Pokhout

Frits Kooijman

Nieuw lid
24 feb 2010
8
0
Ik heb nog een stukje pokhout liggen, wat ik wil gebruiken voor mijn allereerste werkstuk. Waarmee kan ik dit het beste behandelen als het af is zodat de mooie structuur zichtbaar blijft?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Frits.
Voor de beantwoording is het gewenst te weten, wat je wilt draaien. De afwerking heeft namelijk veel te maken met het doel/bedoeling van het draaiwerk.
Wat is het en waarvoor wil je het gebruiken.
Kun je dit aangeven of een foto van het draaiwerk in ruwe vorm?
vr.gr.:Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

tuoh

Oud hout
Frits Kooijman zei:
Ik heb nog een stukje pokhout liggen, wat ik wil gebruiken voor mijn allereerste werkstuk. Waarmee kan ik dit het beste behandelen als het af is zodat de mooie structuur zichtbaar blijft?


Hallo Frits,

Pokhout hoef je meestal niet te behandelen, het hout bevat al voldoende olieachtige inhoudstoffen. Het is deze "olie" die je gebruikt om het werkstuk op glans te brengen.

Laat het werkstuk met een redelijk hoog toerental op de draaibank roteren en druk tezelfdertijd een propere katoenen vod tegen het werkstuk, dit mag met wat kracht gebeuren, deze handeling genereert serieus wat warmte die nodig is om de olie aan het oppervlak te krijgen.
Het resultaat is een mooi gepolierd oppervlak, daar hoef je verder niks meer aan te doen.



Na verloop van tijd gaat het Pokhout meer egaal verkleuren onder invloed van UV straling, maar daar kan je niks aan doen.

Mvg,

André

Attached files
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Begrijp ik goed dat dit je eerste draaiwerk wordt? Dan lijkt pokhout mij niet direct de beste keuze om mee te beginnen. Het is trouwens ook een vrij dure houtsoort.
Als ik in jou plaats was zou ik eerst enkele werkjes maken in andere gemakkelijkere houtsoorten.
Dan kan je met de opgedane ervaring iets veel mooier doen met je stuk pokhout. ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
pokhout is een erg mooi houtsoort. persoonlijk vind ik het niet prettig werken. ik heb wel wat pokhout liggen maar dat gebruik ik meer om naar te kijken dan om te bewerken, haha
ik zou ook beginnen met een andere houtsoort om te oefenen.

rick
 

Frits Kooijman

Nieuw lid
24 feb 2010
8
0
Excuses voor het late antwoord, het weekend stond in het teken van droeve familieomstandigheden.

Het stukje hout komt van restafval uit een bedrijf wat lager-schalen fabriceerde voor schroefassen. Ik heb het zo'n 30 jaar geleden gekregen.

Na het afdraaien heeft het een effectieve diameter van 8 cm en een dikte van 4,5 cm. De scheurtjes in het hout zijn 1 mm diep

Ik wil er een kandelaartje van maken ongeveer zoals onder op de foto te zien is, maar dan zonder het oortje.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.