Advies gevraagd

westerhuis

Nieuw lid
2 nov 2014
7
0
Beste Leden,

ik ben net nieuw hier en heb nog niet heel veel ervaring met zaagtafels. maar dat ik er een nodig heb en wil hebben is zeker.
Ik ben opzoek naar een zaagtafel waar ik wat plaatjes mee kan zagen maar ook wat dikkere balken en planken. het hoeft niet heeeeel proffessioneel te zijn en DADO cuts zijn ook niet echt nodig. zelf heb ik mijn oog laten vallen op een dewalt DW745. ik kan hier zelf een onderstel voor lassen en een verbreding voor maken zodat ik er eventueel ook grotere platen mee kan verzagen. heeft iemand ervaring met deze machines of is er iemand die in dezelfde prijsklasse van a600,- euro een beter alternatief weet ?

mijn dank is groot !

wesley
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Nee, er is geen reden voor.
Ik heb zelf geen ervaring met de dewalt DW745.
Maar zoek eens op het forum, ik denk dat er ook informatie te vinden is
Ik werk hobbymatig met een Inca major, deze is nog alleen 2e hands te koop.
Zaagt zonder problemen hout van 70mm dik.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Welkom!

Vaak is het gebruikelijk dat iemand zich eerst voorstelt op een forum in het daarvoor bestemde subforum. Het wordt iig erg gewaardeerd!

Wb de Dewalt DW 745: Ik zeg doen! Ik heb sinds kort een wat oudere versie hiervan (type 3) Type 4 kan breder zagen. Een zeer fijne machine en door de zeer precieze en stabiele langsgeleider kan je er accuraat mee zagen. Als nadeel kan genoemd worden dat er geen softstart op zit. Als je, zoals je zelf zegt, erg handig bent in verbredingen ed maken, dan is dit een goede hobbymachine.


Reviews zijn over het algemeen lyrisch en ik deel die. Wel even goed afstellen bij aanschaf, maar bij eerste testen op de liniaal heb ik al zeer precies kunenn zagen, slechts de haaksheid van het blad tov de tafel moest even gesteld worden. Stofafzuiging is niet het allerbeste, maar wel afdoende. Is wel nodig! Het stof spuit er met kracht uit, dus je hebt al snel een spoor van een meter of twee achter je machine liggen..
 

westerhuis

Nieuw lid
2 nov 2014
7
0
Mijn excuses voor het niet voorstellen. Ik heb het bericht geplaats terwijl ik aan het werk was. Ik heb inderdaad ook goede reviews gelezen over de machine, maar ik ben ook altijd huiverig over reviews die gepost staan bij de verkoper op de site :) in ieder geval bedankt en ik zal mij direct even voorstellen in het daarvoor bestemde gedeelte
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Voorbeelden van zagen die veel meer geschikt zijn voor wat universeler gebruik.

Startrite
image.jpg

Wadkin
image.jpg

image.jpg

Het is wel voordeel over wat technische kennis te beschikken, om zo'n machine te kunnen beoordelen.
Dit is heel wat meer machine dan de DW 745.
Als je een beetje op fora en YouTube zoekt dan vindt je heel veel hulpmiddelen om het zagen te vergemakkelijken. In de states noemen zo'n machine een cabinetsaw en als je ziet wat ze daar er mee maken.

Succes.
 
Laatst bewerkt:

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Ik denk dat je - met name voor jezelf - iets specifieker moet zijn in wat je van zo'n zaagtafel verwacht; de praktijk leert dat:
- goedkope machines meestal toch niet voldoen vanwege hun gebrek aan nauwkeurigheid
- kleine machines vaak veeeeel te klein zijn; zeker voor het zagen van "plaatjes" (zijn dat volle platen van 122 * 244?)
- je vaak beter af bent met een goede gebruikte van een gerenommeerd merk
- bedenk ook dat het zagen van balkjes (hoe dik; welke houtsoort; alleen afkorten of ook schulpen?) nogal wat vermogen kan kosten...
Succes met de afweging!
 

westerhuis

Nieuw lid
2 nov 2014
7
0
Wat ik met de machine wil gaan doen is een beetje variabel, ik wil een volle plaat kunnen zagen van een redelijke dikte, ik denk niet te veel hardhout te gaan gebruiken maar het liefst zou het wel een keer moeten kunnen, een verbreding maken voor de grotere platen of een slede maken zal geen probleem moeten zijn. Waar moet ik een beetje aan denken qua vermogen ? Duurdere zaagtafels die ik kan vinden hebben niet zo heel veel winst qua onbelast rpm. En een balkje is een is een enkele keer en zal ook geen draagbalk zijn :)
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als hele platen wilt gaan zagen heb je behoorlijk wat ruimte rondom je zaag nodig.
Je kan ook een invalzaag overwegen. Dan leg je de plaat op een paar balkjes of een plaat isolatieschuim, en ga je er met de zaag overheen. Dat is een stuk handzamer is mijn ervaring!
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Ja, ruimte is zeker ook een belangrijke factor...
of je nou zoiets zoekt:
$_84.JPG.jpg

of een invalzaag is nogal een verschil...

En mbt het vermogen: heb je bijv 380V tot je beschikking? Dan is er vaak meer keus in gebruikte machines met wat meer power...
 

westerhuis

Nieuw lid
2 nov 2014
7
0
Een inval zaag heb ik tot nu toe mee gewerkt en dat vind ik wat onhandig. 380 is zeker een optie, heb je wat advies qua machines waar ik naar kan kijken? De ruimte heb ik wel
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Er zijn zo te zien al een paar suggesties voorbij gekomen, maar zelf heb ik een aantal jaren met plezier met een scheppach ts4000 gewerkt; ik dacht er eentje gezien te hebben op marktplaats maar ze worden met enige regelmaat te koop aangeboden. Dit is niet "de top" maar werkt op zich best goed. Uiteraard - afhankelijk van budget - zou je natuurlijk ook een gebruikte combi kunnen overwegen als bijv een Robland. Nogmaals, het valt of staat allemaal met zaken als wat je er mee wilt, hoeveel ruimte je ter beschikking hebt, en hoeveel je er voor over hebt.
Succes met je zoektocht !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.