Krukje van VersHout

hartegroen

Nieuw lid
IMG_2226.jpg Mijn eerste project welke ik deel op dit forum (waar ik nog een beetje de weg op zoek). Schijf gezaagd van essen. Pootjes gedraaid van essen. Draaiwerk gescheidt op een voet-aangedreven wipdraibank (zgn "pole lathe") Leve het Ambacht! Leve VersHout!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Hartegroen, een mooi krukje en welkom op ons forum, Alex draagt ons een warm hart toe blijkt elke keer weer. Heb je een mail gestuurd met alle info.
En ja, zoals Reinoud ook al aangeeft, wat foto's van je draaibank zou mooi zijn!

jaap
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Mooi hoor!
Dit laat je gewoon in huis drogen?

een voetaangedreven draaibank... Daar wordt ik ook nieuwsgierig van
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik wou niet onnodig een nieuw topic starten, dus hier even op inpikken.

Hoe kan je relatief eenvoudig (met beperkte middelen) de poten vastmaken aan het zitgedeelte?
Ik zit nl met een aantal dikke schuiven naaldhout en kastanje en wou er ook krukjes van maken. Eenvoudige robuuste dingen met 3 poten...

Alleen weet ik niet direct hoe ik poten moet vastmaken...

Graag tips
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Geen idee of er beter manieren zijn, maar wat ik als eerste kan bedenken:
Net zoals je een bezem aan de steel vastmaakt: zorgen dat het hout voor de poten droger is dan dat van de zitting. Desnoods leg je de zitting een paar dagen in een bak water. De poten nemen vocht op en zetten uit, de zitting staat vocht af en gaat krimpen. Resultaat: muurvast.
Het verschil moet ook weer niet te groot zijn, dan gaat je zitting barsten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het beste boor je tapse gaten en werk je de poten af met een tapse pen die daar mooi klem in past. Niet dat ik er ervaring mee heb, maar dat is de ouderwetse methode.
 

Davidma

Nieuw lid
11 nov 2014
2
0
De manier die ik heb gebruikt bij mijn krukjes:
Pootjes die licht taps zijn, de zitting volledig doorboren en een wig slaan in de pootjes. Een kwestie van smaak, maar ik vind het er wel leuk uitzien, lekker ouderwets.
image.jpgimage.jpg
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hallo Davidma,

Denk om de wiggen en hun verhouding tot de nerf richting van het houten zitting. Als je een keer de wig te ver in slaan en hij ligt paralel aan de nerf richting, onderste poot, boven foto, heb je kans dat hij de zitting gaat splijten.
 

Davidma

Nieuw lid
11 nov 2014
2
0
Inderdaad, een beginnersfout van mij. Had daar rekening mee gehouden, maar in de stress van het lijmen de zitting domweg een kwartslag gedraaid waardoor nerfrichting en wig niet meer klopten. Aangezien het geheel stevig genoeg was en het niet splijtte, het dan toch maar zo gelaten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.