beitels van de lidl

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Hallo forummers,

Ook ik ben er in geslaagd een set te bemachtigen. Met in gedachten dat ze goedkoop zijn en de schade dus niet groot is.
Kwaliteitsbeoordeling: matig. Maar het ligt er natuurlijk aan wat je er mee wil en wat je mag verwachten.
Uiterlijk handvat met duidelijk goedkope glanzende lak. Het lijkt alsof de handvaten, nadat ze zijn gedraaid, op een ruwe manier (handmatig?) van gedeeltelijk platte kanten zijn voorzien. Deze platte kanten omvatten niet het dikste deel van het handvat, zodat ze desondanks van de werktafel kunnen rollen. Het staal van de beitel is niet glad, want aan alle zijden duidelijk voorzien van bewerkingssporen. Dit vraagt dus wat schuur- en polijstwerk. Verder heb ik een provisorische kwaliteitstest uitgevoerd. Misschien vinden jullie mij een barbaar, als jullie lezen wat ik heb gedaan, maar dat risico neem ik dan maar voor lief.
De test bestaat uit het met het snijvlak tegen elkaar 'slaan' van twee beitels, telkens van een ander fabrikaat en dan beoordelen welke beitel het meest beschadigt.
Resultaat:
4 Beitels Liddl. Veruit grootste beschadiging.
3 Moderne Stanley. Een paar jaar geleden gekocht bij Prxs of gmm en met geel/zwart kunstof handvat. Duidelijk minder beschadigd.
2 Connex. Iets beter maar goedkoper dan de Stanley. Deze beitel heeft een vrij mooi houten handvat en fabrieksmatig behoorlijk glanzend afgewerkt staal. Gekocht bij een boerenbond-achtige winkel.
1 Hema, nieuw gekocht begin tachtiger jaren. Beschadiging minimaal.

Of deze test veel zegt over de standdtijd laat ik aan anderen ter beoordeling; daar heb ik niet veel verstand van. Maar het leek me toch goed om dit met jullie te delen. Ik moet zeggen: na schuren/slijpen/wetten snijden de Liddl's toch goed door het hout, maar ik heb er nog niet echt mee gewerkt. Valt het echt tegen, dan gebruik ik ze om speciaal-gereedschap van te maken.

Groeten,
Hubert
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik heb ze al een tijdje. Plan was om er een nieuw handvat aan te zetten. Ze worden grof afgeleverd. Zijn goed scherp te slijpen. En blijven bijna net zo lang scherp als mijn nooitgedagt beitels. Ik gebruik ze nu voor grof/ vuil werk. Je hardheids test zegt zo niet alles. Iets zachter staal is vaak scherper te slijpen. Hoe harder Hoe breekbaarder. Hier de juiste mix tussen vinden is de kunst.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
...Je hardheids test zegt zo niet alles. Iets zachter staal is vaak scherper te slijpen. Hoe harder Hoe breekbaarder. Hier de juiste mix tussen vinden is de kunst...

Helemaal waar Wim, ik weet niet van welk staal de aldi beitels gemaakt zijn, maar ik merk het verschil goed tussen mijn A2 en O1 schaafbeitels. A2 blijft wat langer scherp, maar de O1 beitels zijn veel scherper te krijgen en slijpen ook veel sneller.
Ze worden wel ietsjes sneller bot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.