Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Onderwerp: Original Incra Jig

Original Incra Jig

Hoi,

Heeft iemand ervaring met de original Incra jig? Het lijkt me een heel handig hulpmiddel voor een acceptabele prijs, maar kan op internet weinig terug vinden terwijl hij al wel een paar jaar op de markt is.

image.jpg

Kost bij gereedschappro 60 euro

Dit is 'm: http://incra.com/product_rtf_ij32.htm

Of http://www.gereedschappro.nl/frees-t...-metrisch/1876

Jawel,
    ik heb de jig sinds vorig jaar, de bedoeling was om er zwaluwstaarten mee te maken, maar achteraf is dat teveel gepriegel voor mij.
    Ik vond de Jig heel betaalbaar.
    De Jig werkt uiterst nauwkeurig, ook de herhalingsnauwkeurigheid is heel goed, precies wat je nodig hebt bij zwalusstaarten.
    Als ik een sleuf van exact 9 mm moet frezen, frees ik eerst 8 mm, zet de jig 1 mm verder, en de sleuf is exact 9 mm.
    In eerste instantie haalde ik die nauwkeurigheid niet, na lang zoeken bleek het blad van mijn freestafel iets krom te staan en te welven, nadat ik dit had verholpen werkte alles perfect. Op een gammele, niet stabiele freesomgeving heb je er dus niet zoveel aan.

Waar je wel op moet letten is dat je achter de aanslag nog een behoorlijke ruimte nodig hebt voor de Jig.

Binnenkort bouw ik een nieuwe freestafel, met een Trespa bovenblad, een triton TRA001 en de Jig. De Aluminium Jig vind ik even nog te hoog gegrepen, zoveel frees ik op dit moment ook weer niet.

IMG_20141103_232923 crop level lightn wb.jpg
    IMG_20141103_232849 crop level lightn wb.jpg

Joep
    Laatst gewijzigd door jjjlll; 03-11-14 om 23:37.

Hoi Joep,

bedankt voor je mooie review. In eerste instantie zou ik dit hulp middel ook niet kopen voor zwaluwstaarten maar voor een maatvaste aanslag zoals je beschrijft. Lijjkt me heerlijk dat je zo nauwkeurig en snel kunt werken.

Gelukkig heb ik achter mijn diy frees / zaag tafel voldoende ruimte, dus het gaat zeker passen!

Denk dat ik deze ook maar eens ga aanschaffen.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Hoe maak je dan met deze haakse verbindingen? Kan je hem ombouwen tot zoiets:

Ha joep,

Nog 1 vraag, de stijfheid van de jig, is die voldoende? Als je de aanslag aan de uiteinde heen en weer beweegt, is deze dan erg flexibel?

Vraag komt voort uit de wens het systeem ook voor de zaagtafel te gebruiken. Deze moet dan wel parallel aan de zaag blijven.

zeg maar zoiets Tafel van boven gezien):

Incra.jpg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Hoe maak je dan met deze haakse verbindingen? Kan je hem ombouwen tot zoiets:
    Je kunt optioneel deze set er bij kopen:

http://www.gereedschappro.nl/frees-t...incra-jig/2261

Maar je zou ook iets kunnen maken wat de zelfde functie heeft! Zoals in de manual omschreven staan, vanaf pagina 4: http://incra.com/manuals/incra_jig.pdf
    Laatst gewijzigd door TH0M; 04-11-14 om 11:32.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TH0M Bekijk Berichten
    Ha joep,

Nog 1 vraag, de stijfheid van de jig, is die voldoende? Als je de aanslag aan de uiteinde heen en weer beweegt, is deze dan erg flexibel?

Vraag komt voort uit de wens het systeem ook voor de zaagtafel te gebruiken. Deze moet dan wel parallel aan de zaag blijven.

De jig is in eerste instantie bedoeld met uiterst nauwkeurig en repeteerbaar instellingen te maken, denk ik dan.
    Als je druk op de einden van de aanslag wilt zetten, zou ik die twee zijkanten na instellen met een lijmklem vastzetten, of via een Moer en een T-track. Ik begrijp dat de dure versie, de aluminium dus, redelijk of zeer robuust is wat stijfheid betreft, deze goedkopere versie is minder stijf. Je kunt op de foto's zien dat mijn aanslag aan de zijkanten vastgezet kan worden.
    Let er wel op dat je met increments van 1 mm kunt instellen, ik kan niet beoordelen of dat altijd nauwkeurig genoeg is voor jouw gebruik.
    Ik had bij mijn overweging hetzelfde trouwens als jij, voor 60 Euro kan je je geen buil vallen.

Ik heb de volledige uitvoering van de incra ls32 ben er zeer tevreden over. De nauwkeurigheid is top. Ik moet echter heel goed kijken of die op de juiste mm staat. Werk je zo snel als ze in de videoclip doen. Dan mis ik wel eens een streepje.

Misschien een loepje erop fabriceren, net zoals op de zaaggeleider.

Zo Wim, gefeliciteerd.
    Misschien komt er ooit een tijd dat ik dat stukje kwaliteit in huis haal.
    Die baardmans op de video gaat inderdaad wel erg snel, als hij een streepje verkeerd ziet, halen ze dat er bij de montage wel uit.
    Wat ze nooit laten zien is hoeveel tijd je kwijt bent met voorbereiden, meten, dubbelchecken, proefstukje maken, even frezen, passen, wat bijwerken, opruimen, stofzuigen.

Forum Rechten