaakt en een geleider voor de bovenfrees met 2 aluminium hoekprofielen en wat blokjes iroko.
Hiermee de snijplank aan beide kanten gevlakt.
De hulpstukken komen later ook vast nog weer van pas als ik wat grotere stukken te vlakken heb.

Snijplank vlakken met bovenfrees en geleider - Snijplank vlakken met bovenfrees en geleider

Na frezen en randen gezaagd - Na frezen en randen gezaagd

Randjes geschaafd, vervolgens geschuurd met excenterschuurmachine en in de (Ikea minderale) olie gezet.

Na 1e laag olie - Na 1e laag olie

Natuurlijk vergeten om er handgrepen in te frezen. Zal dat alsnog doen. Plank eerst aantal keren in de olie en evt laatste keer nog met mengsel olie/bijenwas.
Mogelijk dat ik aan 1 zijkant een rvs hendel / ring er op zet.

Uiteindelijke maat van snijplank: 35 * 46 * 3,5 cm (h * b * d).

Al met al zeer tevreden met vlak-/vandiktebankje (en pijpklemmen).

Gr
Arjan-Kees
 
Laatst bewerkt:

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Heel netjes gemaakt en ook een mooi verslag! De HM2 ziet er overigens goed uit!
 

Arjan-Kees

Nieuw lid
9 dec 2012
16
1
Groningen
Mooi plankie, :)

kun je meer uitleg geven hoe je die bovenfreesvlakbank heb gemaakt en wat voor frees gebruik je dan?

Mvg.

Plaat 18 mm MDF in stroken gezaagd van 10 cm breed. 2 geleidestroken van gemaakt door 3 stukken MDF op elkaar te schroeven (bovenste strook iets minder breed zodat frees niet elke keer in het mdf hapt). De stroken komen hierdoor iets hoger uit dan de snijplank die ik moest vlakken. De stroken klem ik vast op mijn zaagtafel en klem daar ook de snijplank enigzins mee vast.

De geleider waar de bovenfrees overheen glijd gemaakt van 2 aluminium hoekprofielen van elk een meter (dikste die ik kon krijgen bij bouwmarkt). Die heb ik aan de uiteinden aan elkaar verbonden met blokjes hardhout waarbij de ruimte tussen de profielen een fractie breder is dan de bodemplaat van de bovenfrees. Zo kan de bovenfrees gemakkelijk over de profielen glijden. Om het glijden nog wat soepeler te laten verlopen klein beetje wd40 op de profielen gespoten/gewreven. Niet drukken op de bovenfrees maar gewoon heen en weer bewegen.

Je kunt de bovenfrees zelf ook vastzetten op de profielen en vervolgens het het hele profiel hen en weer bewegen tijdens het frezen. Maar dit was sneller klaar en werkte goed.

De frees die ik heb gebruikt was breedste (14/16 mm breed?) ondersnijdende groevenfrees uit een goedkoop freessetje dat ik had liggen.
Je hebt er mooie, veel bredere (en dure) freesbits voor maar dit werkte prima.

Gr
Arjan-Kees
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.